bjornpersson Posted October 7, 2008 Report Posted October 7, 2008 Hej!Jag tänkte fylla på med en ren bilpresentation då alla min tidigare inlägg hamnat under Teknik. Jag börjar med lite bakgrund och fortsätter fram till idag i den takt jag hinner. En del bilder kanske kommer att vara dubbletter från tidigare men ska endast fylla syftet som "röd tråd". Hoppas att det är OK. Quote
bjornpersson Posted October 7, 2008 Author Report Posted October 7, 2008 Historien börjar i juni 2007. Bilen köps in på eBay. Fellistad som "Boss 302 Mach1". Trots fellistningen så är bilen välkommen hem tillsverige med båtfrakt. Väntans tider börjar. Quote
bjornpersson Posted October 7, 2008 Author Report Posted October 7, 2008 Den 23:e september 2007 kommer bilen hem till slut.Jag bokade frakt till dörren och fick säkert vänta ett par veckor extra för det. Förhoppningen var att kunna regga in den redan i augusti men frakten tog sin tid. Bilen tankas upp och startas med ett nytt batteri utan bekymmer. Det saknas servoolja - annars är den faktiskt körduglig!Hål i golven stora som LP-skivor är inget man bryr sig om vid en premiärtur Quote
bjornpersson Posted October 7, 2008 Author Report Posted October 7, 2008 Den 28:e september 2007 registreringsbesiktar jag bilen och får tre mindre anmärkningar. Reflexer, chassienummer, rostig batterilåda. Inget tokallvarligt. Quote
bjornpersson Posted October 7, 2008 Author Report Posted October 7, 2008 Sedan hände i princip ingentig förrän i januari 2008. Då började jag strippa bilen och beställa grejor från USA. Ett tidsschema över projektet tog form. Planen var att vara körduglig till 1:a Maj 2008 - Yeah Right!Det höll ju så klart inte men man måste ju ha mål Quote
bjornpersson Posted October 9, 2008 Author Report Posted October 9, 2008 Strippningen och rengöringen blottar en hel del rost. Kanske lite mer än man räknat med.Totalt hittade jag fem råttbon i bilen. Ett par stycken under baksätet. Resten i taket i balkarna. Hetvattentvätten rådde bot på en dåliga lukten till slut.Fortsättning följer ... Quote
bjornpersson Posted October 9, 2008 Author Report Posted October 9, 2008 Alla lösa delar som huv, baklucka, dörrar etc lämnades på sandblästring. Gissa om sanningens minut hade kommit ? Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Nu började reparationsarbetet. Mycket plåt lagades och byttes. Samtliga delar av dörrar, motorhuv etc har reparerats med nya plåtbitar här och var. Golvet är reparerat. Sidostycken i bagaget. Yttre hjulhus helt bytta. Quarter panels helt bytta. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Jobbet med att byta hjulhus och quarter panels var nog det största som krävde mest precision. Ändå gick det ganska lätt och de nya bitarna passade hyffsat. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 När all plåt på själva karossen var bytt så började det eviga spacklandet och slipandet. Jag grundade alla rena ytor med 2-komp CA innan spacklet kom på. Alla svetsskarver blev också tennade innan grund. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Målning och slipning var det som tog mest timmar i anspråk. Jag hade helt klart under underskattat detta och projektet gled några veckor. Många timmar i gasmask blev det.Jag slet ut ett helt gäng billiga slipmakiner och det slutade med att jag fick bygga en 80cm lång slipkloss med handtag för att kunna slipa dörrar och andra plana ytor med framgång... pust. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 När man till slut nått dit att man fått allt spackel på plats och börjat tänka ytskikt så blir det mycket roligare. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Efter färg kommer torktid och efter torktid kommer montering. Yes! Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Nya mattor läggs i och annan ljudisolering. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Sent om sider kom jag på att jag ville att baken skulle vara svart .. bara att maskera bilen och lacka på ...Detta fick göras om senare då jag varit snål med ytan. Den nya stötfångaren täckte inte så mycket som jag ahde fantiserat om. Dessutom vill jag ha en mattare svart Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Det fanns även monteringsarbete i fronten ... Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 I juni 2008 blev det rull på bilen till slut. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Ja, det här är väl i princip dagens status 2008-10-11.Planerna framåt är renovering av motor och motorutrymme.Jag skulle också vilja få chansen att få låna en riktig lackbox och lägga en ny topplack. Allt är ju målat nu så det är inte så mycket jobb att lägga en ny yta.Fortsättning följer väl ... Quote
