larwid January 18, 2009 Report January 18, 2009 Hej. Är det någon som har erfarenhet från Rhoads orginal lyftare ?Lasse cmc 1726 Citera
fast66 January 19, 2009 Report January 19, 2009 Hade såna för 20 år sedan. De låter mer på tomgång än vanliga iom att de inte har så mkt oljetryck då. Jag bytte av det skälet, annars inga problem.Många trodde att jag hade mekanisk kam då rhoads lyftarna tickade som mest. Citera
hasco January 19, 2009 Report January 19, 2009 Jag skall göra ett försök att förklara.Jag kör själv med dom lyftarna.Tanken med dessa är att dom pumpar inte upp sig lika mycket som standard lyftare på låga varv.,vilket i sin tur gör att man kan använda sig utav en vassare kam än med standard lyftare. Med en standard kam är det ingen större vits att använda sig utav dessa.Visst låter dom på tomgång.Slutsats Rhodal med vass kam=Lungnare tomgång bättre lågvarvsegenskaper. Citera
larwid January 20, 2009 Author Report January 20, 2009 Tack för svaren. Var går gränsen för en vassare kam för att nyttja lyftarna ? Lyft, duration ? Har enbart hört postitivt om dessa men är ultra vasst eller street som det funkar bra med ? Citera
ThomasFB January 21, 2009 Report January 21, 2009 Det finns ingen gräns för Rhoads- lyftare, kanske möjligtvis skrothinkens övre kant. Man har fel kam i gatmotorn om man behöver lyftare av Rhoads-typ.En gatkam + Rhoads ger varierande lyft vid varje ventil, och en racemotor är- ja just det- en racemotor.Rhoads hjälper givetvis om man har en kam som ger dåligt vakuum och som funkar väldigt illa på låga varv. Men då är det fel kam....Soooo yesterday stuff...IMHOByt hellre kamaxeln till en slipning som funkar i din motor.Om man har lyft- varför då klippa av det med läckande lyftare? Man lyssnar nästan hellre till rap-musik :evil: än till Rhoads, (men bara nästan) Citera
hasco January 21, 2009 Report January 21, 2009 Det bästa är givetvis att allt är optimalt från början,men nu är det inte så alltid av olika anledningar.Sitter det nu en för vass kam i motorn och man inte har lust,ork,mm.så hjälper dessa lyftare. Kapa lyftet?Ja det är ju det som är meningen på låga varv. Över 3000 varv fungerar dom som vilka lyftare som helst.Gamla grejer javisst men dom fungerar Citera
ThomasFB January 21, 2009 Report January 21, 2009 292/292 graders duration med centerline 110 + .530 lyft vid ventilen behöver inte blödande lyftare om kamaxeln är nyare än årsmodell 1990... Citera
larwid January 26, 2009 Author Report January 26, 2009 Hej HascoDu har meddelande från mig. kolla och återkom.Lasse Citera
Recommended Posts