Jump to content

Ram Air spjällen


Fröberg

Recommended Posts

Hej,

I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?Hur/vart ska kablarna kopplas till vacuum "grejern" (kommer inte ihåg vad dom heter). Sitter utanför i bild vid punkt 1.

Hur kopplar jag för att få luftintaget vid punkt 2 att funka?

Hoppas ni förstår vad jag menar.... :D

Link to comment
Share on other sites

I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?

Precis så ska det vara, i alla fall är det så på 1968½-1970 RamAir-motorer.

När motorn ger lågt vakuum, dvs på fullgas är RamAir-spjällen öppna och motorn får kall luft. När motorn är avstängd finns det ju inget vakuum och spjällen står öppna.

När motorn går med begränsat gaspådrag är undertrycket i insuget större och då stängs spjällen.

Link to comment
Share on other sites

I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?

Precis så ska det vara, i alla fall är det så på 1968½-1970 RamAir-motorer.

När motorn ger lågt vakuum, dvs på fullgas är RamAir-spjällen öppna och motorn får kall luft. När motorn är avstängd finns det ju inget vakuum och spjällen står öppna.

När motorn går med begränsat gaspådrag är undertrycket i insuget större och då stängs spjällen.

Ahhaa... När motorn är varm bör man allts kunna ge lite gas och då se spjällen stänga sig?

Link to comment
Share on other sites

Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.

Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.

Link to comment
Share on other sites

Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.

Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.

http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htm

Link to comment
Share on other sites

Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.

Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.

http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htm

Du är bra på att hitta information,toppen Bakke :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...