kallebaah CMC 653 June 29, 2008 Report June 29, 2008 Hej! Har ett bakre knutkors som´har börjat glappa, till min stora förvåning! Jag böt korset för ett år sedan så det borde inte vara nåt problem. Kom å tänka på att jag sänkt bilen 1 tum med block baktill. Kan detta påverka så att korset slits i förväg..?? Har hört nånstans att det kan bli fel vinkel mot korset om man sänker?? Tacksam för svar Mvh Kalle Citera
JanneJ June 29, 2008 Report June 29, 2008 Helt rätt. Pinjongvinkeln får inte vara för stor, det finns kilformade mellanlägg till bakaxeln att köpa bl.a på Hansen.Här är en artikel från Carcraft med tips:http://www.carcraft.com/howto/91758/index.htmlJag har kört ner ett knutkors på 2 timmar vid träning på Anderstorp för att jag inte hade koll på vinkeln Citera
1096 June 29, 2008 Report June 29, 2008 Men om han har sänkt bilen en tum bak så borde ju vinkeln blivit mindre? Då borde väl korset slitas långsammare än med tidigare höjd.... Bara en tanke... Citera
maberg June 29, 2008 Report June 29, 2008 Hej!Även om knutkorsen är smorda från fabrik/tillverkning är det ingen dum ide att smörja då och då (samma som med framvagnen-minst 1 gång/säsong). För att slippa demontera bakre knutkorset vid smörjning måste man sätta dit fettnipplar med vinkel (lite knöligt i efterhand, bör helst göras när nya knutkors monteras).Mvh, Citera
kallebaah CMC 653 June 29, 2008 Author Report June 29, 2008 Tack för så snabba svar! Det är helt klart klokt att trycka in lite fett då å då. Ska absolut kolla kilarna som Janne beskrev. Tror ni att 1 tums sänkning räcker för att pinjongvinkeln ska bli tillräkligt fel så att man sliter sönder ett kors på ett år..? Lägger ju såklart en del rökare åxå om nu det spelar in.. Citera
Roger June 29, 2008 Report June 29, 2008 Det är nog inte vinklen som är fel,precis som Johan säjer så blir vinklen mindre med en tum sänkning.Jag kollade precis nu då jag har en 70a som hänger på lyften.Troligtvis dålig kvalitet på korset. Citera
Darne June 29, 2008 Report June 29, 2008 Hej!Kardanknutar som används i Industrin får inte heller ha för liten vinkel (inte mindre än 6gr.om jag inte minns fel). Detta för att nållagren i korsen skall komma i rotation och därmed slitas jämnare. Borde väl vara liknande på en bil?Darne Citera
Darne June 29, 2008 Report June 29, 2008 Svarar själv på mitt inlägg!6gr. är på fasta kardanaxlar. En bils axel är ju i ständig rörelse så problem med för liten vinkel borde man ju kunna bortse ifrån.Darne Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.