Jump to content

1962 Ford Mustang Roadster Concept


bege

Recommended Posts

Mustang I finns det massor att läsa om och finns dessutom att beskåda på Henry Ford i Dearborn sedan många år.

Och visst blev den av, på sätt och vis i alla fall. När Ford ströp småbilsprojekt Cardinal så betydde det att underlaget för att bygga en liten tvåsitsig sportbil (som troligen aldrig skulle ha blivit verklighet i alla fall) baserad på en standardbil sköts upp ett par år (Falcon => Mustang). Ford i Köln tog över Cardinalprojektet och presenterade snart Ford Taunus 12M och sedemera även 15M, i Sverige användes den senare motorn i SAAB V4 (och Sonett).

V6:an i Mustang 2 (1974-1978) var också den ett derivat av den V4 som satt i Mustang I, via Fords tyska V6:or (2,0, 2,3, 2,6, etc).

Link to comment
Share on other sites

V6:an i Mustang 2 (1974-1978) var också den ett derivat av den V4 som satt i Mustang I, via Fords tyska V6:or (2,0, 2,3, 2,6, etc).

Även dagens V6 är kommen från V4an.. och därmed tillverkad i Tyskland, Köln (Cologne)...

/Simon

Link to comment
Share on other sites

Inte för jag vill vara Messescmitter. Så är jag rätt säker på att dom motorerna härstammar från Italien. Lancia atilla hade V4an och den större vagnen namn kommer jag inte ihåg men den hade V6an. sedan köpte ford upp dessa motorer från den tillverkaren. Om jag minns rätt så härstammar dom från sent femtiotal.

Berra.

Link to comment
Share on other sites

Med risk för en dubbel Messerschmidt ;)

Lancia var först med både V4 och V6 motorer, så de kanske satt på en del rättigheter gällande motorns konstruktion som Ford köpte, men de Lancia V4:or jag sett i levande livet och hittat information om på nätet har inget alls gemensamt med Fords V4:or, de har varierande 10-20 graders V genom åren mot Fords 60 grader.

V6:orna hade däremot 60 grader mellan cylinderbankarna, men både block och toppar i aluminum redan från start (Lancia Aurelia 1950).

Det skulle vara jäkligt intressant att snoka vidare i detta om någon har några tips på litteratur eller annat.

Link to comment
Share on other sites

Det vore kul att få veta mera som sagt. Jag hade kunnat få veta detta för ganska så många år tillbaka. Hade en farbror som har renoverat både den stora och den lilla Lancian. Och det var han som talade om detta för mig. Men tyvär är all literatur som han samlat på sig sålt. Vilket är riktigt tråkigt. Hade varit kul att få äga. Förästen så körde han året om Med Aprillian tror att det var så den hette. Det är den lilla i allafall. Den andra vann han en hel del priser med som orginal bil. Tror renoveringen tog femton år att bli klar med.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...