Lasse CMC 1263 July 5, 2008 Report July 5, 2008 Hej!När jag åkte till Västerås idag uppstod ett problem som inte har inträffat förut. Hade kört ca 13 mil oftast i 90 km/tim när motorn böjade lägga av.Släppte lite på gasen till ca 70 km och då kom den igen. Sedan gick det bara att köra i den farten. Gasade jag på så lag den av. Kom dock fram.När jag åkte hem körde jag ca 4 mil utan några problem. Sedan vart det likadant igen. Stannade vid en mack och bytte bränslefilter och tog bort tanklocket. Körde ca 6 mil utan problem, sedan samma sak igen. Hackade mig fram i ca 1 mil (50-60 km/tim). Stannade vid en mack i ca 5 minuter. Gjorde ingenting. Bilen startade därefter lätt och den gick perfekt hem, ca 2 mil. Vad kan det vara som händer? (Har kört långt förut utan problem)MvhLasse Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 6, 2008 Report July 6, 2008 Hej.Kan vara värmeproblem, har du spacer mellan förgasare och insug,kan också vara tändspole som ger upp för att den blir varm. Citera
Tommyax July 7, 2008 Report July 7, 2008 Hej.Det sitter väl ett bränslefilter på förgasaren oxå om jag inte minns fel.alt. aut. Chokeproblem, glapp i nån tändkabel, värmeproblem.Tommy Citera
Lasse CMC 1263 July 7, 2008 Author Report July 7, 2008 Igår provade jag igen. Jag körde ut på motorvägen och redan i början av den (ca 1 km) så vart det samma sak igen och då kan ju inte motorn vara så himla varm. Kör alltså i 90, håller gasen jämt, och plötligt dör den. Släpper på gasen och den hoppar igång och då har jag rullat ner till ca 60 km. Håller jämn gas där och då går den. Trampar jag till på gasen då, så dör den. Körde av vägen efter 7 Km och vred av motorn. Startade direkt (efter ca 3 minuter) och körde tillbaka utan problem!? Provade igen lite senare och körde då ca 1 mil. Då dog den igen, släppte på gasen och den hoppade igång men efter ca 1 km så gasade jag på och då gick den perfekt igen utan att jag stannat??? Kan det vara skit någonstan som täpper till lite ibland och släpper vid lite mindre gas?Förgasaren? Bränslepumpen?Lasse Citera
Peter CMC771 July 7, 2008 Report July 7, 2008 Hej LasseOm du har brytarspetsar kan det vara kondensatorn som börjar säga upp sig, bara ett tipps. kan även vara dom andra förslagen. Men jag råkade ut för detta vid ett tillfälle för länge sedan, jag höll på att bli tokig innan jag hittade felet. Citera
Lasse CMC 1263 July 7, 2008 Author Report July 7, 2008 Jag har spacer mellan insuget och förgasaren. Ingen tjuvluft. Har inte någon choke. Har provat med en ny tändspole men problemet kvarstår!Tänker nu byta kondensator så får vi se. (verkar vara ett bra tips!?)Kanske lika bra att byta brytare samtidigt.Blir det inte bra efter detta vet jag inte vad jag skall göra Lasse Citera
Lars Oscarsson cmc383 July 7, 2008 Report July 7, 2008 Jag vet vad du skall göra, fortsätt ta hjälp av oss, den skall gåatt få ordning pån. Citera
Lasse CMC 1263 July 8, 2008 Author Report July 8, 2008 Nu har jag bytt spetsar och kondensator. Körde ca 3 mil i 90-100 och då vart det samma sak igen Nu har jag plockat bort förgasaren och rengjort flottörhus och någon mysko grej som satt vid bränsleintaget. Har också blåst med tryckluft från bensinpumpen och bakåt. Skall provköra igen. Om det blir samma ska igen så är det väl ny pump som står på tur eller?? Lasse Citera
Lasse CMC 1263 July 8, 2008 Author Report July 8, 2008 Nu TROR jag att jag hitta felet. När jag skulle ta bort förgasaren för rengöring tänkte jag på att förgasaren var väldigt dåligt fastdragen. Inte så att den satt jättelöst men inte alls åtragen som den borde vara. Hade lätt kunna dra muttern nästan 1 varvtill. Så min teori är att vid högre varvtal så drog den in tjuvluft mellan förgasaren och insuget. Fast lite konstigt att jag kunde köra en bra bit innan det började strula. Kan det vara detta som var felet?? Eller så satt det något skit i bensinledningen från tanken.Vad tror ni?Jag vågar inte ropa hej ännu men jag körde i alla fall ca 4,5 mil i 90-100 och den gick perfekt hela tiden Lasse Citera
CMC 1061 Berra July 8, 2008 Report July 8, 2008 Tänk på att vara försiktig när du drar förgasare. Det kan lätt bli sprickor eller ett öra går av. Även kan bli krokig. Så dra försiktigt många gånger så att du inte bryter den. Man blir så förbannad på sig själv när man har sönder en sådan dyr sak.Berra Citera
ThomasFB July 9, 2008 Report July 9, 2008 Nu TROR jag att jag hitta felet. När jag skulle ta bort förgasaren för rengöring tänkte jag på att förgasaren var väldigt dåligt fastdragen. Inte så att den satt jättelöst men inte alls åtragen som den borde vara. Hade lätt kunna dra muttern nästan 1 varvtill. LasseTjuvluft på insugssidan.Khrrrmmmm Det ante mej. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.