Akilles January 14, 2009 Report January 14, 2009 Hej på er,Alabama Grill gjorde ett inlägg om detta för ett halvår sen men jag tänkte ge det ett nytt försök.Det är alltid mycket prat om vilket system som låter bäst och vad folk skall välja etc, men man ser aldrig någon prata om cutouts, typ QTP osv. Jag undrar varför? Är det något som folk inte vet om, eller drar sig för att installera pga någon anledning?Enligt mig borde det låta riktigt härligt (finns massa youtubevideos också) då det mer eller mindre blir raka rör utan några dämpare, ett stort plus är att man med en knapptryckning kan ändra om spjällen i cutouten så att avgaserna tar den vanliga vägen genom dämparna och bilen blir tystare, t.ex om man ska köra långt kan det vara skönt.Blir besiktningen tjuriga om det sitter sådana påsvetsade?Tacksam för svar, vore kul o få reda på lite åsikter för jag är väldigt nära att köpa på mig ett par sådana nu till min GT 06a, så den kan vråla till våren Mvh Patrik H Citera
Daniel Linde January 14, 2009 Report January 14, 2009 Hej,För det första det låter hel härligt när man bara har LongTubes på körde så en sträcka när jag höll på o modierade lite , så låter nog likvärdigt med cutouts Jag har faktiskt ingen aning om besiktningen säger något men det känns inte så. Du kanske använder dem vid uppvisning/tävling? Men det är väl som med allt när det gäller besiktningen, ibland går det ibland inte.Vet att det var ett företag i sverige som sålde förut, men tror dom lagt ner o säljer fälgar idag.Jag tycker iallafall att du ska försöka få på ett par. Citera
Akilles January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 Tjena Gävle,Köpte min best uppe i dina trakter, Timrå för att vara mer exakt:)Jag kan tänka mig att det låter riktigt härligt med LongTubes, och i min hjärna vill jag få fram att det bör låta likvärdigt med cutouts, det är ju ungefär likadant rent pipmässigt!Ja det är väl så, besiktningen har bra dagar och de har dåliga dagar, får skylla på Elmia-mässan eller något liknande Vette.se säljer i alla fall dessa, de var rätt "billiga" jämfört med lite ströannonser jag hittat på blocket etc, så jag tror jag beställer från honom isåfall.Vad jag förstått sitter det lambdasonder och dylikt man helst inte ska skära bort, vart är bäst att sätta cutoutsen för att inte påverka lambdasonderna? Sitter de i kattarna? Tänkte isåfall om man sätter cutoutsen efter kattarna så borde man vara problemfri eller?Mvh Patrik Citera
Chili January 14, 2009 Report January 14, 2009 Om spjället inte sluter helt tätt kanske en nitisk besiktningsman kan gnälla på besiktingen. Men det är lätt åtgärdat om det är typ dessa du är inne på så är det ju bara att klippa till en täckplåt som du skruvar fast med dom 3 bultarna innan du besiktar.Ibland kan man få med täckbrickorna i leveransen. (Mekaniska alternativet är ju en täckbricka som man skruvar av/på) Citera
Daniel Linde January 14, 2009 Report January 14, 2009 Här diskuterar dom lite: http://mustangforums.com/forum/2005-201 ... stion.htmlFinns säker fler trådar på alla USA forumen, kanske nån bild Citera
Akilles January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 Jafasen, det med täckbrickor skulle ju funka om de är nitiska just den dagen de får in en fin Musse Det är ju en grymt enkel lösning, tack för tipsetHmm vad jag kan utläsa av det forumet är att man inte bara kan sätta på cutoutsen på standardblås som jag har nu, utan jag är tvungen att fixa longtubes också pga att det inte är tillräckligt stort utrymme mellan kattarna och "manifold", kan inte riktigt förstå vad som menas nu med mitt trötta huvud?Ska söka vidare lite på deras forum, men de verkar inte som jag kan installera dessa på standardrören, utan måste fixa longtubes också, några bra tips på billiga såna från typ blueovalindustries eller mustangsunlimited?Mvh Patrik Citera
*Micke* January 14, 2009 Report January 14, 2009 Du kan köpa ett sånt här främre rör och svetsa cutoutsen där kryssen är.Är rätt lätt att byta så då kan sätta tillbaks org till bes. Kan användas med org. grenrör eller shorty headers.Låter nog en hel del då det inte är några cattar heller......//Micke. Citera
