Rock_N_Ron Posted January 26, 2009 Report Posted January 26, 2009 Halloj experter!Hade loss oljetråget på min 1969 Mach1:a med FMX-låda för att fixa läcka & byta packning/filter etc. & ska då passa på att fylla på med ny, fräsch växellådsolja. Frågan lyder alltså som rubriken;Hur mycket olja ska det vara i en FMX-låda? Quote
Janne Holm CMC1740 Posted January 26, 2009 Report Posted January 26, 2009 Har du bara tömt lådan så rymmer den delen 3-4 liter.Har du även tömt convertern så får du nog i drygt 9 liter Quote
Tobias CMC1505 Posted January 26, 2009 Report Posted January 26, 2009 Hela växellådan; 10.4 Liter.Källa ; Hansen Racing. Quote
Rock_N_Ron Posted January 26, 2009 Author Report Posted January 26, 2009 Hela växellådan; 10.4 Liter.Källa ; Hansen Racing.Precis vad jag trodde oxå men det rann över bra mycket tidigare... Uppenbarligen var inte convertern tömd. Antar att detta måste göras på nå´t mer handgripligt sätt... Nu såg oljan som tömdes ut helt OK ut, så att blanda är ingen större fara, väl?Är det nå´t särkilt att tänka på nu när lådan stått utan tråg/olja en stund innan man startar igen framåt våren? Självklart ska jag tappa ur en del olja innan dess så nivå´n blir OK, men i övrigt? Lite generella tips/råd mottages gärna! Quote
Janne Holm CMC1740 Posted January 26, 2009 Report Posted January 26, 2009 Blanda du om oljan ser bra ut men se till att du tar rätt typ av automatoljaViktigt! dvs F-olja. som parentes så om du ändå vill tömma convertern påolja så får du lossa plåten framtill och då ser du convertern sedan får du vrida motorn så att avtappningsskruven syns Quote
Rock_N_Ron Posted January 26, 2009 Author Report Posted January 26, 2009 Tack för svar! Jo´rå, jag har ConocoPhilips/76 "Type F (ATF)" olja i. Beställd från Hansen Racing för en FMX-låda. Och jag har en j-la massa liter över oxå... Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.