Jump to content

Underlig lapp fastsydd i klädseln.


Ronnie S

Recommended Posts

Bland de saker jag tänkte fixa under vintern fanns bland annat att byta sätesklädsel i Mustangen. Den gamla, som med all sannolikhet var originalet från 1968, hade tråkigt nog (då den var fin för övrigt) börjat spricka sönder på vissa ställen. Jag har inte blivit förvånad över att klädseln spricker efter 40 år, då bilen tillbringade sina första 25 år i soliga Californien.

När jag dom senaste dagarna har jobbat med klädselbytet hittade jag en lite underlig papperslapp som var fastsydd i förarsätets sittdyneklädsel. Det satt inget motsvarande i passagerarsätet.

Det är många förkortningar på den handskrivna lappen, som gör den lite svårtydd:

DEVIATION 890551

REVISE TRUCK MUSTANG COUGAR FRONT SEAT CUSHION LISTING

PATTS. (vad betyder det?) & EXTENDS WELT RUN-OFF

Det borde alltså vara någon form av ändring som är införd på klädseln, men det måste vara gjort redan när överdraget syddes, eftersom lappen sitter fastsydd i överdraget. Jag hade kunnat förstå om man hade gjort ändringar under modellårets början för att "trimma in" produktionen, men min bil är byggd ganska sent på modellåret (27 maj 1968) så jag tycker att detta är lite underligt, som sagt.

Nåväl, lite skojigt är det att hitta sånt som skrevs när bilen byggdes för 40 år sedan. Man känner sig nästan som en arkeolog.

Link to comment
Share on other sites

Patts kan ju vara pattens dvs mönster??

Både listing och welts kan ha att göra med bården eller kantsömmar??

Men TRK = truck verkar långsökt.

Lappen är ju verkligen härlig att ha. Grattis

Gott nytt år på dig

/Svedis

Link to comment
Share on other sites

Har funderat lite och undrar om det inte kan vara en godkänd avvikelse (Eng. deviation). Dvs man har uppäckt ett problem under tillverkningen av dynan/klädseln och registrerat den under numret 890551 (8:an kan ju stå för 1968) och så har de avvikande delarna märkts upp. Sedan har någon ansvarig fattat beslutet att delarna får användas, kanske efter en justering av något slag.

TRK skulle ju kunna vara kort för track också.

Link to comment
Share on other sites

Jag håller med om att det verkar långsökt att TRK skulle stå för Truck. Pick-up:er och liknande (som ju brukar vara det som betecknas Truck) hade väl inte samma typ av säten som Mustang och Cougar? Track är nog kanske en rimligare förklaring.

Att PATTS skulle betyda Patterns tycker jag också låter tänkbart.

Det är en intressant tanke att det kan handla om en godkänd avvikelse. Det låter som den rimligaste gissningen hittills, tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...