Akilles January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 Ok, det tänker jag ta och prova Vad kallas det röret du har på bilden så jag kan söka fram lite priser o dylikt? Är hyfsat dåligt på sånt här (än så länge) så ser inte riktigt vilken utav delarna det är...är det röret direkt efter grenröret?Så de kan användas med org gren eller shorty? Skitbra ju, tänker byta till shorty headers senare men då kan jag köra på original tills vidareDum fråga bara, de rören det är kryss på, sitter det kattar där i vanliga fall(på mitt originalsystem alltså) eller sitter kattarna längre "ner" på ett annat rör på mitt system? Hmm förstår ni vad jag menar?Tack som f-n för hjälpen hittils =)Mmm, det är det jag drömmer om att det ska göra, tror det låter stört mycket Lägger upp bilder och filmklipp sedan på hur det ser ut och viktigast, hur det låter, så kan jag dela med mig till er alla själarMvh Patrik Citera
Chili January 14, 2009 Report January 14, 2009 Katarna sitter väldigt högt upp på orginalsystemen, dvs det finns inte utrymme för Cut Outen om den ska sitta före dom dvs direkt efter grenröret och jag tror det är det dom diskuterar i tråden.Det borde väl gå att få plats med dom under bilen efter katarna strax före H-pipen (på den den raka biten du ser till höger om händerna på bilden) Då får du dessutom lite "back pressure" då du har någon meter rör innan utblåset.. det är ungefar på samma ställe som dom röda kryssen är markerade på bilden ovanför Citera
*Micke* January 14, 2009 Report January 14, 2009 Här finns det några du kan titta på http://store.summitracing.com/egnsearch ... 71&NeXID=5//Micke. Citera
Akilles January 14, 2009 Author Report January 14, 2009 Ni är kickass på att hjälpaVar inne o sniffade på samma rör innan, blir väl o köpa nåt sånt om man misslyckas heheOk, kattarna sitter tight direkt efter grenröret, vissa säger ju också att det inte är nån idé med cutout om man sätter dem efter kattarna, men jag håller nog inte riktigt med, iaf ljudmässigt lär du få ut mycket, plus att det är mindre problem, man slipper flytta, svetsa om kattar osv.Gott med bilden, tackar för den, nu ser jag precis vart ni menar att det skall svetsas. Nu ser man vad de piporna med röda kryss är i praktiken också, o det är ju typ 10-20 centimeter ifrån H-pipen, så det ska nog fasen gå bra. Ser inga problem, ser ut att vara "gott" om plats där. (Säger jag nu, sen när man väl sitter där så lär man väl svära mellan ölen.. )Mvh Patrik Citera
Daniel Strand January 15, 2009 Report January 15, 2009 Lägger upp bilder och filmklipp sedan på hur det ser ut och viktigast, hur det låter, så kan jag dela med mig till er alla själar Jag provlyssnar nog helre i verkligheten än youtube m.m. Kanske man kan få titta förbi när du är klar? Sitter själv och funderar på vad man ska fixa för roligt system. Om inte för ljudet så måste det dit ett par andra ändrör. Orginalet ser ut som sugrör från McDonalds...../Daniel Citera
Akilles January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Ja fasen, verkligheten är nog det enda som gör ljudet rättvist, självklart ställer man upp för en Växjöbo, hojtar till när jag är klar (troligtvis slutet av Mars då den skall ut på gatorna) så kan du komma o lyssna o så måste vi givetvis glida ut på en runda Har Simons ändrör nu, de är större än originalet, fyller upp de där halvgloberna lite merMvh Patrik Citera
Chili January 15, 2009 Report January 15, 2009 Det går nog att få till en lösning även om man vill ha Cut Outsen före ev katalysatorer.MRT har en "offroad H-pipa" där man borde kunna sätta cutoutsen på samma ställe där orginalsystemet har sina katar. Citera
RoTe January 15, 2009 Report January 15, 2009 Lägger upp bilder och filmklipp sedan på hur det ser ut och viktigast, hur det låter, så kan jag dela med mig till er alla själar Jag provlyssnar nog helre i verkligheten än youtube m.m. Kanske man kan få titta förbi när du är klar? Sitter själv och funderar på vad man ska fixa för roligt system. Om inte för ljudet så måste det dit ett par andra ändrör. Orginalet ser ut som sugrör från McDonalds...../DanielInstämmer!Försökte filma min Musse med en HDV kamera som kostade 50 000kr och inte ens den hade microfon nog att fånga upp ljudet... Så att sitta å lyssna på youtube i tron om att kunna välja system är helt bortkastat. Citera