Lars Oscarsson cmc383 Posted October 11, 2008 Report Posted October 11, 2008 Du är en härlig entusiast med en härlig inställningtill det du gör, saken är den att det blir förbenatbra också. Quote
bjornpersson Posted October 11, 2008 Author Report Posted October 11, 2008 Tack Lasse! Alla har vi väl våra bra och dåliga stunder.Nu finns man ju med som bilpresentation också "1969-70"så det går att skriva lite om det som händer med bilen allt eftersom ... Quote
Lygdman cmc813 Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Fortfarande väldigt imponerad av tempot du höll.. Var riktigt intressant att gå in å läsa dag för dag vad som hänt med bilen.Lycka till med fortsättningen Quote
CMC 1061 Berra Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Kan bara hålla med. Och faktisgt så är lacken okay. Om man inte är petig. Varför inte våtslipa med dom finaste papper som finns sedan polera. Skulle intre tro du behöver göra omlack då. Den blir som en spegel. Det kan du alldrig få med lackering. Ska den bli bra måste det läggas ned polering där med. Om man vill ha spegel ytan. Så är det. Det var bestämt skrivet. Förlåt om det lär hårt. Lycka till i forsättningen Björn. Ska bli kul att följa med din nästa resa med renovering. Kanske man hjälpa till med något då. Berra Quote
bjornpersson Posted October 12, 2008 Author Report Posted October 12, 2008 Tack grabbar.Berra angående lacken så tycker jag att det viktigaste för året var att byta bilens färg utan och innan. Få alla rostlagningar spacklade och sedan ett ytskikt som kunde duga tills vidare. Dina tips är kanon!När vi ändå pratar lack så är det väl så med en bil som är rejält lagad att spacklet sätter sig något och ett verkligt bra resultat kanske först går att uppnå efter något halvår om man inte har tillgång till ugn ?En annan sak jag skulle vilja förbättra är dörrspringorna. Jag tycker att det skevar iväg lite mellan dörr och framskärm. Att justeran in detta i efterhand är ju en risk med lackskador så jag hoppas kunna göra det i samband med en ny topplack.Dörrspringor är ett elände tycker jag. Ibland ser man på TV från renoveringar där mani princip spacklar upp nya springor men jag tycker att det känns lite riskabelt att ha bara spackel i glipan. Snacka om känsligt för stötar.Vi får se. Kanske dyker det upp något annat projekt på vägen dit ... kanske står det en stackars musse någonstans som det växer ett träd igenom som bara måste räddas Quote
Magnus Helsingborg Posted October 12, 2008 Report Posted October 12, 2008 Trevlig bild serie och så bra resultatet ser ut,är själv också väldigt svag för grabber färgerna,min egen skulle också blivit grabber orange,köpte till och med färgen,men ändrade mig i sista stund till den gröna som var orginal på min bil,just som du skriver så går man och hänger upp sig på små missar som man oftast bara själv ser,samtidigt så ökar bara kraven på perfekta renoveringar och många bilar blir mycket bättre än när dom lämnade fabriken,men någonstans måste ju gränsen gå ifall man skall våga köra med bilen.mvh Magnus Quote
bjornpersson Posted October 12, 2008 Author Report Posted October 12, 2008 Tack!Din bil är ju sjukt snygg i den gröna färgen. Super!Angående att våga köra med bilen så är ju det en självklarhet även om man undviker regn och grusvägar. Idag blev det en tur i solskenet men tyvärr irrade jag in på en liten grusväg med vattenpölar. Fick tvätta bilen förstås Känns det bra att veta var dina fälgar tog vägen förresten ? (visst var det väl dina jag köpte ?) Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.