Jump to content

Äntligen hittat ett fel! Någon som kan fördelare 5.0?


Guest
 Share

Recommended Posts

Ni som läst mina tidigare inlägg vet att jag har en 5.0 ho i min -67:a som jag felsökt till förbannelse.... Symtomen har varit svajig tomgång och dålig effekt. Har mätt upp givare, bränsle, tillverkat motstånd för att släcka felkoder pga demonterad EGR mm, men ingenting har hjälpt fram till idag :D

Började om på ruta 1 och pillade lite med tändningen igen och då slog det mig att jag läst att någon här på forumet kör utan spout och med fast tändning på 36 grader... Ska prova lite safe tänkte jag och slet ut spouten och ställde ca 30 grader. Å äntligen händer det något när man trampar på pelle till höger!!

Nu är frågan vad som jävlas med mig... Om man ska byta rubbet som sitter i fördelaren samt knacksensor, eller om hela fördelaren helt enkelt kan stå fel? Kan datorn balla ur? Om någon duktig kan reda ut det här med TFI, Stator, PIP, mm, skulle det vara uppskattat!

Link to comment
Share on other sites

Där e en HALL givare som kanske kan jävlas. Jag orkade inte hålla på o jiddra, så jag köpte en MSD fördelare som var bolt on med rätt kopplingar å rubbet. Blev av med allt strul direkt, åker med fast 37-38° utan spout. Spouten åker dock in igen snart, ska börja leka lite med ett TwEECer RT och se vad som kan göras effektmässigt.

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Klart är inte TFI delen riktig i fördelarn blir det ju jobbigt... Då detta är enda feedbacken datorn får på att motorn verkligen är igång och snurrar så är det ju förutsättningen för att det ska funka... Jag har en skrotad 5.8 fördelare där det säkert sitter grejer inni som funkar.. gick bra när de satt i bilen.. men vet inte om det passar...

Knacksensor? - har jag aldrig funnit på min femnolla iaf... Stator o PiP hänvisar jag till länken....

http://www.fordfuelinjection.com/index.php?p=25

Och till "87gt50" - med TwEECern lär du ju hitta en del hästar som är på vift... Tack vare ditt tips om Tweecer köpte jag min och ställer mig ofta frågan varför man inte gjort det tidigare... speciellt om man skulle sätta motorn/sprutet/datorn i en annan bil... guld värt...och kul att jobba med.

Link to comment
Share on other sites

Är det denna du kör med? Vart har du köpt den?

http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294881238

Vem säljer sådant i sverige egentligen?

Hansen mfl har väl mest till äldre v8:or?

Så länge man kan få rätt förtändning inom det område fördelaren går att vrida kan man väl omöjligt satt ner axeln fel?

Tänkte ifall rotorn ska stå med någon exakt vinkel vid Ö.D?

Link to comment
Share on other sites

Är det denna du kör med? Vart har du köpt den?

http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294881238

Vem säljer sådant i sverige egentligen?

Hansen mfl har väl mest till äldre v8:or?

Så länge man kan få rätt förtändning inom det område fördelaren går att vrida kan man väl omöjligt satt ner axeln fel?

Tänkte ifall rotorn ska stå med någon exakt vinkel vid Ö.D?

Link to comment
Share on other sites

Och till "87gt50" - med TwEECern lär du ju hitta en del hästar som är på vift... Tack vare ditt tips om Tweecer köpte jag min och ställer mig ofta frågan varför man inte gjort det tidigare... speciellt om man skulle sätta motorn/sprutet/datorn i en annan bil... guld värt...och kul att jobba med.

Jo, förhoppningsvis kan det bli vissa förbättringar. Den har legat i garaget hela sommaren, för jag har haft så mycket annat att tweaka med så den har fått ligga. Har lyckats sänka personbästa på 1/8 mile från 8.23sek, 132km/h till 8.06, 135km/h, med i princip samma material, så nåt rätt måste jag ha gjort. Får se vad det blir till nästa säsong, men TwEECErn ligger med i planen. Förmodligen sista testkörningen i kväll, det hade varit så skönt med en 7a!!

mvh

Jocke

Link to comment
Share on other sites

Släng original sprutet och stoppa i en MS box istället.

