Jimmy_the_1 July 15, 2008 Report July 15, 2008 Som topic. Har läst mycket på forumet om att det är lätt att skrämma upp de nyare gt:arna i 350 häst. Men är det väldigt mycket till som behövs för att få 400 hästar? Och då menar jag utan kompressor så att inte besiktningen ställer några frågor. Citera
LelleStang July 15, 2008 Report July 15, 2008 Som topic. Har läst mycket på forumet om att det är lätt att skrämma upp de nyare gt:arna i 350 häst. Men är det väldigt mycket till som behövs för att få 400 hästar? Och då menar jag utan kompressor så att inte besiktningen ställer några frågor.Utan att utge mig för nån expert. Saleen's Mustan Parnelli Jones skulle väl ha just 400 hk? Nu kollar jag och den ger tydligen 370 hk med strokad till 5,0l (302cid) högkomp portatde toppar, kammar givetvis även en "built engine" även om det inte har med hk att göra. Så nog behövs det en hel del för att nå 400 hk med "vanligt" trim. Man ska nog ta effekt siffror som 350 hk med filter avgas och tune med en nypa salt? Man kan lätt förledas tro att det kommer hästar på posten.http://www.rsportscars.com/saleen/2007- ... -jones-le/ Citera
LelleStang July 15, 2008 Report July 15, 2008 Som topic. Har läst mycket på forumet om att det är lätt att skrämma upp de nyare gt:arna i 350 häst. Men är det väldigt mycket till som behövs för att få 400 hästar? Och då menar jag utan kompressor så att inte besiktningen ställer några frågor.Utan att utge mig för nån expert. Saleen's Mustan Parnelli Jones skulle väl ha just 400 hk? Nu kollar jag och den ger tydligen 370 hk med strokad till 5,0l (302cid) högkomp portatde toppar, kammar givetvis även en "built engine" även om det inte har med hk att göra. Så nog behövs det en hel del för att nå 400 hk med "vanligt" trim. Man ska nog ta effekt siffror som 350 hk med filter avgas och tune med en nypa salt? Man kan lätt förledas tro att det kommer hästar på posten.http://www.rsportscars.com/saleen/2007- ... -jones-le/Som sagt, finns även uppgifter om 400 hk http://www.saleen.com/saleen-parnellijones.htm Citera
Joach July 15, 2008 Report July 15, 2008 Definera vart de hästarna är.... Saleen PJ har knappast 400 hästar vid bakhjulen!!!Tror personligen att det är för komplicerat att söka 400++ utan kompressor eller turbo, eller rättare sagt varför ens försöka! Citera
Alan August 26, 2008 Report August 26, 2008 Går det att turbo konvertera en mustang och få den genom besiktningen. Citera
LelleStang August 26, 2008 Report August 26, 2008 Går det att turbo konvertera en mustang och få den genom besiktningen.Knappast, lika lite som det går att besikta med kompressor! Vilket bevisligen går men, godkänt? Knappast, ovetande? möjligen men inte troligt? Det är nog lättare att "gömma" en kompressor än ett turbosystem?Men om man inte försöker så får man aldrig veta Lycka till Lelle Citera
Daniel Linde August 26, 2008 Report August 26, 2008 Jag frågade faktiskt sist jag va in o besiktade hur man ska bära sig åt för att få igenom en kompressor.Han visste inte exakt, men tyckte jag skulle ringa en Besiktningsingenjör. Fick nått visitkort, men slarvade bort det Så det kanske går, ring och kolla vad dom säger. Citera
1096 August 26, 2008 Report August 26, 2008 Ombyggt fordon.... SFRO besiktning och det där... allt går ju... Man får ju generellt höja effekt samt vridmoment till en viss del innan massa krav kommer på bilen och med tanke på att det väl är 300 hästar i en nyare Mustang så får man säkert öka ut stallet lite till... Turbo/kompressor eller till och med en stor fet tratt skulle innebära att man får en överladdad motor och då har man helt plötsligt bytt motortyp rent juridiskt och då är vi inne på det ombyggda fordonet... Som exempel "får" man inte om man har en bil med dubbelturbo från fabrik byta till ett turboaggregat... Man har då ändrat grundutförandet eller motortypen... Rent tekniskt är det ju dock ingen skillnad... Effekten finns ju där men i lite annorlunda karaktär...Klart det går att krama ur 400 hästar ur en ny 4.6.... men då bör man ju som vanligt fråga sig hur bilen ska användas... Är betydligt lättare om man tex har tillgång till variabla kamtider och allt sånt som i många morderna bilar tex BMW... Men ska man ha ut 400 ur en Mustangmotor ny som gammal på en relativt liten volym då lär det höras med en "fast" kamaxel... Däremot de 300 orginalhästarna med lite hjälp på traven och med en lätt överladdning skulle säkert kunna ge de där 400 både på svänghjulet och även där bak om man laddar på lite ytterliggare...ganska smidigt.... Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.