Jump to content

Import - Saknar regskyltar

Fröberg

Recommended Posts

Hej,

som jag har sagt tusen gånger är nu min bil snart i Stockholm. dock har jag ett litet dilemma och tänkte se vad ni har att komma med.

Bilen saknar reg.skylt. och således får man inte köra bilen på Svenska vägar. Jag kan ansöka om tillfällig reg.skylt samtidigt som ursprungskontrollen. Ursprungskontrollen kan jag bara ansöka om när bilen är förtullad och momsad.

Hur löser man detta? Helst av allt vill jag börja köra bilen direkt! Någon som har några tips?

Att köra utan skyltning kostar 1500 kr i böter... + att jag inte kan försäkra bilen.

Någon som har ett par regskyltar från USA som jag får låna. Man får köra på USA skyltning 1 vecka. Och vem kan ta reda på om det är orginal som sitter på?

Någon som kan tänkas hyra/låna ut en tillfällig regskyltning, såna som bilhandlarna har :D Måste funka?

Andra tips?

Vet en som körde 120 mil helt utan... lagen är rätt skumt skriven... om bilen är godkänd för trafik i det landet den kommer ifrån får man köra 1 vecka från att den kommer in i landet... men å andra sidan måste man ha reg.skylt för att få köra... :) Så det ställer ju till det då man importerar från USA...

En tillfällig trafikförsäkring går alltid att lösa oavsett om du har skyltar eller ej så då snackar vi 1500 om det blir nåt... försäkra den på chassinumret istället. Och...

kör på natten... 8)

Vet en som körde 120 mil helt utan... lagen är rätt skumt skriven... om bilen är godkänd för trafik i det landet den kommer ifrån får man köra 1 vecka från att den kommer in i landet... men å andra sidan måste man ha reg.skylt för att få köra... :) Så det ställer ju till det då man importerar från USA...

En tillfällig trafikförsäkring går alltid att lösa oavsett om du har skyltar eller ej så då snackar vi 1500 om det blir nåt... försäkra den på chassinumret istället. Och...

kör på natten... 8)

Jag har tecknat en 30 dagars försäkring hos Folksam. Den täcker transport från hamnen och hem samt mellan besiktningarna. Vore skönt att slippa 1500 kr... Får köpa skyltar i en leksaksbutik, för hur fan ska polisen veta om dem är riktiga eller inte?