Använder bara hallgivaren i min originalfördelare och triggar MS'et med den, sen triggar MS'et min MSD box och det funkar perfekt.

Det som kan vara lite knepigt är själva mapningen, men det går det med.

MS är baserat på US givare så det mesta stämmer direkt.

Dessutom är all programvara helt fri (gratis) så det ligger massor med mappar ute på nätet som går att kopiera och sen finlira lite på.

Funkar även med VR-givare, typ 36-1 eller 62-2 hjul.

Link to comment
Share on other sites

Släng original sprutet och stoppa i en MS box istället.

Använder bara hallgivaren i min originalfördelare och triggar MS'et med den, sen triggar MS'et min MSD box och det funkar perfekt.

Det som kan vara lite knepigt är själva mapningen, men det går det med.

MS är baserat på US givare så det mesta stämmer direkt.

Dessutom är all programvara helt fri (gratis) så det ligger massor med mappar ute på nätet som går att kopiera och sen finlira lite på.

Funkar även med VR-givare, typ 36-1 eller 62-2 hjul.

Programvaran e fri till twEECern med, och dessutom helt anpassad till alllting som relaterar till detta insprutningssystem. En annan fördel med twEECern är att originalmappningen alltid finns där om man behöver backa. Dessutom, lagringsplats för 3 separata mappningar utan att du behöver släpa med en dator. Jag har iaf valt twEECervägen, eftersom jag inte har råd/prioriterar annat med Holley Commander eller FAST.

Glöm bara inte bredbandslambdan, utan en sån e man rökt.

Link to comment
Share on other sites

Lägger man sen upp några futtiga dollar till för en licens av EA - EEC Analyzer där man hittar väldigt mycket nyttig info och förslag på ändringar... Och varför slänga dän nåt som funkar så fint och är byggt för bilen... Enda anledningen som jag ser det vore att på tillgång till en Mapsensor för att styra kurvorna smidigt vid överladdning - men detta går att komma runt om man lär sig siffrorna ordentligt...

Link to comment
Share on other sites

Har heller aldrig sett någon knacksensor men de kan iofs sitta konstigt till, under insuget bla. Har dock inte sett någon på något elschema heller... Men om ingen knacksensor finns, vad påverkar datorn att backa tändningen? Eller går den bara på en förprogrammerad kurva med varv, spjälläge mm för att beräkna tändläge? Tänkte om felet fortfarande kan ligga i en annan givare?

Hade inte tänkt greja så mycket innan den går som den ska och fortfarande är ganska original, sen åker nog MAF kittet på med spridare och box från en -93:s cobra.

Link to comment
Share on other sites

Är en hel del som justerar just tändningen... lite olika parametrar där och likaså i vilket läge motorn går - tomgång, part throttle osv...

Du har även kurvor som styr tändning i förhållande till vartal, load, motortemp osv... och om motorn går på fullgas osv...

Du nämner "spridare och box från 93 Cobra" - visst det är en bra grund men räkna med att även skaffa nån form av "plugg" för att öppna upp datorn... då kan du sen ställa om allt krafs så du slipper egr och allt sånt och sen köra motorn precis som du vill ha den... Det finns väldigt mycket att hämta hem på det området och speciellt på förbrukningen...

Link to comment
Share on other sites

Ingen som provat mäta upp TFI enligt denna länk? läs längst ner på sidan. Se även "spark timing advance test 8" något ovanför

http://www.therangerstation.com/tech_li ... ostic.html

Kollade spänning mellan spoutkontakt och jord, svårt att se något med ett digitalt instrument pga att det fladdrar så mycket, men ett analogt visar ca 8V på kabeln vid tomgång. Enligt punkt 3 i "spark timing advance test 8" Ska det vara jämlikt batterispänningen... Alla kontakter och kablar inklusive de in till boxen är ok.

