Daniel Strand January 1, 2009 Report January 1, 2009 Nu har jag dragit igång med projektet att måla bakaxel och kardan. Tänkte lägga ut lite om hur jag valt att fixa Fords "misstag".Det första jag började med var att lossa bromsoken. Dessa sitter enkelt med två skruv. Även ABS givaren lossades enkelt genom att lirka loss clipset och lossa en skruv. Oket hängdes nu upp för att avlasta bromsslangen. Valde att hänga upp oket i en vanlig bit installationskabel. Allt för att minimera repor och skavmärken. Citera
Daniel Strand January 1, 2009 Author Report January 1, 2009 Nästa detalj som revs bort var förstärkningsstagen eller vad de nu heter. Dessa kanska enbart sitter på cabben?Det sitter ett stag varje sida. Varje stag sitter med två skruv i bak, tre i fram och en i mitten. Mittenskruven var lite svår att få med på bild, och att jag tagit en del bilder i med mobilen gör det inte lättare direkt.... Citera
Daniel Strand January 1, 2009 Author Report January 1, 2009 Nu var det dax för kardanen. Slog ett körnslag i varje del både fram och bak inna jag lossade någonting. Fram sitter den till vxl-lådan med fyra skruv. På dessa passar en vanlig hylsa med samma form (12 kantig??). Stödlagret sitter med en skruv varje sida och mot bakaxeln sitter den med ett helt gäng 10mm småskruv.En medhjälpare är nästan nödvändigt när axeln ska bort. Vi tog axeln bakåt och ner imellan avgasrören och bakaxeln. Citera
grufman January 1, 2009 Report January 1, 2009 råkar du tappa kardanaxeln är det bara att köpa en ny.... den pajjar även om du tappar den från rätt låga höjder. Citera
Daniel Strand January 2, 2009 Author Report January 2, 2009 råkar du tappa kardanaxeln är det bara att köpa en ny.... den pajjar även om du tappar den från rätt låga höjder.Jo jag har hört detta innan. Det är somsagt bra att vara två den ska bort. Jag misstänker även att man får se upp när man lackar den, så att man inte sabbar balansen. Citera
Daniel Strand January 2, 2009 Author Report January 2, 2009 Har problem med att lägga upp bilder här på forumet, men kommar nu att använda mig av ImageShack. Hoppas att detta fungerar.Axeln är nu nerplockad. Allt gick bra tack vare lite assistans. Hade antagligen gått smidigare på lyft, men har tyvärr inte investerat i det än....Krängningshämmaren lossades vid axeln och vreds bakåt. Kändes för tillfället onödigt att lossa hela en. Fjädrarna var mycket enkla att lossa. Hissade bara axeln lite med domkraften, lossade stötdämparnas nedre bult, sänkte ner axeln och plockade bort fjädrarna.Staget som håller axeln i sidled lossades helt.Staget som sitter på toppen av axeln lossades bara i ena änden.Satte domkraften under mittklumpen och lossade bärarmarna. Nu är axeln helt lös och kan sänkas ner och bakåt. Även här kan det vara bra med en medhjälpare som styr lite. Citera
Daniel Strand January 2, 2009 Author Report January 2, 2009 Plockar man bort vissa detaljer kan man se hur det har sett ut från början. Tyvärr tog jag inget kort när jag hämtade bilen, då var den nämligen helt fri från rost. Se nu hur det ser ut efter 400 mil. Skulle fixat till den redan då, men man ville ju ut och köra i det fina vädret.Hittade även ett lite fuktigt ställe på axeln. Sitter lite konstigt, så jag börjar misstänka att detta är bromsolja från när bromsarna luftades på bandet. Kan detta stämma? Ar det någon som sett liknande förrut?Har införskaffat Smedjans rostborttagare för att testa om detta kan vara ett alternativ innan lackering. Någon som har testat att lacka på den ytan som blir?Första steget blir att rensa axeln från resterande prylar.To be continued..... Citera
bege January 2, 2009 Report January 2, 2009 Har problem med att lägga upp bilder här på forumet, men kommar nu att använda mig av ImageShack. Hoppas att detta fungerar.Ett fint jobb du lägger ner på detta Daniel kul tråd att följa kanske man följer efter om man får tid över, den gamla kommer att ta sin tid det förstår jag nu................Ursäkta en dum fråga från en datanörd som också har problem med att ladda upp bilder Vad är ImageShack för något?Hur ändrar man storlek på en bild från digitalkameran från 1,62 MB till en storlek som passar in här?Finns det program för detta,eller? Citera
JanneJ January 2, 2009 Report January 2, 2009 Snyggt jobbat Daniel!Jag gillar verkligen hur du dokumenterar och lägger upp bilder på det du gör.Även jag som inte har någon 05-08 tycker det är intressant.Hälsningar Citera
