Stern July 4, 2008 Report July 4, 2008 Har fått upp felkod P2015 ett par gånger, på min 05 GT, har tagit bort den med med min SCT tuner men felkoden har kommit tillbaka efter ett tag. Har sökt lite på nätet men har inte lyckats reda ut vad koden betyder. Vet någon här på forumet, eller var jag hitta informationen? Citera
Nenne July 4, 2008 Report July 4, 2008 Fick ett par träffar som verkar kunna ha något med saken att göra.http://forums.stangnet.com/showpost.php ... ostcount=2http://www.stangnet.com/images/stories/ ... 6-7-10.pdf Citera
grufman July 4, 2008 Report July 4, 2008 har du haft av insuget? Om så så skulle jag ta en titt på det variabla insuget och se att det funkar. Varje gång man slår på tändningen så klickar det till i motorn och spjällen ska röra sig en aning. kolla att det ser rätt ut på båda sidorna. Citera
Stern July 4, 2008 Author Report July 4, 2008 Nej, jag har inte rört någonting i motorn. Jag har däremot märkt att bilen inte går riktigt som den ska. Den svarar inte lika bra på gasen längre, känns nästan som den får för mycket eller för lite bränsle. Är inte jättehemma på motorer men jag har bla charge motion delete plates monterade sedan ett år tillbaks. Är det inte de variabla insugen man byter ut då? Jag undrar om det är ett mekanskt fel eller om jag klantat mig när jag varit inne och pillat på inställningarna SCt tunern. Vilket jag gjort ibland när jag suttit i bilen och väntat någon och haft tråkigt. Om felet är mekaniskt bör det då åtgärdas snarast eller kan jag köra ett litet tag med det tror ni? Citera
grufman July 5, 2008 Report July 5, 2008 det ska nog inte vara problem att köra bilen, men jag förstår att den går dåligt eftersom spjällen inte öppnar som dom skall.Å andra sidan, om du har dessa delete plates installerade så är det ju öppet hela tiden.Personligen har jag lite svårt att hajja vitsen med det eftersom dessa spjäll gör att du får bättre bottenvrid vid låga varvtal. Effektförlusten vid maxvarv torde vara obefintlig.Mitt tips. Montera tillbaka original så kommer du märka att bilen drar bättre vid rödljusen. Citera
Joach July 5, 2008 Report July 5, 2008 Är inte jättehemma på motorer men jag har bla charge motion delete plates monterade sedan ett år tillbaks. Är det inte de variabla insugen man byter ut då? Jag undrar om det är ett mekanskt fel eller om jag klantat mig när jag varit inne och pillat på inställningarna SCt tunern. Vilket jag gjort ibland när jag suttit i bilen och väntat någon och haft tråkigt. Om felet är mekaniskt bör det då åtgärdas snarast eller kan jag köra ett litet tag med det tror ni?Hade samma problem efter installation av Delete plates, men löste det rätt enkelt med RÄTT tune-file i tunern.1) Har du dubbelkollat så att du har en tune-file för Delete Plates?2) Har du kopplat ur el-motor, tagit bort den eller bara dragit ur kontakten?3) Vad är det för Tune-file du kör med? (jag kör med tune-files från Doug @ Bamachip)4) Föreslår att du även dubbelkollar hur skitig 'throttle-body' är....!!Det kan bli problem, min bil la av i 140 km/h... inte så kul med barn i bilen!/J Citera
grufman July 6, 2008 Report July 6, 2008 Är inte jättehemma på motorer men jag har bla charge motion delete plates monterade sedan ett år tillbaks. Är det inte de variabla insugen man byter ut då? Jag undrar om det är ett mekanskt fel eller om jag klantat mig när jag varit inne och pillat på inställningarna SCt tunern. Vilket jag gjort ibland när jag suttit i bilen och väntat någon och haft tråkigt. Om felet är mekaniskt bör det då åtgärdas snarast eller kan jag köra ett litet tag med det tror ni?Hade samma problem efter installation av Delete plates, men löste det rätt enkelt med RÄTT tune-file i tunern.1) Har du dubbelkollat så att du har en tune-file för Delete Plates?2) Har du kopplat ur el-motor, tagit bort den eller bara dragit ur kontakten?3) Vad är det för Tune-file du kör med? (jag kör med tune-files från Doug @ Bamachip)4) Föreslår att du även dubbelkollar hur skitig 'throttle-body' är....!!Det kan bli problem, min bil la av i 140 km/h... inte så kul med barn i bilen!/JMärker man ngn skillnad med och utan deleteplates? Det enda jag kan tänka mig är att man får bättre toppfart med någon enstaka km/h... eller? Citera
