Jump to content

ThomasX

Medlemmar
  • Inlägg

    248
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

ThomasX's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

2

Omdömespoäng

  1. Japp, då är elfläkten på plats. Jäklar vad bra det blev :) Nu parkerar tempnålen strax över centrum när bilen står still eller rör sig sakta. Fläkten går intermittent, precis som förväntat. Det som kan noteras, och som märks väldigt tydligt, är att bara halva kylaren "funkar". Ena sidan, den sida där inlopp och utlopp sitter, där är luften som fläkten drar igenom kall, inte uppvärmd alls, så där är kylaren helt klart igensatt. På den andra halvan är luften rejält varm. Får testa en spolning av kylaren och se om det hjälper. Annars får väl det framtida inköpet av en alu-kylare tidigarläggas. Tänkte installera ett filter och en zink-anod också då.
  2. Ja, min första tanke var att använda tempgivaren och göra en enkel styrning. Men det fanns ju färdiga grejer med termostatgivare bara att skruva i, ligger redan i garaget :) . Även att sätta i den övre slangen kändes initialt mest rätt, men efter lite googlande hittade jag den utmärkta förklaringen till varför den ska sitta i utloppet - Fläkten ska starta när kylaren inte klarar av att kyla vattnet utan hjälp av fläkten. Sen är måhända den stora frågan vilken temperatur på vattnet i utloppet som är rätt för att starta fläkten :)
  3. Fint.Blir så att jag sätter i en elfläkt, styrd via ett termoelement som jag sätter i nedre slangen. Sedan ska jag se till att få i någon form av expansionskärl också. Får se om jag hittar något rostfritt eller alu som kan pryda sin plats i motorrummet :)
  4. Ok, ingen anledning att sätta i spiral alltså, ingen risk att slangen sugs ihop så som vissa säger?
  5. Hmmm, ett alternativ skulle så klart kunna vara att smäcka dit en elfläkt rakt av. Fasiken vet om jag inte har en liggandes till och med. Kanske ska börja i den änden faktiskt.
  6. Jo, en fläktkåpa finns, men det är ganska stora mellanrum mellan den och kylaren på sina ställen, så vet inte riktigt hur bra den är. Fläkten ligger idag helt utanför kåpan, de går "kant-i-kant" så att säga. Kylaren är en treraders, och fläkten är nog en modernare variant med sex blad, men som sagt, 6cm bakom kylaren och helt utanför kåpan gör den väl ingen nytta alls. Har kollat in en alu-kylare, men det får bli ett projekt längre fram i så fall, i samband med större "renovering" av motor och motorrum. Kollade lite på fan clutch (viskokoppling?) men det gör väl egentligen ingenting för bättre kylning, bara att fläkten inte dras runt när motorn inte är varm? Så, det som känns mest betydelsfullt just nu är att få fläkten nära kylaren och se vad det ger, sedan eventuellt tajta till kåpan mot kylaren där det är öppet. Åsså en spiral i sugslangen så den inte sugs ihop. Ett expansionskärl till kylsystemet känns som en bra grej också, så det tänkte jag också fixa. Men som sagt, några tips på var jag får tag på detta, framförallt distansen till fläkten. Hittade en 3.25" på summit som skulle kunna funka bra. Men finns någon i Sverige. (Ännu en anledning till att skaffa sig en egen metallsvarv :) snart är måttet rågat :)
  7. Hejsan Fasiken alltså vilka klåpare jag köpte min mustang av (att det också säger en del om mig låtsas vi däremot inte om) ;) Men men, ingen mening gråta över spilld mjölk :) Jag har noterat att motorfläkten sitter närmare 60 mm bakom kylaren, och att det skrivits många spaltmeter om kylning på dessa gamla bilar. Max 1" bakom kylaren för bra effekt på fläkten, tycks det vara som gäller. Först och främst är jag lite nyfiken på hur det såg ut originial, hur långt bakom satt fläkten då, och hur långt, om något, mellanstycke hade man? Nu sitter det ett 40mm långt mellanstycke, men jag skulle alltså behöva ett på ca 85mm för att få fläkten tillräckligt nära kylaren. Är det tillrådligt med ett så långt mellanstycke, och var hittar man i så fall ett lämpligt sådant? Sedan ska jag se till att fixa en spiral att lägga i slangen mellan kylaren och vattenpumpen också, för det var busenkelt att klämma ihop den kan jag säga.
