Jump to content

Hydraulisk koppling -66


Recommended Posts

Någon som monterat hydrauliskt koppling på en 64-66:a tänkte försöka ta från en Volvo 960 eller Bmw 520, 525 eller liknande. slav och huvudcylinder.

Gjorde misstaget att köpa vajer som jag blev rekommenderad från USA för enklare installation till min t5 växellåda men de fungerar inte så bra går trögt och passar inte bra mot mina headders.

Jag tycker att 500dollar för ett hydraulisktkopplings kitt känns mycke (NPD) så här i efter hand och nu när dollar dragit iväg. Då man kan köpa nytt till Volvo för ungefär halva priset iden borde väl vara den samma?

Någon som har gjort något liknande är jag mycket tacksam för tips.

289 cui med en t5 växellåda.

Link to comment
Share on other sites

jag köpte ett howe urtrampningslager i tron om att det skulle passa tyverr så skiljer det lite i innerdiameter men jag löste det genom att plocka av höljet där urtrampningslagret sitter och svarva av 0.3-0.4 mm och vips så passade det.

har tyverr inte hunnit komntera ihop kopplingen och prova men det ser väldigt lovande ut.

det här lagret var det

http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku

// Magnus

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Tack för svaret Mange!

Jag har nu fått tag i cylindrar från en Volvo 940 beg. Har nu monterat allt och varit ute och provkört och vilken skillnad mot vajer som jag hade tidigare!

/Anders

Link to comment
Share on other sites

Så volvo 940 funkar fint? Blev också rekommenderad wire av MustangsUnlimited då deras hydraulkitt inte längre finns tillgängligt..

Jag vill alltså också byta orginalstagen från 67 och ha nåt annat så headers och sånt smiter förbi...

Tar Du allt från 940 då? huvudcylinder, slavcylinder och lämpligt lager?

Jag har en T10 dock men går alltid få ihop...

Link to comment
Share on other sites

Enklast är ett hydraliskt utrampningslager. Jag körde med slavcylinder och så. Det funkar. Men det blev aöödrig perfekt. Köpte utrampningslager hos Persåker. Och det ångrar jag inte. Där kan man snacka om skillnad. Det känss som man växlar en nissan micra nu mot förut. Jag använder en center dulafriction koppling. vilket är en rätt så häftig koppling. Jag körde med en Hays race förut. Och det var tungtrampat där. Samt att jag testade det gamla systemet på nya kopplingen och det var tungt då med. Armen måste förstärkas och en massa andra grejor som behöver göras. För att det ska funka bra. Efter jag monterade detta lager. Har jag glömt att jag har en riktigt vass koppling det går som smör att köra. Och det bästa är att det är inte dyrt heller. Faktisgt riktigt bra priser om börjar jämföra med allt som ska göras. Och köpas.

Berra

Link to comment
Share on other sites

Tack för svaret Mange!

Jag har nu fått tag i cylindrar från en Volvo 940 beg. Har nu monterat allt och varit ute och provkört och vilken skillnad mot vajer som jag hade tidigare!

/Anders

Bilder på slav och huvudcylinder monterade i en 66:a emottages med tacksamhet.

Link to comment
Share on other sites

Jo ett hydraullager är nog helt klart bättre... är ju inga stora pengar att få ett som passa respektive låda direkt... Finns ju bra artikel om sånt här när vår förre ordförande byggde om sin 68a med T5 och hydraulkoppling.. för mig man kopierade ett saablager...

Link to comment
Share on other sites

Ja kanske de är bättre med hydraullager?

Men jag tänker pröva en sommar med volvos grejor, rasar de så finns de ju reservdelar på närmaste station och så gav jag ju inte mer än 200 kr för delarna plus lite arbete med plåtfäste slang mm.

Hamnnar ju i alla fall långt under tusenlappen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

tar upp tråden igen....

Fick ett ryck nu när jag renoverade mitt pedalställ...

Efter lite tips från andra som provat grejerna så pep jag upp till lokala "speedshophandlarn" och beställde kopplingshuvudcylinder från wilwood och slav från Hundkojja för inte allt för stora pengar.... Kojjacylindern är förvånansvärt grov och har ett slag bra mycket mer än vad mustangen kräver.... får se hur det blir nu...

Fick fräsa mig en stålbit (10mm 1650 Uddeholm UHB11 verktygsstål) som håller huvudcylindern och fästs i de två bultar som håller bromshuvudcylindern så jag får in krafterna i pedalstället och inte enbart i torpeden. Cylindern sitter då perfekt i hålet där kopplingsstaget gick ut innan och på insidan får det bli en lite grövre kulled i pedalen...

Det är dock ganska tajt bland fördelningsblock och bromsrör överallt nästan precis där huvudcylindern ska sitta men ska gå.

Bifogar några bilder...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...