Akilles January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Ja se där, det ser ut att vara plats nog att få dit cutoutsen innan kattarna om man byter till MRTs pipa. Nu blev man lite velig här....Intressanta lösningar må jag säga, vore nice att köra cutouts där, typ 0.5 meter från motorn hehe, men kanske blir lite väl overkill, får se vad det blir Instämmer!Försökte filma min Musse med en HDV kamera som kostade 50 000kr och inte ens den hade microfon nog att fånga upp ljudet... Så att sitta å lyssna på youtube i tron om att kunna välja system är helt bortkastat.Ja, o de flesta på youtube filmar knappt med en sån kamera så det är ganska värdelöst...hade tänkt glida till Ölandsträffen så där kan man ju köra lite ljudutbyte, väl alltid nån som är sugen på hur cutouts låter, har själv aldrig hört det i verkligheten än.Mvh Patrik Citera
bege January 15, 2009 Report January 15, 2009 Ja se där, det ser ut att vara plats nog att få dit cutoutsen innan kattarna om man byter till MRTs pipa. Nu blev man lite velig här....Intressanta lösningar må jag säga, vore nice att köra cutouts där, typ 0.5 meter från motorn hehe, men kanske blir lite väl overkill, får se vad det blir Instämmer!Försökte filma min Musse med en HDV kamera som kostade 50 000kr och inte ens den hade microfon nog att fånga upp ljudet... Så att sitta å lyssna på youtube i tron om att kunna välja system är helt bortkastat.Ja, o de flesta på youtube filmar knappt med en sån kamera så det är ganska värdelöst...hade tänkt glida till Ölandsträffen så där kan man ju köra lite ljudutbyte, väl alltid nån som är sugen på hur cutouts låter, har själv aldrig hört det i verkligheten än.Mvh PatrikInte cutout men nära på och det låter kan jag lova. J.....ligt gött Citera
Akilles January 15, 2009 Author Report January 15, 2009 Oo sexigt Sett din Eleanor innan på garaget, den är rysligt finInte cutout men nära på och det låter kan jag lova. J.....ligt gött Fasen va gott o höra, blir ännu mer sugen på att fixa mitt nu då Vill gärna lyssna lite i verkligheten på din om du ska till Öland Citera
bege January 15, 2009 Report January 15, 2009 Oo sexigt Sett din Eleanor innan på garaget, den är rysligt finInte cutout men nära på och det låter kan jag lova. J.....ligt gött Fasen va gott o höra, blir ännu mer sugen på att fixa mitt nu då Vill gärna lyssna lite i verkligheten på din om du ska till Öland Är inte helt omöjligt men Power meet i Vås ligger veckan efter så vi får se men kanske ses nånstans ändå åker en hel del i den. Men den har fått konkurrens i garaget...... Citera
Akilles January 16, 2009 Author Report January 16, 2009 Aa just fasen power meet med...blir tight i sommar..Tar ju lång tid det här o fixa sin Musse, man får ju ta del efter del, man är ju bara en stackars arbetare Citera
*Micke* January 16, 2009 Report January 16, 2009 Är inte helt omöjligt men Power meet i Vås ligger veckan efter så vi får se men kanske ses nånstans ändå åker en hel del i den. Men den har fått konkurrens i garaget...... Jag skrev ett inlägg tidigare http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=16851Vi får snacka ihop oss, och se till att så många som möjligt åker till samma ställe då kan vi lyssna, snacka, spionera på andras mussar .//Micke. Citera
bege January 16, 2009 Report January 16, 2009 Är inte helt omöjligt men Power meet i Vås ligger veckan efter så vi får se men kanske ses nånstans ändå åker en hel del i den. Men den har fått konkurrens i garaget...... Jag skrev ett inlägg tidigare http://www.mustangclubsweden.com/phpBB2 ... hp?t=16851Vi får snacka ihop oss, och se till att så många som möjligt åker till samma ställe då kan vi lyssna, snacka, spionera på andras mussar .//Micke.Passa dig bara så du inte tappar ett S när du skriver som du gör då kan det gå illa Citera
*Micke* January 16, 2009 Report January 16, 2009 Vissa ggr kan stav fel bli mkt roliga .//Micke. Citera
*Micke* January 18, 2009 Report January 18, 2009 Jag håller på och göra om fästena på mina ljuddämpare.Så jag prov startade utan (headers och raka rör) FY F.. vad det lät illa så går det inte bara att åka...//Micke. Citera
Daniel Linde January 18, 2009 Report January 18, 2009 Jag håller på och göra om fästena på mina ljuddämpare.Så jag prov startade utan (headers och raka rör) FY F.. vad det lät illa så går det inte bara att åka...//Micke.ÄÄ nu överdriver du.Det låter hel fint.Öppna garage dörren bara Citera
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.