Jump to content

Recommended Posts

Tjena!

Undrar om någon kan hjälpa mig med lite information angående 5.0 HO motorn från 89-91

Hur stort förbränningsrum har dessa toppar?

Vad är kompretionsförhållandet i denna motor?

tacksam för svar

Mats

Hej!

5.0HO 302" från Mustang 1988 - 1993(-95) har 351W trucktopparna dvs E7TE gjutning och dessa ska ligga på 60,6-63,6 cc i förbränningsrummet. Detta ger ett kompförhållande på 9:1 om min info stämmer...

Motorerna i sig skiljer det inget nämnvärt på från 89-93 (California 88- ) vad gäller foxmustangerna. De smidda TRVkolvarna åkte ju ut som bekant i o med modellåret 93. 94-95 motorerna kan också vara intressanta då dessa använder en kortare vattenpump om man väljer att använda sig av modern frontkåpa och vattenpump som går åt andra hållet.

Okej!

Tackar för det svaret.

Har funderingar på att stoppa ett 347 strokerkit i en sådan motor, rensa den från sprut och annat onödigt montera performans insug holly 600, samt sump,kamkåpa/ vattenpump från en 68 302:a

evt i början köra med original toppar och kam för att sedan byta mot lite värre :D dyrt med allutoppar,rullvippor, rullkammar och 2 x 4V uppsättningar

Kompet bör bli runt 10,5-10,1 om det är 60,6-63,6 cc i topparna.

Funkar nog jättebra.... dessa motorer har ju rullkam så det finns ju möjlighet att fortsätta med det.. Flödet i ett par standard E7TE är väl inte sådär över sig. Man kan ju direkt porta bort knölarna för luften från smogpumpen i avgasporten och sånt.. Men det går ju att porta dom så mycket man vågar iaf... Ligger ett gäng i källarn om du skulle köra igenom :)

Men varför inte ta ett par gamla 289 4V eller dylika toppar och sätta på toppen? eller Cleveland 4V :shock: kanske billigare att skaffa ett par nya alutoppar med lite flöde på dock...

Den kammen som sitter i dessa motorer från början härstammar från 351W Marine... så det är bra vrid i kammen ihop med de insugsgrejer som sitter på motorerna... långa fina runners bla... därför har alla 5.0HO 351W tändföljd bla... Men jag har iaf uppfattningen att den är rätt död efter 5500 varv... vet inte om det berodde på orignalsprutet eller just kammen - han aldrig öppna datorn och mappa om innan det åkte på andra toppar och kam.

- Men -

Någongång under 1990 ändrade man kamprofilen något då man såg att nåt hände vid 5750rpm... bara vid 5750 och ingen annan stans så man beslöt att ändra profilerna något... Därav påstår många att de tidigare 88-89 motorerna går bättre, hårdare och svarar lite bättre än de efter kamändringen...

kanske lite "off thread" men lite smått intressant ändå... då många påstår att tidiga andra generationen Fox (89-93) gick bättre än de senare...

Blir i så fall i förstahand att göra i ordning bottendelen med ett strokerkitt.

Sparar original överdelen för att slippa kludd. Det är ju redan "rätt" vippargeometri på de befintliga delarna. Men de e ju klart skulle man springa över en lite vassare rulle så kunde man ju byta till den.

Mussen ska ju också regbesiktas med V8 så jag får hålla igen med klöset i rovan.

HP-grenrör och 2,25" avgassystem får det också bli i detta skede.

Framtida planer skulle ju bli bla alluminiumlock. Har snokat på bla på ett par från Jegs och Patriot Performance.

http://www.jegs.com/i/JEGS/555/51490/10002/-1

http://www.jegs.com/i/JEGS/555/51490-R/10002/-1

http://www.jegs.com/i/Patriot+Performan ... 2/10002/-1

Patriot topparna säljer även Summit och Mustangunlimeted.

Dubbelförgasar settuppet som det här kittet ser nog mer coolt ut än vad det är optimalt. Jag menar ett stealth insug och en holley 670 är säkert mer optimalt.

http://www.mustangunlimited.com/itemdy0 ... 1=INTK1+01

En skräddarsydd rullkam baserat på det hela så blir det nog bra.

Okej... då är jag med...

Jo ett par toppar och en kam som matchar gör ju susen på de där... Oavsett namn på toppar så finns det ju möjligheter... Alternativet är en motor från Explorer som hade GT40 kittet - toppar, insug mm... ger en 35-40hk mer än en vanlig HO enligt profeterna...

