Jump to content

Bromsbelägg ligger på!! Hur fixar jag det?


Recommended Posts

Hej!

Jag var och besiktigade och kom undan med bara fel på höger frambroms. Jag tänkte... Det justerar jag lätt genom att öppna upp och snurra på en skruv tills det blir lagom avstån mellan trumma och belägg. MEN!!!

När jag sen skulle bromsa in den så fastnade beläggen igen och ligger nu åter igen på trumman vid körning. Man kan INTE snurra hjulet för hand.

Kan detta lösas genom att smörja in hela mekaniken med kopparpasta? Man vill ju inte gärna ha in olja och grejer där i...

Har någon tips på orsak och åtgärder?!

Tack på förhand/Jesper Wilfing

Link to comment
Share on other sites

Hej!

Jag var och besiktigade och kom undan med bara fel på höger frambroms. Jag tänkte... Det justerar jag lätt genom att öppna upp och snurra på en skruv tills det blir lagom avstån mellan trumma och belägg. MEN!!!

När jag sen skulle bromsa in den så fastnade beläggen igen och ligger nu åter igen på trumman vid körning. Man kan INTE snurra hjulet för hand.

Kan detta lösas genom att smörja in hela mekaniken med kopparpasta? Man vill ju inte gärna ha in olja och grejer där i...

Har någon tips på orsak och åtgärder?!

Tack på förhand/Jesper Wilfing

Ibland så slår cylindern lite för långt,så kolvarna/kolven kärvar längre ut.DÅ är lösningen att byta belägg så att slaget inte behöver bli så stort.

men är det trumbromsar är det ju relativt enkelt att fixa bromscylindern,en honing och nya packningar.

å andra sidan så är ju en ny bromscylinder rätt billig också..

När man ändå håller på så är det väl läge att kolla så att returhålet i huvudcylindern också är öppet,annars kan ju bromsarna börja bygga tryck,och då kärvar oftast det hjul där bromsbeläggen är bäst..

Link to comment
Share on other sites

Kan mycket väl vara en gammal bromsslang. Det problemet hade jag i somras, se tråd

http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=15367

Ett problem som jag aldrig hade hört talas om men som visade siga vara väldigt vanligt.

Tipsar att köpa nya delar när det gäller bromsar, och mitt tips är att köpa från Hansen Racing via Mekonomen. Helt suveränt! Du kan hämta delarna dagen efter, du slipper frakt, och Hansen har sin katalog på nätet.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...