  8. Provade crazygrejen och öppnade nippeln på oket vänster fram, hängde på ett drän, och körde en knapp kilometer. Bromsade vid behov med handbromsen. Väl tillbaka var skivan vänster fram aningen mer än kroppsvarm, hö fram var precis så varm att jag klarade att hålla handen på den. Bak var det fräsande hett. Så det var ungefär som väntat och bekräftade egentligen bara att problemet inte ligger i ok/klossar.
  9. Har en lite småcrazy idé att lossa avluftningen på ett ok, hänga på ett drän, köra en sväng och se om skivan blir het.
  10. Så var det ihopmonterat igen. Jag kunde trycka in kolven för hand även med kolvring och damask på plats, fick ta i en del, men det gick. Körde några hundra meter, en knapp kilometer kanske, på småvägar, i regnet. Några försiktiga inbromsningar på vägen. Väl tillbaka är alla fyra bromsskivor brännheta. Skitbil.
  11. Hejsan Dags för lite avrapportering. Har just plockat isär oket. Kolven är inte av metall, utan sannolikt av fenolplast. På insidan av kolven står det TRM. Inne i oket hittade jag något man inte vill hitta i sina bromsok, en svarv/borr-spåna i form av en solfjäder ca 5x5mm stor. Den tycks dock inte ha orsakat några skador. Kolven ser hel och fin ut helt utan repor, likaså insidan på oket. Det låg en del småbös inne i cylindern också, lite rostflagor som trillat in när jag tog ur kolven, antog jag. Men en av bitarna var knappt 1 mm stor, och när jag torkade av den såg jag att det inte var metall, den såg snarare ut som en liten snorbuse till färgen. Jag tror inte den trillade in när jag tog ur kolven, definitivt inte från min näsa i alla fall. Jag tror faktiskt inte att resten av böset kom från rost utanpå oket heller, lite för mycket för att jag inte skulle märkt något, och försiktig var jag ju också. Får ta mig an ett ok till och då plocka ur det så att ingenting kan rasa in när jag tar ut kolven, och se hur det blir. Jag kunde sätta in kolven igen, med kolvringen i och trycka in den en bit, lite i taget, det går ju trögt. Jag tog ur kolvringen och trädde den över kolven och den gled fint över kolven nästan av sig själv. Kolvringen är något större än kolven när den är ur cylindern. Jag satte i kolven i cylindern utan kolvring, och då gick det fint att trycka in den i cylindern, sakta medans luften pyser ut i den minimala springan mellan kolv och cylinder. Bra passning verkade det som, även om det gick att få lite "lådeffekt". Slutsatsen får bli att det inte är något fel på ok/kolv. Om det är det skulle det i så fall innebära att det är kolvringen som gör att det blir för tajt och går trögt, känns inte så troligt. Eller?
  12. Om jag plockar ner oket, tömmer det, rengör och smörjer, hur lätt ska det då vara att föra kolven ut och in i oket sedan, manuellt, utan olja i och med "öppet" ut genom anlsutning och avluftning? Så lätt att man kan föra kolven ut och in med handen nästan helt utan motstånd, antar jag?
  13. Ja, jag ska i alla fall börja med att ta ut en kolv och rengöra ordentligt, för att se vad det får för effekt.
  14. Ja, nu är ju just den här bilen bara 6 år gammal ... Just det, det är faktiskt så att om man har tändningen på, och trycker hårt på bromsen, så sjunker den sakta sakta neråt. Så det verkar som det är något internläckage någonstans i bromssystemet. Det kanske hänger ihop.
  15. Ja, det är en diesel. Hur inverkar det? Finns väl inte så mycket mer att göra än glidbultar, kolv och klossar? Återstår bara kolvarna för mig, fram alltså.
×
×
  • Create New...