Det är 350 cfm i mitten, 500 cfm yttre. Insuget är nytt, Blue Thunder Auto i Palm Springs, CA gör dom.

Holley gör fortfarande förgasarna. OBS- detta är inte original Holley för Ford, utan för MoPar 340. (Rated 290 SAE Hp, kom på Challenger T/A och AAR Cuda) Jag kan intyga att med denna setup HÖR man att det inte sitter en 600vac under huven då plattan är i mattan.

Det är INTE direkt bolt-on, MoPar förgasarna behöver ett annat mönster än Ford. Förgasarna är inte progressiva, utan vakuumstyrda.

Insuget och luftintagets bottenplatta behöver moddas.

Borde funka bra med rullkam, 331-347 cid och alutoppar....eller så inte?

Okej!

Tackar för det svaret.

Har funderingar på att stoppa ett 347 strokerkit i en sådan motor, rensa den från sprut och annat onödigt montera performans insug holly 600, samt sump,kamkåpa/ vattenpump från en 68 302:a

evt i början köra med original toppar och kam för att sedan byta mot lite värre :D dyrt med allutoppar,rullvippor, rullkammar och 2 x 4V uppsättningar

Kompet bör bli runt 10,5-10,1 om det är 60,6-63,6 cc i topparna.

Hmmm var hittar man domhär Strokerkiten 347 ? Och vad kostar dom.

Har lite funderingar själv på att bygga en motor av en 5.0 HO -95a.

Och göra som du rensa allt vad som heter sprut mm

Okej!

Tackar för det svaret.

Har funderingar på att stoppa ett 347 strokerkit i en sådan motor, rensa den från sprut och annat onödigt montera performans insug holly 600, samt sump,kamkåpa/ vattenpump från en 68 302:a

evt i början köra med original toppar och kam för att sedan byta mot lite värre :D dyrt med allutoppar,rullvippor, rullkammar och 2 x 4V uppsättningar

Kompet bör bli runt 10,5-10,1 om det är 60,6-63,6 cc i topparna.

Hmmm var hittar man domhär Strokerkiten 347 ? Och vad kostar dom.

Har lite funderingar själv på att bygga en motor av en 5.0 HO -95a.

Och göra som du rensa allt vad som heter sprut mm

Det finns massor av olika leverantörer av mer eller mindre kompletta strokerkit till 5.0-motorerna. Ett populärt är det från DSS, men det finns som sagt andra. Google är din vän!!

Kolla in http://www.strokerheaven.com/ t.ex.

Fan det är farligt att visa såna där länkar.

Har suttit och kollat igenom sidan.

Så nu får jag torka av mitt tangentbord från allt dreggel.

Hmm, vad mycket saker jag vill ha!

Fan det är farligt att visa såna där länkar.

Har suttit och kollat igenom sidan.

Så nu får jag torka av mitt tangentbord från allt dreggel.

Hmm, vad mycket saker jag vill ha!

HA HA, jag vet hur det är. skulle evt bara raggar renovera med lager och ringar, men enligt den nyskrivna önskelistan från summitracing så blev det något helt annat :roll:

Lika så när jag fick byggt min 408W. Ballade också ut från att ha gjutna badgerkolvar, snäll hydralkam, original vev och stakar stealth insug och 650 DP.

Nu blev det värsta strokersatsen från Eagel, mek rullkam, victor insug, 750 DP från Quikfuel samt Procharger kompressor. för att balla ut totalt så har jag ett victor insprut liggande.

Okej!

Tackar för det svaret.

Har funderingar på att stoppa ett 347 strokerkit i en sådan motor, rensa den från sprut och annat onödigt montera performans insug holly 600, samt sump,kamkåpa/ vattenpump från en 68 302:a

evt i början köra med original toppar och kam för att sedan byta mot lite värre :D dyrt med allutoppar,rullvippor, rullkammar och 2 x 4V uppsättningar

Kompet bör bli runt 10,5-10,1 om det är 60,6-63,6 cc i topparna.

Hmmm var hittar man domhär Strokerkiten 347 ? Och vad kostar dom.

Har lite funderingar själv på att bygga en motor av en 5.0 HO -95a.

Och göra som du rensa allt vad som heter sprut mm

Summitracing har ett par hundra kit. allt från gjutenvev,stakar,gjutnakolvar till balanserat fullrase kit med lager, ringar och det hela.

http://store.summitracing.com/egnsearch ... 4294840126

Har lite funderingar själv på att bygga en motor av en 5.0 HO -95a.

