Jump to content

Recommended Posts

:D Hej! Har frågat er lite tidigare om detta men jag måste tyvärr trakasera er igen. Har nu monterat en ny (utbytes) Power Booster på min Mach 1:a 1969. När jag lämnade in min gamla eftersom det var en utbytesdel var jag korkad nog att inte mäta upp längden på stången (push rod)på booster'n eftersom de sa att den nya var fabriksjusterad. När jag monterat den nya och luftat vid alla hjul kändes det ganska okey men vid uppstart då vacuumklockan fått vacuum från motorn sjunker pedalen ner alldelas för långt och det finns inte mycket kvar på peden. Det verkar som jag har för kort Push Rod. Har provar att mäta avståndet mellan Push Rod och kolven i huvudbromscylinder'n med skjutmått när delarna var demonterade från bilen och jag får det till att jag haft ett glapp mellan dessa delar på 3-4 mm. Nu har jag justerat längden på stången så att dessa i princip möts utan glapp. Har försökt läsa instruktioner av dessa Bendix Boosters och tolkar det som man helst inte ska ha glapp men heller inte får ha för lång stång så att den "tjuvbromsar" vid uppstart. :D

Vill ändå frågar er innan jag gör försök nr 2 eftersom jag måste demontera Booster, huvudbromscylinder med utgående bromsrör mellan varje försök. Det står i min v-handbok att man kan demontera Boostern gennom att skjuta bromscylinder'n framåt utan att lossa bromsledningar med det är omöjligt pga. avståndet till bl.a stötdämpartorn. Det blev en lång fråga men vad tycker ni jag ska göra nu vid min andra test? Kan det vara så att bara kraften från Boostern tjuvbromsar bilen om man har justerat den tajt utan glapp mellan stång på Boostern och kolv i cylindern??? :D

Mvh. Mats Nilsson

CMC 2089

Hej Hadde samma problem själv när jag satte dit en utbytes Bendix.

Det funkade inte var tvungen att använda en Midland Band Type som är orginal till min 67a.

Om du behöver mre info

tel 070-5557114 mvh kesa67