ELP February 4, 2009 Report February 4, 2009 Hej Mustanger!Jag är inne på 14:e månaden av min renovering av -70:an och turen har nu kommit till innertaket. Ska få i ett nytt, och både fram och bakrutan är fortfarande ur. Finns det bra tips på tillvägagångssätt, så är jag tacksam. /Erik Citera
Lars Oscarsson cmc383 February 5, 2009 Report February 5, 2009 Hej.Det finns flertal varianter men bara en användes vidtillverkning, den kan du faktiskt också använda dig av. Sätt i pinnarna i rätt ordning, det kan behövar att duklipper upp eller bort en bit av kanalen på båda sidorför att kunna sträcka i sidled. När du fått i pinnar och justerat kanaler så hänger duupp taket, sätt upp utan att limma i nuläget med attanvända kjedjelist bitar som hållare i överkant rutöppningbak och fram. På detta sätt kan du justera fram och tillbaka utan att behöva sätta fast med lim, kolla att bågarna i taketstår rakt upp, när du spänt och är nöjd kan du klippabort en del i fram och bakant, klipp grovt. Nu kan du faktiskt limma i bakant och framkant, sidorgör du i lika, spänn och kläm fast med listbitar ellerpappersklämmor, klädnypor, jag förerdrar att användakjedjelistbitar. Svårast kan vara att följa takets rundning mot stolpebak, mät ut och klipp i 2cm breda remsor in motdär det skall vikas, detta underlättar att spänna ochjustera. När du anser att du kommit rätt så limmar du med 3M eller liknade kontacktlim, det går även medBiltemas. Ett råd till dig är att ha en fön eller värmepistol sådu kan värma (Försiktigt) där det är veck o skrynklor.Även under arbetet är det bra om du kan hålla runt eller helst över 20+ när du håller på, gör detlättare att sträcka. Mer info och eventuella bilder kan du få på mailom du vill ha. Citera
ELP February 5, 2009 Author Report February 5, 2009 Tack Lars! Snabbt och bra svar Pm:ar dig min mail..Erik Citera
Ingo February 5, 2009 Report February 5, 2009 Finns flera trådar längre bak.Men undvik definitivt värmepistolen!!!Jättelätt att förstöra vinylen.Men det behöver vara varmt.Se till att du har maxtemp i garaget,och gärna en kupevärmare i bilen,så du kommer upp i över 30 grader.Och sedan du fixerat var du ska ha taket så ska du spänna för allt vad du är värd,innan du limmar.limklämmor är också bra,lite lättare att justera än med en list.ett kritkryss på mitten vid lampan så du ser att du inte drar taket för mycket framåt eller bakåt.Om du inte drar max och har för kallt kommer innertaket att börja hänga varma sommardagar.. Citera
Recommended Posts