Jump to content

crazyzed_

Medlemmar
  • Inlägg

    15
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

crazyzed_'s Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Det är läckert när de står där färdiga i motorstället får jag lov att säga! Jo absolut, det lär vara en lärorik och kul resa att skruva ihop den själv. Det hade jag nog kanske gjort om jag hade en färdig bil att stoppa den i. Min bil har dock många timmar kvar innan den blir klar, så jag vill förkorta processen så gott jag kan. Dessutom är jag inte världens snabbaste i garaget ska erkännas
  2. Tjena, ville bara meddela att efter mycket funderingar blev det en beställning av en 418w stroker på 500hp från pro-formance unlimited samt ett " March Performance Alternator Serpentine Kit" Leveranstiden är 4 veckor, hoppas jag blir nöjd! Nu har jag gått in i djupa funderingar kring transmissionen men jag kommer starta en tråd kring det i sub-kategorin där det hör hemma! Tack för hjälpen gott folk!
  3. Ok 9" är det alltså! Har kollat lite idag också. A. Det går inte att använda ett spärrskaft på de två nedre bultarna som alltså tyder på 9". B. Det är ju som synes ingen "bula" på baksidan vilket borde tyda på en 9" axel äldre än 1966, rätt? C. Det är dubbla vertikala ribbor, vilket borde tyda på typen WAR, WAB eller N D. Det finns inget N ingjutet mellan de vertikala ribborna vilket borde säga att OM det är ett N-hus så är det äldre än 1969? E. Sen görs på förklaring på http://www.kevinstang.com/Ninecase.htm om skillnaden mellan N och WAR/WAB angående oljepluggen som jag inte förstår riktigt??? Nån som har nån gissning angående typ?
  4. Tog några fler bilder idag, om det nu kan bekräfta nått?
  5. Ok, tackar! Jag ska kravla under imorgon och försöka få en bild framifrån också. Synd att inte plåtbrickan sitter kvar då Då får man rotera axeln och räkna varv då antar jag, för att få fram utväxling vilket jag heller inte vet!
  6. Behöver lite hjälp att identifiera min bakaxel, OBS jag vet absolut inget om den!! Jag var nere och letade med ficklampan och detta var allt jag hittade. Ingjutet fanns dessa koder: 78G 11 (tror jag?) DIF F Och på något som såg ut som en skruvad bricka: 78E Kan man utläsa nått om detta?
  7. Tackar för all hjälp, det är mycket input här eBay hade jag inte ens tänkt på, och Per B, utmärkt jämförelse av motorerna! Jag har bokat in en kaffe i veckan med en bekant som haft några mussar, jag ska se vad han har att säga också!
  8. Tackar för intresset i tråden Ja det är alltså en S-kodad bil, det är just det som gör att en FE motor lockar. Annars hade jag nog fokuserat på nån 351 tror jag. Så en FE är så pass mycket större än en small block? Nån som vet vad viktskillnaden är ungefärligt mellan de två, med alu toppar och insug? Jag har fått en del länkar jag ska kolla upp också, tack för dessa! Ok, då ska jag hålla mig undan TCI! Det verkar ju nice att kunna peta växlar manuellt också, är det nått man ska satsa på i en C6:a eller finns det nackdelar med detta? Hittade nytillverkade 427 från http://www.genesis427.com/ då jag inte hittade nått pris på sidan skickade jag mail angående pris på en "järn motor" men de är väl säkert svindyra?? Vi får se. Tack för tipset Roos! Jag har lite att fundera på först! Men vi är överens om att eftersom bilen är S-kodad kastar jag inte pengar i sjön om jag köper en FE motor?
  9. Jag har en Mach1 69:a som är under långsam renovering, det har stått stilla ett tag nu för jag väntar på att det nya garaget ska bli klart. Det är inte någon originalbil. Det ska sitta en 390 med C6, originalfärgen är någon form av vit. Jag har i princip allt utom motor, växellåda och kardan. Bilen har gått på strippen för länge sedan, den har inte varit påställd sen 1990. Ägaren innan mig har låtit plåtslagare byta innerskärmar samt skärmar bak då dessa varit uppkapade för slicks. Det finns lite smått plåtjobb kvar, men den är ganska så frisk i plåten. Jag har inte för avsikt att försöka mig på en originalrenovering då jag varken har "matching nubers" eller vill ha den vit. Jag vill dock inte ha några större utsvävningar utan den ska se "Mach1 från 69" ut, kanske "Candy Apple Red"? Jag vill nog omsider ha några trevliga fälgar, sportig ratt och växelspak, frontläppen, vingen och jalusi i bakrutan, men inte mycket mer än så. Hur som helst, jag hade först inte planerat på att köpa motor och växellåda förrän renoveringen närmade sig sitt slut men jag börjar känna mig stressad av den låga dollarn och tror att köp av motor kan vara rätt tid nu. Jag har pratat med en bekant som renoverar en musse 68:a, han valde att renovera sin 351:a själv och har beställt massor av nytt till den från USA. Han pratade om att han nog närmade sig 60.000kr på motorn, vilket gör att jag känner mig ännu mer övertygad om att en "Crate motor" är rätt för mig. Det finns ju att göra med bilen ändå menar jag, så att köpa en motor som är startklar samt en ny (nyrenoverad) låda underlättar ju en hel del. Jag har tittat på lite olika crate motorer, men det är svårt att välja. Eftersom min bil kom från fabrik med big block känner jag mig främst sugen på att köpa just en sådan. Jag är ganska sugen på den här motorn: http://www.proformanceunlimited.com/spe ... P_AAL.html Men den är ju ganska mycket dyrare än en 351 eller strokad 351, jämför HK/Pris med den här: http://www.proformanceunlimited.com/spe ... 