Fröberg September 21, 2008 Report September 21, 2008 Hej,I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?Hur/vart ska kablarna kopplas till vacuum "grejern" (kommer inte ihåg vad dom heter). Sitter utanför i bild vid punkt 1.Hur kopplar jag för att få luftintaget vid punkt 2 att funka?Hoppas ni förstår vad jag menar.... Citera
Lars Oscarsson cmc383 September 21, 2008 Report September 21, 2008 Hej.Spjällen styrs av bimetaller som påverkas av motorvärme,det är därför dom är öppna en stund efter att du åkt medMusse. I princip är det samma typ av styrning på vaccum klockansom sitter på luftrenarens snorkel, vaccum och bimetall,det styrs alltså av värme och vaccum från förgasare och insug. Citera
Nenne September 21, 2008 Report September 21, 2008 I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?Precis så ska det vara, i alla fall är det så på 1968½-1970 RamAir-motorer.När motorn ger lågt vakuum, dvs på fullgas är RamAir-spjällen öppna och motorn får kall luft. När motorn är avstängd finns det ju inget vakuum och spjällen står öppna.När motorn går med begränsat gaspådrag är undertrycket i insuget större och då stängs spjällen. Citera
Fröberg September 21, 2008 Author Report September 21, 2008 I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?Precis så ska det vara, i alla fall är det så på 1968½-1970 RamAir-motorer.När motorn ger lågt vakuum, dvs på fullgas är RamAir-spjällen öppna och motorn får kall luft. När motorn är avstängd finns det ju inget vakuum och spjällen står öppna.När motorn går med begränsat gaspådrag är undertrycket i insuget större och då stängs spjällen.Ahhaa... När motorn är varm bör man allts kunna ge lite gas och då se spjällen stänga sig? Citera
Nenne September 22, 2008 Report September 22, 2008 Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den. Citera
JohnB September 22, 2008 Report September 22, 2008 Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htm Citera
Tony.S CMC 2246 September 22, 2008 Report September 22, 2008 Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htmDu är bra på att hitta information,toppen Bakke Citera
JohnB September 22, 2008 Report September 22, 2008 Bra en kan Google rett;-)Alla kan fixa det.John Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.