Resistans värdena på TFI:n låg inom ca 20% felmarginal. Vet ej hur noga det ska vara här, men vanliga motstånd tror jag inte har större noggrannhet än ca 10%, bara en tanke..

Kan oxå nämna att den går betydligt bättre om man ställer 14 grader tändning och pluggar i spouten än om man kör helt utan med samma tändläge. Inte så konstigt kanske, men det tyder ju på det händer något iaf.

Däremot går det inte jämföra med att köra utan spout och 30-35 grader. Då går den bra på fullgas iaf.

Känns mao. som om spouten höjer tändningen en del, men inte tillräckligt

Prova byta TFI kanske?

Eller om kanske boxen rentav är knäpp?

Link to comment
Share on other sites

Är det någon som sett efter vad som händer med förtändningen när man varvar motorn och lyser med strob lampa? Gjorde det med min både med och utan spout, och i båda fall flyttas tändläget bakåt, alltså senare tändning.... Om den gör det beroende på varv borde den väl åka åt andra hållet? Bytt till en ny TFI, Ingen skillnad, möjligen sämre på högre varv...

Link to comment
Share on other sites

Att tändförställningen ligger kvar med ökat varv eller rent av till synes följer med rotationen alltså ger mindre förställning - skulle jag tro beror på att när man står och testar motorn obelastad så får inte datorn uppgifter om att det är något vidare load - belastning. Så fort datorn upptäcker att det tar emot lite så kommer tändningen att ökas. Detta syns tydligt om man varvar upp motorn och kollar med stroben. Prova ett par fullgasdrag i spjället - ligger det fortfarande kvar som du beskriver så bör nåt vara lite galet... Är dock spouten uttagen bör tändningen ligga kvar... möjligt den flyttar sig lite med tanke på hur hall-givaren reagerar med ökad frekvens och så...

Nåt annat jag kom att tänka på när jag först läste ditt inlägg är hur frisk kamdrivningen är... ett rejält glapp i kättingen och tändning/kam lätt kan röra sig några grader hit och dit...

Link to comment
Share on other sites

det är rejält också ser jag, börjar man på 30 grader utan spout är man nere på ca 10 vid gaspådrag. Böjar man på 10 grader och gasar är man utanför skalan, utan spout i båda fall.

Link to comment
Share on other sites

Oj.... Jag kollar på min 5.0 idag och återkommer....

- Update -

Efter lite uppvärmningsrundor i det fina vädret kollade jag precis tändningen hur den rör sig med och utan spout.

Med spout på tomgång 12-14 grader när den stabiliserat sig, vid minsta gaspådrag sticker det iväg och lägger sig strax över 30 grader före på svängningsdämparn. Här ligger den sen kvar när varvet sjunker ner igen och när det vart stabilt några sekunder drar den ner tändning till återgång vid 12-14 grader igen.

Utan spout visar det 10 grader på tomgång vilket är standard som vi ju alla känner till. Vid ökat varv backar tändningen synbart... dock endast max ett streck alltså 2 grader. Uppskattar att jag hade varvet på ca 2500 som max konstantvarv. Vid mer rejält fullgasöppning verkar det inte dra ner mer än 2 grader ändå...

Om det nu har nån inverkan så fick denna motor ny kamdrivning i April 2006 och har väl gått max ett par tusen mil. Skrotade en 5.8/351W från en 90a E-250 och denna motor hade gått ca 25000mil. Någon gång utan olja förmodligen så allt var skuret i botten, kammen nergången, lyftare såg ut som månens yta osv. Dock gick den skitfint och blocket är som nytt men jag kunde vrida kammen säkert iaf 5 grader med kedjans glapp... blir ju ca 10 grader på veven...

Jag kanske är helt ute och trampar i onödan men skulle en kam kunna flyta fram och tillbaka med glappet i kamdrivningen iså fall... Kanske inte...