Daniel Strand January 2, 2009 Author Report January 2, 2009 Har problem med att lägga upp bilder här på forumet, men kommar nu att använda mig av ImageShack. Hoppas att detta fungerar.Ett fint jobb du lägger ner på detta Daniel kul tråd att följa kanske man följer efter om man får tid över, den gamla kommer att ta sin tid det förstår jag nu................Ursäkta en dum fråga från en datanörd som också har problem med att ladda upp bilder Vad är ImageShack för något?Hur ändrar man storlek på en bild från digitalkameran från 1,62 MB till en storlek som passar in här?Finns det program för detta,eller?http://www.imageshack.usMan lägger upp sina bilder på denna sidan och länkar sedan till dem från forumet. Kan kännas lite omständigt, men det fungerar iallafall.Förstår knappt själv hur jag fixar till bilderna....Denna gången testade jag att använda photoshop. Där började jag med att minska storleken till 1024x768. Blir de fortfarande för stora använder jag kompression när jag sparar dem. De sista bilderna jag la in här är tagna med en 5Megapixel kamera, vilket ger en bild på ca. 2MB. Efter en sväng i photoshop (bara skalat ner dem till 1024x768) ligger de på ca. 700-900 kB.Hoppas att du fattar vad jag hajar...../Daniel Citera
evert cmc1622 January 3, 2009 Report January 3, 2009 Har problem med att lägga upp bilder här på forumet, men kommar nu att använda mig av ImageShack. Hoppas att detta fungerar.Ett fint jobb du lägger ner på detta Daniel kul tråd att följa kanske man följer efter om man får tid över, den gamla kommer att ta sin tid det förstår jag nu................Ursäkta en dum fråga från en datanörd som också har problem med att ladda upp bilder Vad är ImageShack för något?Hur ändrar man storlek på en bild från digitalkameran från 1,62 MB till en storlek som passar in här?Finns det program för detta,eller?Kan inte heller ladda upp bilder från digitalkameran!! Har dom ändrat något på forumet med bilduppladdning??? Citera
Daniel Strand April 2, 2009 Author Report April 2, 2009 Tyvärr har jag inte haft tillräckligt med tid för att uppdatera detta inlägget på länge. Våren närmar sig snabbt och man börjar känna sig en aningen stressad för att kunna få ut bilen. Det har hänt en del sedan sista inlägget och jag får väll fortsätta men lite bilder som tidigare. Bitar som enkelt gick att plocka bort rensades undan.Fick tag på en färg från Westwood som imiterar obehandlad metall. Ett litet test för att kolla hur det liknade orginal. Tyvärr blir det lite nyansskillnad med kameran. I verkligheten stämmer den nästan 100.Axeln fick ta plats i pannrummet då jag inte har något uppvärmt utrymme förutom där mustangen står. Då jag ska byta packbox den ena sidan tyckte jag att det var lika bra att lossa båda drivaxlarna. Inspektionslocket var tvunget att lossas för att komma åt axellåsningen.Såhär ser låsningen ut. Den grova sprinten håller isär axlarna och är infäst med en skruv . Sedan skuter man in drivaxeln lite och pillar bort hästskobrickan. Det är nu bara till att dra ut axeln.En av fördelarna med att ta ur drivaxlarna är att man kan plocka bort endstyckerna som bromsok och bromsskölden sitter i. Efter några timmar i blöt i rostborttagning blev den mycket bättre än tidigare.Bakaxeln var knepigare att få helt ren då den inte går att lägga i blöt, Men efter ett antal timmar så är axeln avrostad och grundlackad med en zinkrik grundfärg. Tillverkade även en liten enkel ställning för att kunna vrida den under lackeringen. Citera
Daniel Strand April 2, 2009 Author Report April 2, 2009 Tog ett par bilder för att visa resultatet. Tyvärr har frugan kameran i sin handväska (som naturligtvis följer med henne till jobbet...). Tur att man har kamera i telefonen.Jag har försökt att efterlikna orginal så mycket som möjligt, så det som var svart är svart osv. Har även ställt drivaxeln på rostlösning. Vet dock inte om jag ska lacka dessa, eller om man ska testa rostskyddet som blir av rostborttagningsmedlet. Är det någon som vet hur rosttålig ytan är efter behandling med smedjans rostborttagare Citera
grufman April 2, 2009 Report April 2, 2009 Glöm inte XL3 när du monterar ihop. Knäppolja... och 75w140 helsyntet. Citera
Daniel Strand April 2, 2009 Author Report April 2, 2009 Glöm inte XL3 när du monterar ihop. Knäppolja... och 75w140 helsyntet.Japp. Har redan köpt det av dig. Men hur mycket ska det vara i? Jag fick 2 st enlitersflaskor + friktionsmod. Räcker detta?? Jag fyllde nämligen en glasskartong på 2liter + lite i en annan bunke, så det känns som att jag fick ur mer än vad som ska i . Hur kollar man nivån. Ska den vara upp till hålkanten som vanligt Citera
grufman April 2, 2009 Report April 2, 2009 Glöm inte XL3 när du monterar ihop. Knäppolja... och 75w140 helsyntet.Japp. Har redan köpt det av dig. Men hur mycket ska det vara i? Jag fick 2 st enlitersflaskor + friktionsmod. Räcker detta?? Jag fyllde nämligen en glasskartong på 2liter + lite i en annan bunke, så det känns som att jag fick ur mer än vad som ska i . Hur kollar man nivån. Ska den vara upp till hålkanten som vanligt ungefär en cm under hålet. 2L + xl3 brukar duga utmärkt. Exakt nivå är inte superkritisk. Citera
Mightyjochen April 4, 2009 Report April 4, 2009 Glöm inte XL3 när du monterar ihop. Knäppolja... och 75w140 helsyntet.Kostnadsförslag om man vill att ni ska göra jobbet? Samt hur länge behöver ni ha bilen? Citera
Mightyjochen April 7, 2009 Report April 7, 2009 ring en säljare så gör vi en dealTolkar det som dyrt Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.