Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag har ingen erfarenhet av vattenbaserad lack, och det är det jag erbjuds om jag nu vill köpa färg.

Är vattenbaserad färg anorlunda att lackera med. Blir det bättre eller sämre resultat. vad behöver jag tänka på?

Det är Metallic.

OBS,, jag har använt sökfunktionen och inte funnit något konkret om det jag undrar. Så det tipset vill jag inte ha.

Posted

Hej.

Ett bevis på att vattenbaserad färg är lite svår är

att den är ömtåligare än den gamla typen av lack. :(

Man kan se det enkelt på nya bilar typ de som jag

har arbetat med Audi,VW, mycket problem just

med hållbarhet, stenskottsömtåligare. :shock:

Det är inte några större skillnader i övrig, svårare

är den dock att bättra och att fylla i med vattenbas

om det skulle uppstå en mindre skada, skador. :?

Man har dessutom tyvärr fortfarande problem med

den vattenbaserade klarlacken som kan om man

har otur bli mjölkig eller gråtonad. :roll:

Jag tycker du skall lackera i den äldre tvåkomponetslacken

som faktiskt fortfarande kan erbjudas vid privat lackering. ;)

Posted

Ok tack för svaret Lars, men klarlacken är väl inte vattenbaserad efter vad jag förstår, utan endast basen. Klarlacken skule jag få blanda med härdare och förtunning.

Jag fick ockå besked när jag skulle beställa färg att jag som privatkund inte kan köpa förtunningsbaserad lack utan endast företag som har behov av industrifärg.

Är det någon mer som vet vad som gäller.

Posted

Hej.

Ring vår lackare Lennart Björkman LGH AB 08 520 30 911,

jo klarlacken är också vattenbaserad, det går inte att

blanda den gamla lacktypen med den nya, det är en

liknade typ av härdare i vattenbaserad lack o klarlack :shock:

Enligt Lennart är det inget problem med att få den gamla

lacktypen, men då bara som privat person, bilfirmor som

sysslar med plåt lack får endast använda vattenbaserat

enligt miljölagen. ;)

Posted
Hej.

Ring vår lackare Lennart Björkman LGH AB 08 520 30 911,

jo klarlacken är också vattenbaserad, det går inte att

blanda den gamla lacktypen med den nya, det är en

liknade typ av härdare i vattenbaserad lack o klarlack :shock:

Enligt Lennart är det inget problem med att få den gamla

lacktypen, men då bara som privat person, bilfirmor som

sysslar med plåt lack får endast använda vattenbaserat

enligt miljölagen. ;)

Hej, kan den här lackeraren få fram alla nyanser av gamla lacktypen? Har dock ingen färgkod. *nyfis*

Posted

Fick förklarat av lackfirman:

Metallic har alltid haft ett klarlacklager över färgen, förr som nu.

Vanlig gammal lösningsbaserad färg var enkel vid reparationer, bara att bättra.

Dagens vattenbaserad täcks alltid med klarlack vilket gör den lite svårare vid rep.

Anledningen till vattenbaserad färg var kanske inte "miljön" utan snarare hälsofråga för lackeringspersonalen. :--

Posted
Någon här la nyligen upp denna länk tror du kan använda den för att få uppgifter om din lack. (den grejade min)

http://www.sherwin-automotive.com/formu ... finder.cfm

Bra sida, informativ och och till med små filmsekvenser hur man gör.

Jag har fortfarande inte blivit riktigt klok på vad jag ska ha för färgtyp När jag frågat lackerare så har någon rekommenderat gamla lösningsbaserade färger, medans någon annan sagt att vattenbaserat är mycket bättre.

Frågan är bara, när är det bra respektive dåligt, beronde på färgtyp.

Jag har lackat underrede, och motorrum med förtunningsbaserad 2komp epoxiprimer. Efteråt har jag täckt med 2komponents svart semimatt under och i motorutrymme. Det jag nu tänkte lacka är invändigt i golv, bagage småprylar osv, och då ska ha samma färg som utvändigt.

Frågan är ju då om jag ska gå över till vattenbaserad lack? Anledningen är att endast rätt recept finns till vattenbasererad färg enligt försäljaren

Posted

Jag kan ingenting om lack så jag kan ha fel, men jag har hört att den vattenbaserade färgen inte är polerbar så därför behöver den klarlackas.

Gå in till bilfirman och granska en ny bil. Du ser då att lacken är lite apelsin och inte helt blank.

Bara en reflektion från min sida.

Posted

Hej.

Stämmer, iofs var det aldrig någon större kvalité på Mustangernas

lack, men det är just detta med hobby bil och bruksbil. :?

Jag tror säkert att du Jan H vill gnida lite extra på din Mustang,

vi är ju sådana, om jag fick välja så blev det den gammla typen

av 2K lack med lite extra färg här och där som tål lite. 8)

Sedan är det detta med att fråga, en fråga kan ge hundra svar

och detta slutar ofta i att man är lika oviss efteråt som innan. ;)

Posted

Hej Jan.Lars kan mycket om våra gammla Mustanger men tyvärr så lever han oftast kvar på 60 talet fortfarande ;) .Jag skulle svarat i går men var tvungen att dubbelkolla med min lackerare innan jag skriver.Använd vattenbaserad färg då resulatet blir bättre än den gammla.Man använder vattenbas som är mycket svår att lägga om man inte är van,du kan exemplvis inte gå till baka och lägga på mer om du missat som man gör med den gammla färgen,sen måste basen vara torr innan du lägger klarlacken (lackerarna har en form av blåsmaskiner att torka bort vattnet med).Det går alldeles utmärkt att polera bilen.Färgen är lika bra om inte bättre än den gammla,enda nackdelen är vid bättring av tex ett stenskott då du först måste lägga vattenbas och sedan tvåkompklarlack.

Hoppas du förstår och lycka till med lackeringen. :)

Posted

Hej.

Jo det är sant utvecklingen går framåt ett steg och två tillbaka,

kanske för att det var enklare på 60talet, själv är jag från 50talet,

grejorna från då är ännu mer popis än 60tal, man undra :roll:

varför såååå många åker MUSTANG. 8)

Jag håller stenhårt på den två komplack som användes under

70-80-90 2000talet, inte på den enkomponetsfärgen som fanns

1960 den var bedrövlig, 60talsfärgen är i samma klass som

vattenbas färg idag alltså två steg tilbaka, TYCKER JAG. ;)

Posted

En sak är säker i varje fall, och det att ni är alla är till hjälp så jag tackar och tar emot all info jag kan få.

Sen vet jag att det inte är så enkelt att lacka själv, men invändigt ska jag i varje fall testa.

Posted

Färg beställt och det blev den gamla typen av färg. DVS lösningsmedelsbaserad.

Bra eller dåligt vet jag ej men jag ska ju bara spruta invändigt på golv, bageutrymme osv, än så länge.

Nu är nästa steg, jag har aldrig lackat metallic. Har någon några snabbtips inför helgens eventuella lack.

  • 2 weeks later...
Posted

Tack för tipsen Berra.

Det blev kanske lite för mycket klarlack för att vara på invändiga delar (som ingen kommer att se). Jag blev väldigt nöjd med färgen däremot som skiftar beroende på ljus.

Posted

Det där ser väl bra ut. varför ska man ha utställningslack inne i bilen. Det syns knappast något. tycker det är ett perfekt ställe att pröva på själv. Sedan ser man om man vill fortsätta. Samtidigt så tjänar du en hacka. som du kan lägga på annat.

Berra

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...