Jump to content

identifiera bakaxel


Recommended Posts

Behöver lite hjälp att identifiera min bakaxel, OBS jag vet absolut inget om den!!

Jag var nere och letade med ficklampan och detta var allt jag hittade.

Ingjutet fanns dessa koder:

78G

11 (tror jag?)

DIF F

Och på något som såg ut som en skruvad bricka:

78E

Kan man utläsa nått om detta?

Link to comment
Share on other sites

Ser ut som en 8 tummare från och med 1967, en bild framifrån skulle kunna bekräfta. Ursprunligen satt det en plåtbricka under en av muttrarna på framsidan som innehöll all vital information. Se http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm

DIF = Dearborn Iron Foundry

11 skulle kunna vara numret på den modell som användes vid formningen i gjuteriet.

78G och 78E liknar datumkoder men det vill jag inte säga bombsäkert.

Link to comment
Share on other sites

Ok, tackar! Jag ska kravla under imorgon och försöka få en bild framifrån också. Synd att inte plåtbrickan sitter kvar då :( Då får man rotera axeln och räkna varv då antar jag, för att få fram utväxling vilket jag heller inte vet!

Link to comment
Share on other sites

Ok 9" är det alltså!

Har kollat lite idag också.

A. Det går inte att använda ett spärrskaft på de två nedre bultarna som alltså tyder på 9".

B. Det är ju som synes ingen "bula" på baksidan vilket borde tyda på en 9" axel äldre än 1966, rätt?

C. Det är dubbla vertikala ribbor, vilket borde tyda på typen WAR, WAB eller N

D. Det finns inget N ingjutet mellan de vertikala ribborna vilket borde säga att OM det är ett N-hus så är det äldre än 1969?

E. Sen görs på förklaring på http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm om skillnaden mellan N och WAR/WAB angående oljepluggen som jag inte förstår riktigt???

Nån som har nån gissning angående typ?

Link to comment
Share on other sites

A, C och D. Så skulle jag också tolka det.

B. Det syns ingen nivå-/påfyllningsplugg på dina första bilder, men det borde finnas där om det är en axel tillverkad före 1967.

E. Jag antar att det inte är nivå-/påfyllningspluggens placering som Du funderar över. Ett N-hus har en annan gjutning bakom pluggen. Den är slät ända utifrån kanten in till där huset egentligen börjar, till skillnad mot de "vanliga" gråjärnshusen som har en fördjupning bakom pluggen (Enligt texten och vad jag kan se på bilderna på Kevins site, jag har inte kollat själv).

Kanske ett par bilder säger mer.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...