Jump to content

Generatorproblem GT 2003? Kortslutning? Felsökning.


jjaderst

Recommended Posts

Hej,

min Mustang GT 2003 har nu 2 gånger i följd helt tappat batterispänningen.

Batteriet drar ut så pass att det inte ens går att ladda upp.

Jag köpte ett nytt batteri för ca 3 månader sedan, och det är nu helt tomt. Bilen går relativt ofta, men inte så långa sträckor åt gången.

Jag tror detta har inträffat efter att min Mustang blev "Sverigekonverterad" i Augusti 2007.

Kan det vara ett generatorproblem? Hur mäter jag upp detta?

Kan jag mäta om bilen drar tjuvström? Hur?

Jag tycker att strömmen ibland verkar ha brytits när det regnat på den. Dvs alla instrument gör en "reset" innan start. Kortslutning?

Vart ska jag börja felsöka? Tips?

Mvh

Jon Jädersten

Link to comment
Share on other sites

om generatorn laddar ok så bör du väl iaf ha 14v om du mäter över batteripolerna.

Hur ofta är relativt ofta? o hur långt är kortare sträckor?

Vet inte hur mycket tjuvström som är ok? men istort sett alla moderna bilar tjuvar väl en hel del ström avstängda.

En t..ex c-tek laddare eller koppla från batteriet (vilket också gör att datorn tappar info som finns lagrad) kan vara att rekomendera om ej bilen används på ett tag.

Du har inte t.ex underdrive pulleys? Det i samband med kortsvängar kanske ej är bra?

Har för mig jag också läst att vissa hade problem med att stereon drog onödigt mycket om den ej stängdes av manuellt innan man vrider av nyckeln.. kommer ej ihåg om det var någon specifik årsmodell..

Hade ett liknande problem på en annan bil.. Stendö på ett par dagar!

Hittade felet tillslut. Det var remote kabeln till slutsteget som gick emot (har för mig det var) el-antenn utgång från stereon, så när bilen stängdes av gick det "backström" genom stereon som höll slutsteget vid liv.. Det kosta ett par batterier.

http://www.kjell.com/?page=/kjellfakta/matning/strom/

Ström mäts alltid i serie

Ström till skillnad från spänning flyter igenom belastaren. För att mäta ström ska mätinstrumentet därför kopplas i serie med belastningen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...