January 31, 200421 yr comment_3850 Hallå,hur var det nu man kollar utvxl på en odiffad bil.Hissar man det ena hjulet,vrider kardan stången tills man harett varv på hjulet,räknar varven på kardan stången och multiplicerarmed 2.Var det så eller missminner jag mej?
February 2, 200421 yr comment_3871 Jag har för mig att du ska dividera med 2 ?? På ospärrad axel går ena hjulet bakåt och andra frammåt med ½-drivningen vardera när dom hänger fritt.Men det är ju bara att prova så märker du på mattematiken vad du ska göra!
February 2, 200421 yr Author comment_3883 Tack för svaret.Jag har redan provat med båda hjulen uppe mennär jag snurrade på kardanen så snurrade hjulen åt olika hålldet är riktigt.Sen blev jag yr i huvudet,ena hjulet släpade på broms-banden och stannade sen det andra hjulet så jag fick ingen riktigavläsning.Det var därför jag undrade om det fanns något annatknep.Anledningen till testet är att jag tycker att bilen varvar mycket(-65 ht 289 c4)original skall den ha 2.80:1 det verkar stämma medmatematiken men i 90-100 kmh låter det som den varvar 3000rpm.Märkligt.
February 2, 200421 yr comment_3885 Har du rätt däckdimension?Det är enkelt om man räknar baklänges via däckens omkretsEx däck 185/75-14 ger 357 km/h utan att räkna med bakaxelutväxlingHar du 2:80 skulle du då komma upp i 127 km/hAlltså ger det 3:55 i bakaxel utväxling för 100/kmh185/50-14 ger 326 km/h vilket alltså är 3:25 utväxling för att komma ner till 100km/h
February 2, 200421 yr Author comment_3889 Tack,tack.Verkar intressant.Snälla du,har du formeln förräkenskaperna skulle jag vara tacksam.Det snurrade till lite i mitticke matematiska huvud.
February 2, 200421 yr comment_3892 Formel! hmmmm Jag räknar så här............Räkna ut omkrets på hjul = pi x DTex 3,14 x 632mm=1985mm=1.985mBilens fart vid 3000rpm om det ej fanns uväxling bak!!3000rpm x 1.985 x 60min=357km/h Bilens verkliga fart med utväxling357km/h---------- = Bilens verkliga hastighet utvx
February 2, 200421 yr Author comment_3894 Tusen tack Per.Nu kan till och med ett "mindre"matte snille som jag förstå.
February 3, 200421 yr comment_3907 För att kolla utväxlingen skulle man kunna göra så här, för att undvika problem med hjul som snurrar åt olika håll osv: Låt ett hjul stå stilla (en hjälpreda kan hålla det still åt dig, eller du kan ställa ner det på marken). När det fria hjulet snurrat TVÅ varv (tack vare att det andra hjulet är låst) så har kardanstången snurrat lika många varv som utväxlingsförhållandet (2,80 eller 3,00 tex).Hoppas du förstår hur jag menar.
February 3, 200421 yr comment_3909 PÅ TEKNIK-sidan kan ni hitta länkar till kalkylatorer för att räkna ut utväxlingar, hastigheter, varvtal samt alla blandningar därimellan.Bara så att man inte behöver rådbråka sin glömda skolmatte !!
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.