Jump to content

Frambromsar 1970 - anliggning


Recommended Posts

Hej!

Jag har problem med att bromsarna fram inte släpper trycket i kolvarna och anliggning blir resultatet. Jag trodde att det var kolvarna först men de gick lätt och bra när jag bytte belägg för några veckor sedan.

Om jag tar en liten tur och bromsar några gånger så uppstår problemet. Med bilen upphissad går hjulen trögt. Släpper jag lite på ledningen till huvudbromscylindern så släpper även kolarna och hjulen går fritt.

En korkad fråga kanske men hur fungerar cylindern och kan ett otätt lock ställa till det ? Det sitter väl en vacuum-slang in i bromscervot. Vad gör denna ?

Tacksam för vägledning!

Link to comment
Share on other sites

Hej Björn.

Hur står det till med huvudbromscylindern, är den bytt, om

inte så kan felet sitta i den. :?

Det kan också vara fördelningsventilen som sitter intill huvdbroms-

cylindern på insidan hjulhus som spökar. :roll:

Vacum slangen är ett måste för att servohjälpen skall fungera,

ett slags tryckhjälp. :)

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag har problem med att bromsarna fram inte släpper trycket i kolvarna och anliggning blir resultatet. Jag trodde att det var kolvarna först men de gick lätt och bra när jag bytte belägg för några veckor sedan.

Om jag tar en liten tur och bromsar några gånger så uppstår problemet. Med bilen upphissad går hjulen trögt. Släpper jag lite på ledningen till huvudbromscylindern så släpper även kolarna och hjulen går fritt.

En korkad fråga kanske men hur fungerar cylindern och kan ett otätt lock ställa till det ? Det sitter väl en vacuum-slang in i bromscervot. Vad gör denna ?

Tacksam för vägledning!

Hur gamla er bromsslangarna???

Dom kan se felfria ut, men det kan va seperasjon på innsidan. Då funkar dom som en ventil og slipper inte trykket tilbaks. Nåt at tenka på spesielt om slangarna er gamla.

John

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Björn. Om inget är bytt. Typ huvudcyl eller fördelningsblock. Så är det mycket troligt att det är som John skrev. Har du bytt huvudcyl. Så måste den vara anpassad för skivor. Det går att fixa själv. Om du tittar där röret är fast skruvat så finns det en strypning ser det ut som. men är i själva verket en typ en backventil. Den går att ta bort. Då är den anpassad för skivbroms. Trumor har fjädrar som trycker tillbaka beläggen. Det har inte skivor. Därför kan man inte ha den stryp eller backventilen där. Men mest troligt bromsslangar. Dom kan se nya ut på utsidan men innuti är do svullna. så dom blir som en backventil. Har råkat ut för det med mina bakbromsar. Lovar inget roligt. Det gick åt två nya omgångar innan jag hittade felet, plus svarvning av bromstrummor. Och att jag fick skämmas i stan för det rök för jävligt om mina bromsar.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Manga av dagens skivbromsbelagg ar nagot tjockare an

original och okar lite av varmeutvecklingen nar man bromsar.

Det fororsakar att de kan lasa upp sig.

Slipa av lite av belaggen sa att de blir exakt som original

och problemet forsvinner. Har sjalv rakat ut for detta problem

och koper gamla (asbest typ) belagg pa ebay nar de dyker

upp. Lycka till,

Mvh Bosse

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...