Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej tänkte kolla om den är någon som har några bra förlag eller tips på hur man kan få in ett nytt ljud system i mussen. Hade planer på att byta ut den nuvarande stereon till en ny 2 dins och sen försöka få någon typ av bas där reservhjulet ligger idag. Någon som gjort så i sin mustang ?

Posted
Hej tänkte kolla om den är någon som har några bra förlag eller tips på hur man kan få in ett nytt ljud system i mussen. Hade planer på att byta ut den nuvarande stereon till en ny 2 dins och sen försöka få någon typ av bas där reservhjulet ligger idag. Någon som gjort så i sin mustang ?

Ingetting jag gjort, men det ska inte vara några större problem.

Men är det något jag kan så är det billjud så fråga på, vad har du för budget för prylarna ?

Ska du byta framsystemet ?

Du kommer förmodligen få lite problem med de 2 original slutstegen som sitter i din Mustang, eventuellt finns det adaptrar att köpa till dom men jag är inte säker, Så vill man byta något måste man nästan byta allt för att det ska bli bra, svårt att få det gamla systemet att lira med det nya som drivs av kraftfullare slutsteg, kommer spela i olika ligor, både vad gäller fint ljud och högt ljud.

Antar att du har Mach 1000 ?

MVH Fredrik

Posted
Nej jag harr bara orginal systemet med cd växlare. Ja budget leksaker får kosta för mig i alla fall sen var hon här hemma säger :lol: . Jo det blir ny kabel dragning till nya steg var det tänkt!

Men hur mkt mer exakt hade du tänkt att lägga ?

90% av hur bra det spelar är beroende på hur du byggt och inte på vilka saker du använder ?

Det jag först och främst vill veta är som tidigare nämnt antal kronor och vad du vill rymma in för den pengen, exempelvis: Ny huvudenhet/Stereo, framsystem, bashögtalare, slutsteg, kablar ?

Vad lyssnar du på för sorts musik ?

Antar att du vill att installationen ska sitta på orginalplatsen ?

Som jag sa tidigare kan det bli krångligt att byta huvudenhet då orginalstegen i Mach 460 systemet inte kommer kunna användas utan special kablar, så hade jag vart du hade jag byt hela systemet. Men nu börjar det bli dyrt också.

Hade jag velat bygga om ljudet i min Mustang så hade jag köpt: Eclipse huvudenhet med tidskomp, ställbar EQ osv(4500kr), Framsystem(2500kr), 6x9" (1500kr), Bas, enkel 12" (1500kr), slutsteg antingen ett 6 kanals(3000kr, Sparar pengar) eller ett monoblock till basen och ett 4 kanals till resterande(Ca: 5000kr), Kablar, (1000kr), dämpmaterial och övrigt (1000kr)

Så det blir genast lite pengar om man ska ha bra grejor men å andra sidan kanske man hellre lyssnar på motorljudet ?

Vart i landet finns du ?

Hjälper gärna med råd och tips under installationen om du behöver.

MVH Fredrik

Posted

Jag är inte någon musik kung eller billjuds byggare men tänkte mig en ny 2 dins stereo. Nya högtalare på bef plats fast men den extra infälld bas i reservhjuls baljan. Sen vad som behövs för att driva detta får jag nog be om hjälp om samt hur man löser själva bas byggandet i reservhjulet hur man gör & vad som krävs. Slutsumma gissa på 12-14t

Den stereo jag tittat på är http://www.brl.se/default.aspx?mc=5&c=5&p=5741

Bas

http://www.brl.se/default.aspx?mc=76&c=76&p=5707

Posted

Jag gjorde så att jag driver små högtalarna med huvud enheten (ej orginal) o original basarna med ett rockford 2kanal steg. (istället för de 2 under hatthyllan) = Slapp dra nya högtalarkablar då.

Någon låda i skuffen blev det dock ej..

Den basen du länkat till http://www.rockfordfosgate.com/rftech/l ... evA-TS.pdf

Recommended Applications

Sluten låda: ~28L

En del gjuter glasfiber andra har jag sett gör något passande i t.ex spånskiva (billigt enkelt o bra)

Om du vill labba med lådvolym så kan du ladda hem unibox. (en excel fil)

Bara peta in alla parametrar o sedan ändra lådvolym/ lådtyp m.m...

unibox: http://audio.claub.net/software/kougaard/ubmodel.html

Tänk på att inte ha en för linjär SPL kurva utan den bör slutta vid iaf 50hz då kupén i en bil förstärker ordentligt. T.ex JBL har med en ungefärlig in-car kurva i deras datablad/lådförslag.

Bygg en bra låda som är avsedd till basen du köper, rätt låda är Jätteviktigt.

Kul! Glöm ej kameran! =)

Posted

Bygga låda i reservhjulsbaljan är ganska lätt. Byggde en till dotterns Mx6:a. Ja Ja ingen Ford men den dög för Ford att sätta Probe på. Bestäm dej först för vilken bas du vill ha kolla sen beskrivningen där står rekommenderad lådvolym. Kan samtidigt kolla vilken volym som får plats i våra bilar. Sen är det bara att bygga av MDF, fleestyg och plast. Bara att komma ut till mej och kolla.

Länk http://www.garaget.org/?car=74699ℑ=1073015

Posted

Nu vet inte jag hur alla andra i Mustang klubben resonerar kring billjud men jag vill iaf höra musiken och inte basen, på så vis skulle jag lägga mer krut på ett bra framsystem. Angående att gjuta i reservhjulsbaljan så är det relativt enkelt, finns flertalet guider på internet som du kan ta hjälp av. Vet att det finns flertalet bra forumstrådar på garaget om just plastning.

Välj bas efter vilket slutsteg du köper, tänk på att få rätt lådvolym till basen så köp inte någon bas som vill ha 40L+ i sluten låda om du ska ha den i reservhjulsbaljan.

MVH Fredrik