axelg89 January 3, 2009 Report January 3, 2009 Har nu börjat göra iordning bitarna för att sätta ihop motor och låda. Upptäckte något väldigt konstigt, efter att ha bultat på startkransen på veven (med flexplattan emellan block och startkrans). Därefter satte jag turbinen mot startkransen men upptäckte då att denna inte alls går att bulta på kransen då turbinens bakstycke tar i veven ungefär 1 cm innan bultarna når hålen på kransen. Jag vet att detta inte är rätt sätt att montera bitarna men kan inte förstå vad som skulle ändra sig när jag monterar den på det riktiga viset (turbin i lådan först). Saknar jag någon spacer nu? Ser vevens bakstycke olika ut på 302 resp. 289? Kan inte riktigt förstå vad som är fel, kanske har jag bara stirrat mig blind, någon som förstår mitt problem och som kan svaret? Provade även med orginalturbinen och denna uppvisade samma "beteende", saknades ungefär en cm... Gott nytt år och god natt tilll er allaMvh Axel Citera
Nenne January 4, 2009 Report January 4, 2009 Inte för att jag vet om det är möjligt, men kan Du ha monterat flexplattan (vad Du verkar kalla startkransen) bak-och-fram? Citera
axelg89 January 4, 2009 Author Report January 4, 2009 Inte för att jag vet om det är möjligt, men kan Du ha monterat flexplattan (vad Du verkar kalla startkransen) bak-och-fram?Flexplattan trodde jag var den metallplatta som satt mellan block och startkrans? Startkransen (den med kuggar på) sitter så att den är konkav bort från motorn Citera
Nenne January 4, 2009 Report January 4, 2009 En annan tanke som slog mig, men som kanske inte är aktuell. Är det samma vevaxel som tidigare? Om vevaxeln har suttit i en motor med manuell låda så sitter det ju ett lager för växellådans ingående axel i änden på veven som kanske kan vara i vägen.Den del Du kallar flexplatta kallas blockplåt eller motorplåt i Summit Racings katalog. I Fords MPC kallas den "Assembly Plate", dvs ungefär montageplåt. Citera
axelg89 January 4, 2009 Author Report January 4, 2009 En annan tanke som slog mig, men som kanske inte är aktuell. Är det samma vevaxel som tidigare? Om vevaxeln har suttit i en motor med manuell låda så sitter det ju ett lager för växellådans ingående axel i änden på veven som kanske kan vara i vägen.Den del Du kallar flexplatta kallas blockplåt eller motorplåt i Summit Racings katalog. I Fords MPC kallas den "Assembly Plate", dvs ungefär montageplåt.Tackar för all hjälp, säljaren sa faktiskt något om detta men hade helt glömt bort det. Mycket riktigt så kom veven från en tidigare manuell bil och lagret satt precis som du sa där 5 minuter tog det, sedan passade delarna som smäck! TackarMvh Axel Citera
Nenne January 4, 2009 Report January 4, 2009 Har man sett på f-n, det var ju kul att den gissningen gick hem. Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.