0carb.html Det fina med 428:an är att den bygger på en 390 vilket är vad min bil hade från början. Hade ni gått ner till Small Block för att spara pengar? Jag är ny i V8-branschen så kom med förslag. hade ni i min sitts köpt 351, strokad smallblock, 390, 428 eller ännu större? Hur ser värdet ut på bilar med crate motorer? Mellan tummen och pekfingret, vad borde en Mach1 seriöst nyrenoverad typad bigblock med crate motor och växellåda ligga på i pris? Så man inte gör en jätteförlust menar jag! Sen har jag tittat på nya C6 lådor från Summit Racing, modell " TCI Super StreetFighter Transmissions". Vad tror ni om dessa lådor, är det nått att ha? Har ni bättre förslag? Ska man köpa en nyrenoverad låda från sverige istället? Hur pass lika original C6 är dessa eftermarknadslådor, finns det nått som passar imellan dem. Är de "bolt on" med alla reglage och fästen osv? Har tittat på motorer från Summit men de tycks vara dyrare samt inte lika kompletta, fattas ofta förgasare, vattenpump och flex plate osv. Vad är det för övriga kostnader man ska räkna kring en cratemotor, de ser inte ut att komma med startmotor, generator osv. Har ni tips på seriösa företag som säjer motorer OCH växellådor? Vore smidigt att köpa allt från en leverantör.
  10. jag tackar så mycket för svaren. Vi har en plåtslagare här i trakten som är helt suverän och till stor del arbetar med veteranbilar osv. det sägs att han knackar fram vad som helst om det behövs...han ska dock ha rätt ont om tid!? :S Jag hörde precis från annat håll också att ekonomiplåten ofta var tveksam, så man kanske gör bättre i att låta plåtgubben knacka fram det mesta som behövs. Det kommer säkert han själv att ha åsikter om när jag kommer dit!? Klart man skulle kunna ge sig på arbetet själv men jag misstänker att det kommer finnas gott om jobb kvar åt mig även när lacken är klar Och dessutom är jag tyvärr många gånger lite för pedant vilket gör att jag blir stående att trampa vatten istället... Jag hör både bra och dåligt om tennspackel, man jag tycker det verkar mer gediget på nått sätt.
  11. Jag har en Mach1 69:a 390 som jag (långsamt) renoverar Jag har ingen tidsplan för den utan jag vill bara att när den slutligen blir klar ska jag känna mig nöjd med den, och den ska vara i fint-mkt fint bruksskick. Alla lösa delar är nu plåtrena och jag funderar över hur jag ska göra med plåtjobbet. Generellt sett, bör man spara sig bekymmer och köpa ny plåt tex. baklucka, dörrar osv. eller bör man reparera gammal plåt? Det är inte så att det är några jätte-skador eller så, det skulle garanterat gå att fixa det som är, men å andra sidan kommer jag lämna svetsjobb åt plåtslagaren så det blir inte gratis endå. Även om jag inte på något sätt är rik så vill jag inte snåla på det här projektet, och resultatet ska bli bra Hur gör dessa individer som förvandlar lik till riktiga pärlor? Och de som massrenoverar tex. Rolands Mustang osv?? Så här lyder skadan: # Bakluckan är tidigare lagad i nederkant sedan tennad, behöver byta "hörner på undersidan" i nedkant samt att det finns en del porer # Bakre plåten under stötfånagren har ingen rost men är knögglig till tusan # Ena framskärmen har ett hål i nerkant mot dörren/tröskeln # Frontplåtarna är lite lätt knöggliga # Förardörrens ytterskal (tänkt i 3 sektioner) har hål i fram och bakkant längst ner, och en större bula i mittensektionen samt att det finns en del småhål/porer. # Passagerardörren är som förardörren förutom bulan. Kanske dumma frågor för många, men jag har ingen erfarenhet av renoveringar eller plåtjobb!
  12. tackar för tipsen Jag ska definitivt kolla upp det där med galvning/förzinkning, det ser ju ruskit bra ut dessutom tror jag vi har ett företag som sysslar med sådant här i byhålan tackar tackar!
  13. Hejsan hejsan, jag är ny i renoveringsbranschen Ville hör mig för lite angående ämnet skruvar/bult. Var kan man köpa kvalitetsskruv (helst i lösvik) som passar en gammal mustang? Hur fräschar ni till bultar? Man har ju dels de som sitter som inte syns så väl sen finns ju de i tex. motorutrymmet som man vill ha en bra finnish på. Vad finns för alternativ: kroma, pulverlacka, sprutlacka, pensla eller bara göra rent?? Jag tänker om man ska göra sig besväret att fixa till bultarna i motorutrymmet eller om man ska köpa ny, och vad man ska ha för några i så fall? Jag vill ju i så liten utsträckning som möjligt använda obehandlade skruvar som snart börjar oxidera :S
  14. Hej alla mustang-freaks, jag har precis köpt ett renoveringsobjekt i form av en Mach1 69:a och lär ha många frågor att ställa här i framtiden Här kommer första frågan! Motorutrymmet är redan nylackat (typ halvmatt svart) men bilen har tyvärr stått ett tag under press innan jag köpte den så små metallspån har rostat ovanpå lacken i motorutrymmet. Jag undrar om någon har nått bra tips att komma men. Visst det går ju att stå med nageln och skrapa bort spånerna en efter en men det lämnar ju vissa skrapmärken i lacken, vilket jag vill undvika. Jag tänker om man skulle gå på och maskinpolera men vet inte hur resultatet blir då lacken ska vara matt? Jag vill ju helst slippa att lacka om ytrymmet, då det från början är proffsigt utfört!
×
×
  • Create New...