Och göra som du rensa allt vad som heter sprut mm

Visst kanske inte ser bra eller "rätt" ut i en äldre Mustang med de här spruten är riktigt bra om man lär sig hantera och mappa in dom med ganska enkla hjälpmedel... finns massor till godo både i effekt och ekonomi om man väljer att ge sig in i den där boxens kurvor....

Så "släng" inte skiten.... ;)

Jag funderar också på en 351W-stroker då jag har ett 9.5" block från 91 väl inkört. Efter en o en halv säsongs pillande och mappning med TwEECerRT till databoxen är det ingen tvekan om vad det skulle bli på toppen... Men en förgasare ser ju också väldigt bra ut.....

Har lite funderingar själv på att bygga en motor av en 5.0 HO -95a.

Och göra som du rensa allt vad som heter sprut mm

Visst kanske inte ser bra eller "rätt" ut i en äldre Mustang med de här spruten är riktigt bra om man lär sig hantera och mappa in dom med ganska enkla hjälpmedel... finns massor till godo både i effekt och ekonomi om man väljer att ge sig in i den där boxens kurvor....

Så "släng" inte skiten.... ;)

Jag funderar också på en 351W-stroker då jag har ett 9.5" block från 91 väl inkört. Efter en o en halv säsongs pillande och mappning med TwEECerRT till databoxen är det ingen tvekan om vad det skulle bli på toppen... Men en förgasare ser ju också väldigt bra ut.....

Saken är den att jag har en 302 -95 utan sprut som ja ska bygga på. Annars så skule allt ner i mustangen + turbo 8)

  • 1 month later...

Fick tag på en 90:a HO motor och har börjat plocka ner den i delar och blev riktigt förbryllad när jag plockade av insug och ventilkåpor.

Olika toppar på denna motor och vet i fanken vad det är för toppar.

Det enda gjut nummer jag hittar på toppen är en datumstämpel som lyder 7D22 kan ju vara 1987 månad D samt dag 22,, inga fler gjut coder på denna topp. Denna topp har större rektangulära insugskanaler.

Den andra toppen som är mycket skum har också bara datumkåd som lyder 1K?? har glömt de två sista sifrorna. Stod också 4.2L eller var det 4.3L gjutet i ena hörnan under ventilkåpan.

Denna topp hade små fjantiga OVALA insugskanaler.

Hade för mig att toppar på HO motorerna skulle vara märkta med E7?? eller något.

Så frågan är vad är det för toppar på min motor.

Fick tag på en 90:a HO motor och har börjat plocka ner den i delar och blev riktigt förbryllad när jag plockade av insug och ventilkåpor.

Olika toppar på denna motor och vet i fanken vad det är för toppar.

Det enda gjut nummer jag hittar på toppen är en datumstämpel som lyder 7D22 kan ju vara 1987 månad D samt dag 22,, inga fler gjut coder på denna topp. Denna topp har större rektangulära insugskanaler.

Den andra toppen som är mycket skum har också bara datumkåd som lyder 1K?? har glömt de två sista sifrorna. Stod också 4.2L eller var det 4.3L gjutet i ena hörnan under ventilkåpan.

Denna topp hade små fjantiga OVALA insugskanaler.

Hade för mig att toppar på HO motorerna skulle vara märkta med E7?? eller något.

Så frågan är vad är det för toppar på min motor.

E7TE tror jag den korrekta märkningen är för HO-topparna.

//Jocke

Fick tag på en 90:a HO motor och har börjat plocka ner den i delar och blev riktigt förbryllad när jag plockade av insug och ventilkåpor.

Olika toppar på denna motor och vet i fanken vad det är för toppar.

Det enda gjut nummer jag hittar på toppen är en datumstämpel som lyder 7D22 kan ju vara 1987 månad D samt dag 22,, inga fler gjut coder på denna topp. Denna topp har större rektangulära insugskanaler.

Den andra toppen som är mycket skum har också bara datumkåd som lyder 1K?? har glömt de två sista sifrorna. Stod också 4.2L eller var det 4.3L gjutet i ena hörnan under ventilkåpan.

Denna topp hade små fjantiga OVALA insugskanaler.

Hade för mig att toppar på HO motorerna skulle vara märkta med E7?? eller något.

Så frågan är vad är det för toppar på min motor.

E7TE tror jag den korrekta märkningen är för HO-topparna.

//Jocke

Var står detta nummer på själva toppen?

Under ventilkåpan?

Står i vargefall inget sådant nummer under kåpan på de jag har.

Och att ena toppen har små ovala insugskanaler värkar skumt.

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...