Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Featured Replies

comment_61447

Hej,

I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?Hur/vart ska kablarna kopplas till vacuum "grejern" (kommer inte ihåg vad dom heter). Sitter utanför i bild vid punkt 1.

Hur kopplar jag för att få luftintaget vid punkt 2 att funka?

Hoppas ni förstår vad jag menar.... :D

comment_61448

Hej.

Spjällen styrs av bimetaller som påverkas av motorvärme,

det är därför dom är öppna en stund efter att du åkt med

Musse. :?

I princip är det samma typ av styrning på vaccum klockan

som sitter på luftrenarens snorkel, vaccum och bimetall,

det styrs alltså av värme och vaccum från förgasare och

insug. 8)

comment_61457
I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?

Precis så ska det vara, i alla fall är det så på 1968½-1970 RamAir-motorer.

När motorn ger lågt vakuum, dvs på fullgas är RamAir-spjällen öppna och motorn får kall luft. När motorn är avstängd finns det ju inget vakuum och spjällen står öppna.

När motorn går med begränsat gaspådrag är undertrycket i insuget större och då stängs spjällen.

  • Author
comment_61465
I helgen såg jag att spjällen är i öppet läge när motorn är avstängd och i stängt läge när motorn är på.... Så ska det knappast vara eller?

Precis så ska det vara, i alla fall är det så på 1968½-1970 RamAir-motorer.

När motorn ger lågt vakuum, dvs på fullgas är RamAir-spjällen öppna och motorn får kall luft. När motorn är avstängd finns det ju inget vakuum och spjällen står öppna.

När motorn går med begränsat gaspådrag är undertrycket i insuget större och då stängs spjällen.

Ahhaa... När motorn är varm bör man allts kunna ge lite gas och då se spjällen stänga sig?

comment_61512

Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.

Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.

comment_61548
Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.

Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.

http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htm

comment_61561
Har inget med motortemperaturen att göra på min 69:a, spjället styrs enbart av undertrycket i insugningsröret. Jag antar att det är detsamma för 73 men jag har inte 100% koll på det.

Den som har en verkstadshandbok för 1973 kan säkert ge ett korrekt svar utgående från vakuumschemat som borde finnas i den.

http://www.autozone.com/az/cds/en_us/09 ... oPages.htm

Du är bra på att hitta information,toppen Bakke :D

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.