Joach July 6, 2008 Report July 6, 2008 Det är inte delete plates i sig som gör skillnad... i stället är det Tune-file som gör den stora skillnaden! Men visst, kombination ger ju mer RWHP!Så med andra ord, vill du bara ha bättre respons så gå för tune-file (Doug @ Bamachip) Citera
Stern July 7, 2008 Author Report July 7, 2008 Ändrade inställningen på tunen till IMRC delete och har inte fått någon felkod efter detta men men gasresponsen är fortfarande lite trög jämfört mot tidigareJag har kört med en tune från SCT (Stedda CAI+proflow) som skall funka för delete plates sedan ett år tillbaks och tycker den funkat bra tills nyligen.Sista tiden har det också tagit en lite längre stund innan tomgången stabiliserat sig vid kallsatart. Kopplat ur elmotor, hur menar du?Ska kolla throttle bodyn någon dag nästa vecka. Hur är det förresten meddet öppna luftfiltret hur efter hur lång tid behöver man rengöra denna?Monterade Steedas CAI när när jag köpte bilen för ett och ett halvt sedan och strax efteråt satte jag på delete plates, throttle body spacer, X-pipa och underdrive pulleys. Hade problem med första tunen till en början men Pernolf fixade en ny SCT tuner.Eftersom bilen bilen gick dåligt under ett par veckor mellan jag körde med enbart CAI+ tune till jag monterade delete plates mm var det svårt att känna om det var någon verklig skillnad mot tidigare eller om det bara lät mer pga X-pipan. Citera
Joach July 7, 2008 Report July 7, 2008 Om jag förstår det rätt så kör du med Tune-filen som sitter standard i SCT'n, korrekt?Kan rekommendera att du beställer en ny tune-file från Bamachips för Usd 50...;http://www.bamachips.com/store/index.php?main_page=index&cPath=18_4_10_26_46&zenid=ccac5ed87d6b2622738dc6b554052c07jag garanterar att du kommer känna skillnad! Annars bjussar jag på de Usd 50 Citera
Stern July 8, 2008 Author Report July 8, 2008 Har nu beställt en ny race tune från Bamachips. Hoppas den kommer göra märkbar skillnad, annars måste jag nog åka till Dubai och driva in pengarna (308:- med dagens växlingskurs) Förresten, finns det eftermarknadsprylar till Mustang i Dubai? Jag brukar besöka Dubai minst en gång året i jobbet, så om det finns någon återförsäljare borde priserna var OK med tanke på att det mer eller mindre saknas moms och skatt i landet? Citera
streetsaleen July 8, 2008 Report July 8, 2008 fan att alla andras chip/tunes ska va så billiga. jag fick punga ut nästan 1000 spänn. men det var de värt Citera
Joach July 8, 2008 Report July 8, 2008 Har nu beställt en ny race tune från Bamachips. Hoppas den kommer göra märkbar skillnad, annars måste jag nog åka till Dubai och driva in pengarna (308:- med dagens växlingskurs) Förresten, finns det eftermarknadsprylar till Mustang i Dubai? Jag brukar besöka Dubai minst en gång året i jobbet, så om det finns någon återförsäljare borde priserna var OK med tanke på att det mer eller mindre saknas moms och skatt i landet?Det är dåligt med eftermarknadsprylar till Mustang, men väl mycket skit till ris-kokare. Vi beställer från USA och betalar frakt, och lite tull... Hör av dig när du kommer ner nästa gång så skall du få träffa delar av gänget och se en del intressanta Mustanger, inklusive en kille som byggde om sin GT till en GT500 med Shelby original-delar och har fått tummen upp av Shelby! Kolla in www.dubaimustangclub.com Citera
Stern July 12, 2008 Author Report July 12, 2008 Har nu laddat in en Race tune från BamaChips för bla CMC delet plates, stoor skillnad från tidigare. Trodde inte jag skulle märka så stor skillnad men. bilen känns mycket kraftfullare och gasresponsen är märkbart mycket bättre. Är supernöjd. Tack för tipset.Dock kvarstår problemet med med tomgången. Vid kallstart dör motorn direkt, Måste starta med fullgas vilket resulterar i stort avgasmoln och bensin lukt.När bilen är varm stabiliserar sig tomgången men är väldigt låg, drygt 500 rpm.Så vad ska jag kolla på mer, rengöra T-bodyn etc.Förresten vad menas med: 2) Har du kopplat ur el-motor, tagit bort den eller bara dragit ur kontakten? Vilken elmotor menar du och vad har detta för effekt? Citera
