Lassemålare CMC 2071 December 1, 2008 Report December 1, 2008 Av en slump så köpte jag mig en MP 40a på tradera nu i kvälljajaja så kan det gå. Nu kan man i alla fall bita i från, hahahahah. MVH Lasse. Citera
axelg89 December 1, 2008 Report December 1, 2008 inget direkt jaktgevär hur länge har du skjutit för att få licens på en sådan (antar att du skjuter på bana i klubb) ? Citera
Lassemålare CMC 2071 December 2, 2008 Author Report December 2, 2008 Näää det är lungt det är en MP 40 softairgun, men man kan ju alltid skjutasmå kulor på käringen när hon inte gör som man säger. jag tror inte att det går att få licens på en k-pist i Sverigedå måste du nog vara hemvärnsgubbe eller nåt. Men det är bara som jag tror. Men som kuriosa för några år sedan var jag på Kreta och besöktesyrran och då var vi uppe i bergen i den by som svågern kom ifrånen av hans farbröder hade en helt oanvänd MP 38 den lågfortfarande inslagen i det vaxade tygstycke som den låg i frånfabriken. Det vimlar av gammla vapen från kriget på Kreta varendaarme som stack från ön gömmde en massa vapen och lokalbefolkningen har sten koll på var gömmorna finns. MVH Lasse. Citera
1096 December 2, 2008 Report December 2, 2008 inget direkt jaktgevär hur länge har du skjutit för att få licens på en sådan (antar att du skjuter på bana i klubb) ?går o går... på licensansökan finns en ruta för K-pist... men då man numera alltid måste styrka att behovet finns att ha vapnet så blir det ju lite pyssel.... själv föredrar jag en sexskjutare med lite ork i... å har man inte gjort det man ska på 6 skott bör man nog tänka om... och den är det givetvis licens på... Citera
pineman December 2, 2008 Report December 2, 2008 Själv skjuter jag med Thompson.........Skicka in bilder på MP 40, vore kul... Är du intresserad av 2:a Världskriget i övrigt? Jag är en sucker iaf.....Vart i Normandie 2004 på 60 års jubileet av landstigningen o lite andra resor... Citera
Lassemålare CMC 2071 December 2, 2008 Author Report December 2, 2008 Är otroligt intreserad av andra världskriget har varit och kollat lite överalltpå platser och ställen där saker har hänt, har säkert 5 hyllmeter av böcker gällande den tiden. AHHH det finns så mycket att se även om det inte alltid är så mycket kvar överallt. Är medlemm i svenskt militärhistoriskt biblotek ( SMB) kan rekomenderassuperböcker som inte kan köpas i handeln. MVH Lasse. Citera
Peter CMC1869 December 2, 2008 Report December 2, 2008 Näää det är lungt det är en MP 40 softairgun, men man kan ju alltid skjutasmå kulor på käringen när hon inte gör som man säger. Har du förankrat denna kommentar hemma? Dags att skaffa ett par skridskor skulle jag tro Citera
Lassemålare CMC 2071 December 3, 2008 Author Report December 3, 2008 Vi är särbo, så självklart får man ligga och lura i buskarna utanför hennes hus. Törs fan inte visa att det är jag, man är ju rädd om kronjuvelerna. MVH Lasse. Citera
pineman December 3, 2008 Report December 3, 2008 Är också medlem i SMB, men lyssnar mest på ljudböcker för tillfället. Är också medlem i Föreningen Svenska Frivilliga (Finland).Filmer då? Kan du rekommendera nåt? Har du inte sett finska filmen Tali Ihantala, så se den. Väldigt bra.Kanske vi skulle stråla samman nån gång, vi har gemensamt intresse o bor ju i Sthlm... Citera
Lassemålare CMC 2071 December 3, 2008 Author Report December 3, 2008 Jag har inte sett den filmen ännu men jag skall se denhar du sett framom främsta linien om Harry Järv den är också bra.För att inte tala om Flags of our fathers och letters from Iwo jimaFast jag tycker att letters from Iwo Jima var klart bäst. Jag har annars tittat ganska mycket på band of brothers sen jag köpte dom på dvd även om det som vanligt bara är tyskar som döroch inga jänkare.Jag är intresserad av allt som har med kriget att göra, det är ju så mycket ny fakta som kommer fram nu när murarna har fallit. Just nu läser jag bokserien om krigen kring Östersjön fick delen om karolinerna i går, historia häftigt.Är jävligt imponerad av logistiken runt omkring detta med krigen Det är en bok jag kan rekomendera en av många favoriter, Yrke soldat om Lauri Törni ochvar nere vid Örnästet ( Kehlstienhause) i sommras med Mustangenom du inte varit där så måste du åka dit. Idag kom MP 40an den var sprillans ny och jag betalade bara 215 kronor på tradera. Ska lägga ut bild senare. Jorå det vore kul att träffas. MVH Lasse. Citera
Recommended Posts