AdmiralGanja September 1, 2008 Report September 1, 2008 Hejsan,Jag har en Mustang 1966 Hardtop, 200, 3-växlad... Lyckades inte få igenom den i besiktningen förra sommaren så körde in den i ett garage där den nu har stått i ett år... Det skulle vara uppvärmt men elementet var trasigt så den har nog utsatts för en del fukt Dessutom borde jag verkligen ha kört den nån gång i månaden vilket jag inte gjort *skämmas*Nu tänkte jag i varjefall satsa 100% på bilen men nu vill den inte starta... Så här låter den: Jag har testat med startgas... men ingen skillnad. Den dras runt av startmotorn, men inte minsta lilla "brum". Försökte ta en tändstiftkabel och sätta mot metallen när jag vrider om nyckeln och startmotorn börjar jobba men får ingen gnista...Motorn:http://www.wilfing.se/forum/from_right.JPGhttp://www.wilfing.se/forum/from_left.JPGHur skall jag felsöka detta! Im desperate och otroligt tacksam för all hjälp!Tack!! /Jesper Citera
Robban cmc 1103 September 1, 2008 Report September 1, 2008 Prova och slipa brytarspetsarna kan nog vara kontaktytan som är skitig, min fördelare hade legat i 20 år. mätte med en multimeter och dom jordade inte när dom gick ihop. så ta en fil eller sandpapper och putsa upp ytorna. Citera
Svedis September 1, 2008 Report September 1, 2008 vrid på tändningen. Kolla att du har ca 8 V på tändspolen. Vrid till start och då går spänningen upp ( ca 12 V). Sedan kolla att du har en rotor innanför fördelarlocket! Skaffa en tändprovare på biltema för < 100:- som du sätter på lockets utgångar och kollar. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 2, 2008 Report September 2, 2008 Hej.Att kolla upp varför den inte vill starta är enkelt omman bara kan funktionen, kommer det fram bensin,har du gnista på stift. Bensin problem, bensinpump, dålig bensin stått 1år,förgasare torkat ihop. Bensin som kommer fram till förgasaren kan lösaproblemet med torkad förgasare efter någon timme. Tändning uteslut stiftens funktion, skruva ur ett stift för att få en liten hjälp, plaskblöta eller fuktiga, troligen ingen gnista. Låna tändspole vilken som helst för att utesluta och kanske starta, kolla som någon skrev innanbrytare, rotor. Drag ur en tänstiftkabel i taget till fördelarlockoch gör ren sätt tillbaka obs tag ur en i kabel i taget, torka rent under fördelarlocket, du behöverinte skruva på brytare. Dubbelvik en fin smärjelduksbit, stoppa ner dennamellan brytarspetsarna, fila av prytarens kontakt. Citera
AdmiralGanja September 16, 2008 Author Report September 16, 2008 Status:Ingen gnista från tändstiften om jag vrider nyckeln så startmotorn går och håller dem mot motorblocket.Om jag mäter mellan centerstiftet på fördelarlocket och motorn när tändningen står i "on" läge mäter jag 12 v. Men ingen gnista alltså från tändstiften...Illustration på mätpunkter:Robban cmc 1103:Nu har jag slipat lite på brytarspetsarna och även på själva rotorn, eller snarare stiftet på där, och matat massa 5-56, ingen antydan till tändning.Svedis:Jag skall kolla upp den där mätaren. Låter bra!Lars Oscarsson cmc383:E lite nyfiken på hur man kollar om de kommer bensin. Luktar inte bensin. Men har inte läckt något och det kommer ju ändå ingen gnista. Har sprutat 5-56 på tändstiften också och torkat å donat, men som sagt, får ingen gnista mellan tändstifts-böjenoch blocket.Har dragit ut alla kablar och kollat, verkar ju som den inte tänder på ett enda tändstift. Funderar på om det inte finns nån kontakt mellan rotorn och de 6 brytarspetsarna, men det verkar ju orimligt att alla 6 skulle lägga ner samtidigt? Då borde man kunna utesluta det felet..Skall testa en annan tändspole... Har nog en till min gamla renault 19.. kanske funkar de MYCKET TACKSAM FÖR TIPS och VIDARE TIPS!! TACK!!! /jesper Citera
Janne Holm CMC1740 September 17, 2008 Report September 17, 2008 Du har nog missuppfattat det här med brytarspetsar se den inringade prylen det är brytarspetsen det är dess kontaktytor som måste bli rena. Den öppnar och stänger med hjälp av fördelaraxeln som har en del med sex nockar på sig ta loss locken och dra runt motorn med ett spärr skaft nere på vevaxelentror du får använda en 24mm hylsa men du får prova dig fram. Då ska du se att brytaren öppnar och stänger avståndet då den är öppen ska vara ca0.4mm Lycka till PS viktigt är också att Kondensatorn är hel (Delen strax ovanför) svårt att kontrollera själv den är billig så byt den gärna i vilket fall Citera
Svedis September 17, 2008 Report September 17, 2008 Tändstiftsprovaren kostar 30:- på Biltema. Då det bara är att stoppa den i ett av locketsa utgångar, och om man vill ansluta tändstiftskabeln. Sedan ser man tydligt om det kommer något. Om ej, har man ju isolerat(!) felet. Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 17, 2008 Report September 17, 2008 Hej.Kolla att det kommer bensin, skruva loss bensinslang frånförgasaren stoppa ner slangänden i flaska eller burk, körpå starten så att motorn snurrar en liten stund. Kommer det bensin så är det bra, kommer ingen bensinär det antingen någon som tjuvtankat ur din Musse ellerså har du kanske fel på bensinpump allternativt stoppi slangar och eller bensinrör. Du kan prova att ge motorn en hutt bensin direkt neri förgasaren, det bästa är om någon kan skvätta i litemedans du kör på starten. Kvarstår är att kolla funktionen på förgasaren, kanskenålventil inflöde i förgasare sitter fast, långsökt menkanske. Fortsätt med att göra dig säker på att du har gnista påstift, en fråga till, har du skruvat ur stift och kollat omdom eller det är blött av (bensin). Är stiftet fuktiga eller blöta (lucktar) av bensin så har du bara det där med tändning detaljer kvar. Citera
CMC 1061 Berra September 17, 2008 Report September 17, 2008 Tänk bara så att din bensin är fräsch. Det är färskvara på soppan. Men det luktar för jävligt illa om den. Bara ett litet tips Berra Citera
AdmiralGanja September 23, 2008 Author Report September 23, 2008 Skall kolla dessa tips under veckan och återkommer!!! Tack alla!! Citera
Gtttggg October 22, 2008 Report October 22, 2008 En liten fråga. Hur gamla är dina tändkablar och tändstift? Byt dem om du är osäker och köp bra grejer. Det lönar sig. Samma gäller fördelarlock, rotor, brytarkontakter. Ett tips för kolla bensinpumpen, är att koppla in en slang vid pumpen och tryck ner slangen i en bensindunk. Går bilen igång på dunkens bensin, har du hittat problemet. Gammal bensin i bilens tank alt tjuvluft nånstans i ledningen från bensinpump till tanken. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.