Jump to content

Krackeleringsfärg


ThomasX

Recommended Posts

Hejsan

Har just införskaffat biltemas krackeleringssprayfärg. På burken står först (som det står på alla deras burkar) att det blir bäst resultat om man sprayar flera tunna skikt, med 5-10 minuters mellanrum. Sedan står lite längre ner att man ska spray ett täckande lager. Frågan är hur det där "ett" ska tolkas, ska man spraya flera lager med 5-10min mellanrum som blir ett täckande lager, eller ett enda lager som täcker redan i första sprutningen?

Rent intuitivt känns det som det måste läggas i en sprayning för att krackeleringseffekten ska funka, men det vill ju till att det inte börjar rinna då.

Nån som har erfarenhet eller vet vad som gäller?

Jag har också just noterat att biltemas sprayburkar har en mycket ojämn spraybild, kommer nog inte köpa fler burkar därifrån. Klart mycket enklare/snyggare att spraya med t.ex. hagmans.

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Jag skulle tolka det som att varje lager skall vara täckande men tunt!

För varför skulle man lägga på ett lager som inte täcker allt? då är det ju inte ett lager.... Eller? :roll:

Jag VET INTE, men det känns inte logiskt att lägga på ett lager som inte täcker.

Det bästa resultatet jag fått med burkar så har jag lagt många täckande lager men inte speciellt tunna, men heller inte så det runnit. Det får inte se torrt ut när man är klar. Blir det för tunna (och kanske inte helt täckande) lager så blir det en matt och grynig yta (min erfarenhet).

Kör så det ryker

Link to comment
Share on other sites

Vet inte hur det är med junktemas spray, men vanligtvis bör man måla denna typ av färg i ETT rikligt skikt (bör inte rinna, dock). Man bör också ha tillräckligt varma utrymmen, annars sker ingen reaktion.

Reaktionen kommer efter ett tag, det börjar alltså inte kracka genast. Målar man för tunna skikt, händer heller ingenting...

Jag föreslår att du gör en testbit, innan du målar viktigare detaljer.

Link to comment
Share on other sites

Hejsan

Hmm, vad hände med inlägget jag skrev igårkväll? Nåja.

Lite erfarenheter.

Ja, när det gäller sprayfärg verkar junktema vara ett bra namn.

Man ska spraya ett enda lager, räcker inte en översprutning måste man fylla på bums. Ett tunt lager ger små täta krackeleringar, ju tjockare lager färg desto större och glesare krackeleringar. Om det har börjat krackelera, spraya inte på mer färg, den kommer mest bara att täcka alltihop, snarare än delta i krackeleringen.

Kruxet med biltemas färg är att den täcker dåligt och ojämnt, så att få ett jämnt tunnt täckande lager är stört omöjligt. Att få ett jämnt lagom tjoct lager är svårt, och det, skulle jag vilja påstå, beror på sprutbilden. (Hmm, man kanske skulle se om det blir någon skillnad om man byter hatt, till en från en hagmansburk t.ex.)

Om bara burken gett en lite större och jämnare sprutbild så man kunnat styra tjockleken på lagren lite bättre, så hade man kunnat få riktigt snygga effekter. Ska testa plastikote nästa gång, se om deras färg funkar bättre. Den nu målade detaljen är en instrumentkonsol till masten till min segelbåt, skall bli spännande att få se hur det blir när den kommer på i vår.

Men om de e nån som vet nåt som jag inte vet, hur man får jämna täckande tunna lager med biltemas krackeleringsfärg. Speak up :)

(Jämna tjocka också, för den delen)

Hejhej

Thomas

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...