Jump to content

C4 nyrenoverad problem


Recommended Posts

Guest Anders

Har äntligen fått igång min nyrenoverade 302a efter problem med tändning, gick som en dröm :D

MEN när jag skulle lägga i en växel på den nyrenoverade C4 lådan händer ingenting. Jag gick igenom alla lägen och inget hände.

Eftersom jag gick genom alla lägen så kan man väl utesluta att länkaget sitter fel.

Jag gjorde till att börja med misstaget att inte fylla turbinen med olja innan hopsättning. Jag har darför fyllt i ca 3 liter innan start och sakta fyllt medans bilen går. men ändå rinner oljan över från där röret går ner i lådan. Har nu fyllt knappt 8 liter.

Bilen är en 68a HT 302 med C4

HJÄLP sommarn springer iväg och bilen står fortfarande i garaget. visst är den fin att titta på men jag börjar tröttna på det nu ;)

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
Guest Anders

Har pratat med firman som renoverade lådan. Han säger att jag antagligen har pajat oljepumpen.

När jag monterade lådan med motorn så satte jag först dit turbinen och sen lådan. Allt gick lätt att få ihop så jag har inte använt våld.

Det har jag förstått är helt fel då det är stor risk att det hamnar fel och pajar oljepumpen. Man ska alltså montera med turbinen kvar i lådan? Stämmer det? Hur bultar jag fast turbinen om jag sätter dit allt samtidigt?

Han säger dessutom att det är en FMX låda. Vad är skillnaden mot C4? Hur ser jag vad jag har?

Fanns FMX original till 68a med 302 eller är det utbytt?

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Ja absolut man ska montera turbinen på lådan först.

Monterar man turbinen på motorn först är det väldigt stor risk när du sedan kopplar på lådan kommer mosa oljepumpdrevet.

Men det bör isåfall fört ett jäkla oväsen eftersom om turbinen monterats fel så pressas oljepumpdrevet mot stommen med följd av att det hela skär ihop på några sekunder.

C4 är helt i aluminium

FMX är i gjutjärn och du orkar knappt lyfta den ensam.

Har du en FMX så är den troligen utbytt från något annat.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Guest Anders

Hej, det har löst sig fint. Det var oljepumpen som va skuren. Det sitter ju en splines på axeln till turbinen som jag missade läget på. När jag satte dit turbinen andra gången på lådan som man ska göra kände jag klart och tydligt när den gled in i rätt läge efter lite lirkande.

Det luriga är ju att turbinen går gå en bra bit på axeln innan den når splinsen (stavning?) det kan man lätt lura sig på om man inte vet om det.

Tyvär blev jag en oljepump och en ny turbin fattigare men i alla fall en lärdom rikare :lol:

Hoppas det löser sig för dig!

Mvh Anders

Link to comment
Share on other sites

Tyvär blev jag en oljepump och en ny turbin fattigare men i alla fall en lärdom rikare :lol:

Mvh Anders

Var fick du tag i en ny pump? Jag har inte hittat nån hos någon återförsäljare.

Mvh.

pools

Link to comment
Share on other sites

Guest Anders

Jag köpte den hos Hansen Racing, jag tog deras sista dom hade i lager men det var ett bra tag sen så förhoppningsvis har dom fått hem fler, om inte förlåt ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej Anders,

Jo det verkar ha löst sig nu.. Lämnade tillbaka lådan till han som hade renoverat den och han såg direkt att han hade gjort en liten groda där och satt några plattor som håller lamellerna på fel plats. Så förhoppningsvis får jag liv i kärran i helgen :thumbup:

Ha det gott

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...