Link to comment
Share on other sites

Tack så mycket för att ni tar er tid! :)

Ser samma tendens som du beskriver med spouten inkopplad, den sticker upp direkt, men för att sedan tvingas tillbaka med ökat varv... T.o.m. efter Ö.D. Har vridit på veven med spärrskaft och känt på rotorn samtidigt, det känns otroligt stumt och fint, max någon grad. Dock så kan fördelaraxeln glappa någon eller ett par mm upp och ner.

Fick höra en annan teori idag också, att axiallagret på kammen inte skulle hålla den på plats, utan tillåter den att vandra in och ut. Kan ju vara värt att kolla upp, kräver iofs lite jobb...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Det finns något som kallas start retarder, en av dom två röda kablarna som går in i fördelaren. Den ska som namnet antyder ligga på start och inte på "run" och har således haft ström på sig hela tiden.

Det i sin tur gör att tändningen backar hela tiden, och inte bara i själva startögonblicket. Ett klipp med avbitaren och det blev en helt ny bil att köra :D

Tomgången är tyvärr densamma, tror jag ska plocka lös hela överdelen på insuget och byta och plugga om alla slangar som är gamla eller inte används....

Såg på Garaget att du Johan provat både cobra och trickflow insuget, kan du säga om det blev någon skillnad? Är grymt imponerad av ditt motorbygge iaf, skulle vara kul att höra lite mer av vad du gjort och vad som kan rekomenderas. Är det 350 hk trickflow kittet du köpt från början?

Link to comment
Share on other sites

Tjena.... John här...

Angående min motor så är det standard 302 i botten... som den byggdes just 93... inget fuffens... inga smidda kolvar o sånt... därefter ett TrickFlow EFI kit på detta... vad det innebär vet vi ju men det är toppar, kam, rullvippor, kamdrivning osv... körde två säsonger med detta och det kändes ganska rätt... hade dock enstaka tillfällen problem vid starter med varm motor då den ville bli sur... allmänt känt fenonmen när man kör spridare av storlek 24 och uppåt med standard dator... detta botas lätt med TwEECer... :)

Numera har jag lagt på ett KenneBell kit på toppen med deras 2,1 liters skruv och en Flowzilla krök...laddar 7 -8 psi, se vidare på kenne bells hemsida för mer info...

tändningen står MSD 6BTM för då jag för säkerhets skull vill backa gnistan vid ökat ladd...

TwEECerRT för att låsa upp datorn och mappa allt själv...

Konstigare än så är det inte...

Gå för närvarande mycket bra med mjuk och fin övergång och fina bredbandslambdavärden över hela registret... ska minska accpumpkurvorna lite då det matar på lite väl mycket vid minsta stamp på gasen...

MEN - börjar väl närma mig gränsen för vad som är nyttigt med ett standard 5.0 block med helt orörd bottendel... inga gördlar - ingenting.... Mer ladd och skott kommer helt enkelt...

Så vad jag jagar nu är bra flyt i motorn över hela registret, mjuk och fin gång men även bra ryt när man laddar på. Bra bränsleekonomi för den setup som råder... har satt värdena lite magrare på låg belastning så man vid landsvägkörning utan laddtryck kan köra ganska snålt...

Som vanligt är det för mycket att skriva för att inte spåra ur gällande tråd...

Hoppas verkligen du får ordning på din 5.0 där Stene och ta en allvarlig funderare på nån form av styrdon... TwEECer eller vad som men det finns väldigt mycket och hämta ur EEC-IV för alla typer av användare.... gata eller ren stripp spelar mindre roll...

Ang Cobra GT40 eller TrickFlow insug... ja - med Cobra fick jag ett helt annat gassvar iaf... vet inte om det berodde på insuget eller att jag med hjälp av Tweecern fick alla värden rätt... men Cobran är ju mindre i kanalerna så kan ju bero på att trickflow helt enkelt är för stora kanaler i för att få ett vettigt ryt i botten... mer gjort för fullgas... Men Cobra insuget matar bra förbi 6000 det med... beror ju mer på vad du har för kam...

Trevlig helg Alla!

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...