Tobias CMC1505 September 11, 2008 Report Share September 11, 2008 Ena frågan är som sagt angående målningen av golv.Med risk för att bli tvingad att sälja Mustangen, uppsagd som CMC medlem, avstängd från forumetoch aldrig mer får komma tillbaka så måste jag ändå fråga;När jag vet att det inte finns någon rost under befintlig färg, måste man ändå slipa bort all färginnan man målar på nya? Räcker det inte med att rugga upp den gamla? Tänkte måla medhammarlack och det brukar ju bita på det mesta.*Förbereder en annons på blocket*Förvisso har jag ju nästan kommit halvvägs.. men ändå värt att fråga.Sen så ljudisolering.Jag är väldigt allergisk mot ljud. Ljudet som ska finnas i en Mustang, enligt mig. Är ljudet från Motorn och stereon.Men har aldrig ljudisolerat en bil så därför vänder jag mig till er, såklart. Har rört ihop bilden med lite färger för att det ska bli extra jobbigt.Tänkte lägga Bitumen över hela golvet, även torpedvägg.Sen såg jag att Fröberg enbart la "vanlig" ljudisolering i Grönt fält. Kan man inte läggadenna mjuka isolering vid fötterna? Blir det för mjukt helt enkelt?Sen så Röda fältet; Ser att det sitter lim kvar här, ska jag sätta mjuk isolering eller Bitumen här?Ska jag ha Bitumen på yttre plåt och sen mjuk på insida?Och tillslut Blått fält; Vill isolera hjulhusen på insida, samt hela bakluckan då jag tycker ljudetsmiter väldigt lätt genom ryggstödet/hatthylla på dessa bilar.Räcker det med Bitumen eller hur blir det här?Uppskattar verkligen råd å tips.Har som sagt aldrig gjort någonting sånthär förut.. men vill ha det TYST! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis September 12, 2008 Report Share September 12, 2008 Först rostskyddsmåla det blanka Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Svedis September 12, 2008 Report Share September 12, 2008 Sedan en till skyddsmålning + dämpmattor. Sedan bara komplettera med de övriga förslagen Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 September 12, 2008 Author Report Share September 12, 2008 Tack för svaren !Men hade helt enkelt inte tålamod att vänta så åkte till garaget imorse och slipade allt plåtrent p.g.a att jag komöver Dynamat som räcker till hela bilen. "Lika bra att göra det riktigt på en gång då" - Blev tänket.Fanns även lite mer smått å gott på Ljudbutiken. Ps. Inget fel på din isolering där. Det är ungefär så jag hade tänkt mig. Man kanske inte är så dum ändå ! Ps Ps. Detdär var till Oscarsson som fegade ur å tog bort sitt inlägg. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 September 12, 2008 Author Report Share September 12, 2008 Just det ja.Färgen håller fortfarande på att torka, därför ni inte får se något resultat. Ska nog åka dit sent ikväll och göra klart allt under natten så jag kan ställa upp bilen på Hälsinglands Snabbste imorgon.Fritid är för veklingar ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 September 12, 2008 Author Report Share September 12, 2008 Sådärja.Har bara en sak att säga å det är att Dynamat är ett helt jäkla underbart material att arbeta med!Helt klockrent. Hoppas nu bara att asken håller vad det lovar!Inte alls billig har denhär resan varit.. säger bara som Tobbe från Köping; "Kostar pengar Mats, Du vet!"Lasse Oscarsson; Gjorde som du bakom baksätena samt hjulhus. Känns faktiskt som att det kan bli en bra barriär mellan hytt och bagage. Dock blev det inte riktigt under sittdynorna, isolerade torpedväggen REJÄLT såblev inge över.. får åka till Mekonomen direkt imorgon helt enkelt.Iom att jag pratar med migsjälv mest så måste jag ge mig en eloge att det gått så snabbt utan fusk. (Fast det är kanske bara jag som tycker att jag inte fuskar, vem vet?)Började igår ca; 15.00 med att slita ut inredningen.Idag klockan 22.00 såg det ut som nedan. Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ingo September 13, 2008 Report Share September 13, 2008 Generellt när man målar är att se till att eventuellt vatten som letar sig genom mattorno,eller kondens har någonstans att ta vägen.Ligger det kvar äter det sig igenom förre eller senare.så att måla typ med bara hammarlack tror jag definitivt inte på.problemet är att allt som stoppar rost bra och ljudisolerar bra är tungt.Bästa rostskyddet på ett golv är trots allt blymönja,men eftersom det dels är förbjudet och löst med linolja,är det få färger som är idealiska att ttäckmåla med.går ju att övermåla med nästan vad som helst,men torktiden är ju himla lång.skulle vara kul att prova att lösa blyoxiden i något annat lösningsmedel i och för sig. Ska det värmas sedan är det ju helmask som gäller om det är behandlat med bly....Så alternativet är ju kusinen till bly,nämligen Zink.Och finns ju flera typer av roststopper färger med överskott av zink men dom är också lite kinkiga att övermåla och få en riktigt hård o stark yta.men vanlig primer brukar funka sedan kan man ju övermåla med vanlig billack i rätt nyans.För ljudisolering är ju blymatta bäst,men tung.Vanligast är väl asfalt matta i botten och någon typ av filt ovanpå.lämnar man orginal så har tex biltema en hel del modernare mattor av skumgummityp .problemet med vissa mattor är ju att dom suger fukt.Mustangen måste ju ha många likheter med en bongotrumma inuti.men har man möjlighet ,så isolera gärna rejält ovanför innertaket,det har man igen.Lite skeptisk till att du har den typen av isolering frammanför sätena,men ljudisolera lär det göra... Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
CP CMC#2126 September 13, 2008 Report Share September 13, 2008 Jeg har använt detta.http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=215http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=185 Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tobias CMC1505 September 13, 2008 Author Report Share September 13, 2008 Lite skeptisk till att du har den typen av isolering frammanför sätena,men ljudisolera lär det göra...Det kommer definitivt hålla i runt 10 år, med tanke på att bilen inte går i salt och står i riktigt vinterförvar.Under den tiden så kommer jag garanterat ryckt upp allt å gjort om det, igen. Man får det inte roligare än vad man gör sig. Hur som helst är jag kanonnöjd med resultatet!Nu kan man ju faktiskt prata telefon utan att bli det minsta störd i 120-130km/h. Satte in förstärkare, nya högtalare och drog om alla kablar också. Blev hur bra som helst. Kör nu med en 3.5mm kabelsom kommer ut ur matt"brytningen" vid växelspaken.Där kopplar jag på mitt PSP som är fulladdat med musik. Klockrent !Ska bara försöka hitta eller göra ett lämpligt stativ... den åker gärna runt när man gasar lite. Men som sagt, Dynamat is the shit ! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Pelle cmc 375 September 13, 2008 Report Share September 13, 2008 Jeg har använt detta.http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=215http://www.nordsjo.se/produkt.asp?Id=185Samma här och är helnöjd.Inte tillstymmelse till släpp eller rost efter 4 säsonger och 1500 mil! Citera Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts