February 5, 200916 yr comment_67547 Törs inte skriva nån annan stans eftersom det gäller en Kent-motor... Håller på att montera en 1600 Crossflow borrad till 1660. 82,5mm kolvar. Har kolvringsgap enligt nedan och är lite orolig att det är för mycke... hittar bara info om minsta gap men hur mycke ska man tillåta uppåt i dom här småttingarna? Nån som vet? Kanske blocket är honat för mycket... kan tillägga att den har rätt så vass kam (BCF3), portad topp, dubbla DCOE40 osv. så den blir inte original...Cyl, toppring, osv.1, 0,55/0,50/0,352, 0,55/0,50/0,453, 0,55/0,55/0,404, 0,55/0,50/0,40AE standard-ringar... nya! 060 öd. naturligvis...Tacksam för svar!
February 5, 200916 yr comment_67552 I mina papper om ford 4-cyl hittar jag för GT motorn: ring gap 0.009 to 0.014 in ( 0.229-0.356 mm ) för alla kolvringar.Jag använde en Kent cams 244 i min cortina, funkade mycket bra.http://www.kentcams.com/product/prodDet ... 7&ModEngIDLycka till
February 5, 200916 yr Author comment_67555 Ok, tackar... köpte blocket borrat och klart så jag trodde allt va lugnt...
February 6, 200916 yr Author comment_67599 I mina papper om ford 4-cyl hittar jag för GT motorn: ring gap 0.009 to 0.014 in ( 0.229-0.356 mm ) för alla kolvringar.Jag använde en Kent cams 244 i min cortina, funkade mycket bra.http://www.kentcams.com/product/prodDet ... 7&ModEngIDLycka tillStår det något om kolvspelet i din bok också?
February 6, 200916 yr comment_67621 piston clearance in cylinder bore 0.0011 to 0.0017 in ( 0.0279 - 0.0432 mm) hur ser den ut? lite bilder kanske, det är ju trots allt en ford..Hälsningar
February 7, 200916 yr Author comment_67648 ok, ska ta några bilder! Fick svar från AE... 0,012-0,024 rekommenderat ring gap för dom här... 0,30mm-0,60mm med andra ord... då ska det ju va ok! Nu till det andra problemet då... i Teorin borde jag ha 0,18mm i kolvspel och va idag ner och mätte upp det till 0,15mm ganska långt ifrån (0.0279 - 0.0432 mm)
February 7, 200916 yr comment_67650 ok, ska ta några bilder! Fick svar från AE... 0,012-0,024 rekommenderat ring gap för dom här... 0,30mm-0,60mm med andra ord... då ska det ju va ok! Nu till det andra problemet då... i Teorin borde jag ha 0,18mm i kolvspel och va idag ner och mätte upp det till 0,15mm ganska långt ifrån (0.0279 - 0.0432 mm) Jag tycker det låter stort med 0.15-0.18 mm kolvspel. Är det verkligen rätt kolvar till den borrningen?Vad säger kolvtillverkaren?
March 9, 200916 yr Author comment_69316 Ok, tog mig lite extra tid till det här dilemmat med kolvarna i helgen... Kunde konstatera att kolvarna är ovala... så glöm mina tidigare mätvärden...Korrekt monterad i resp lopp fick jag följande värden (mm)Cyl, vid kolvbult, 90gr från kolvbult,1, 0,20, 0,04 2, 0,22, 0,053, 0,20, 0,044, 0,20, 0,04Lite bilder:
March 9, 200916 yr comment_69326 Vad blir det för komp med de kolvarna?Tycker det är ganska stor volym i kolvtoppen, hur ser förbränningsrummet ut?Är lite nyfiken då jag bara har mekat pre-crossflow och inte är så bekant med crossflowtoppen.
March 9, 200916 yr Author comment_69331 9-1 med dom kolvarna original. Crossflowtoppen är plan därav det stora förbränningsrummet i kolvarna... men blocket är deckat en aning så jag ska hamna på 9,5-1 om allt stämmer med de uppgifter jag har fått... ska givetvis kontrollera detta då jag kommer dit...
March 9, 200916 yr comment_69334 Ser bra ut hade 11-1 i komp i tävlingsbilen, härlig sång i motorn, saknar den lite
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.