Joach July 12, 2008 Report July 12, 2008 Dock kvarstår problemet med med tomgången. Vid kallstart dör motorn direkt, Måste starta med fullgas vilket resulterar i stort avgasmoln och bensin lukt.När bilen är varm stabiliserar sig tomgången men är väldigt låg, drygt 500 rpm.Så vad ska jag kolla på mer, rengöra T-bodyn etc.Förresten vad menas med: 2) Har du kopplat ur el-motor, tagit bort den eller bara dragit ur kontakten? Vilken elmotor menar du och vad har detta för effekt?Prova följande:Ladda upp STOCK tune och kör en kort sväng, sen gör du så här...;1) Stäng av A/C och Radio2) Ladda upp RACE tune3) Tomgångskör i 5 minuter utan A/C och Radio4) Tomgångskör i 5 minuter med radio5) Tomgångskör i 5 minuter med radio och A/C6) Kör en runda på 20-30 minuter - kör som om du har stulit bilen!!!Allt detta för att bilens dator skall lära sig den nya tune-filen!Om detta inte fungerar, så ta en titt på Throttle bodyn och rengör med WD40 och bomullstrasa och tops.Gällande elmotorn, se bilden... det är den som är inringad i rött och öppnar och stänger spjället, men eftersom de är borta så fyller den ingen funktion! Eller så kan du bara dra ut sladden, inringad i blått och det kan du göra när bilen är kall.DOUG RULES! Citera
RoTe July 12, 2008 Report July 12, 2008 3) Tomgångskör i 5 minuter utan A/C och Radio4) Tomgångskör i 5 minuter med radio5) Tomgångskör i 5 minuter med radio och A/CKan någon förklara varför det är nödvändigt? Speciellt vad stereon har med ECU att göra... Citera
Joach July 12, 2008 Report July 12, 2008 3) Tomgångskör i 5 minuter utan A/C och Radio4) Tomgångskör i 5 minuter med radio5) Tomgångskör i 5 minuter med radio och A/CKan någon förklara varför det är nödvändigt? Speciellt vad stereon har med ECU att göra...För det har med bilens dator att göra... the Spanish Oak... och allt som den har lärt sig om dig och ditt sätt att köra försvinner när du laddar upp ny tune-file. Därför är det viktigt att skynda långsamt och ge den en chans att lära sig på nytt igen.Att bara ladda upp en ny tune-file och sen köra som vanligt kan i värsta fall ställa till problem med tomgång och annat. Citera
Simon G July 12, 2008 Report July 12, 2008 Nästan samma sak gäller ju om du har bytt batteri eller på annat vis brutit strömmen.Står i instruktionsboken att man ska:1. Köra bilen varm2. Tomgång utan ac 5min3. Tomgång med ac 5minFör att datorn ska veta vad den ska göra... Citera
RoTe July 12, 2008 Report July 12, 2008 Nästan samma sak gäller ju om du har bytt batteri eller på annat vis brutit strömmen.Står i instruktionsboken att man ska:1. Köra bilen varm2. Tomgång utan ac 5min3. Tomgång med ac 5minFör att datorn ska veta vad den ska göra...Precis, ingen radio där. AC förklarar ju sig själv, snor en massa kraft som måste tomgångskompenseras. Men så fet är då inte stereon, iaf om man inte har shaker 1000 på högsta volym. Citera
Gäst July 13, 2008 Report July 13, 2008 Nästan samma sak gäller ju om du har bytt batteri eller på annat vis brutit strömmen.Står i instruktionsboken att man ska:1. Köra bilen varm2. Tomgång utan ac 5min3. Tomgång med ac 5minFör att datorn ska veta vad den ska göra...Precis, ingen radio där. AC förklarar ju sig själv, snor en massa kraft som måste tomgångskompenseras. Men så fet är då inte stereon, iaf om man inte har shaker 1000 på högsta volym. [/quote:2fqn9i75]Får man tända lysena Citera
Stern July 13, 2008 Author Report July 13, 2008 Tack Joach, din metod fungerar!Kallstarterna fungerar igen! Motorn varvar snabbt upp lite och lägger sig sedan på normalt tomgångsvarv, precis som när bilen var orginal. Provade först enligt instruktionsboken: Detta funkade inte! Fortfarande dog motorn vid kallstart och när bilen blev varm var det fortfarande extremt låg tomgång. Provade sedan Joach's metod:Tomgången är som sagt nu perfekt, bensinförbrukningen har gått ner lite och det känns som bilen även går lite mjukare och tystare. Det verkar som instuktionsboks versionen inte funkar på en tunad bil åtminstone funkade det inte för mig.Vet inte om hela beror på att jag först körde billen varm på orginal tunen innan la in den nya eller på grund av 5 min med Ac och radio eller en kombination av allt ihop.Hur som helst hela det funkade och resultatet blev perfekt. Eftersom jag inte tänker göra om denna manöver igen om jag inte måste, kan jag inte svara på om man måste ha radion på eller kan ljuset eller någon annan jäkla apparat påslaget. Eftersom allt nu fungerar struntar jag i vilket. Nu går bilen som jag vill igen Enligt instruktionen var jag ju också tvungen att köra som jag snott bilen i en halvtimme, inte riktigt min grej kanske, men vad gör man inte för en Perfekt Tomgång.... Citera
Recommended Posts