Jump to content

Recommended Posts

jag har ett problem med att ratt och hela bilen vibbrerar vid inbromsning. både vid låg påverkan och vid hög påverkan av pedalen. märks väldigt tydligt i 110km och sen mot svag inbromsning till lägre hastigheter.

är en 2005a.

kan det vara skivorna som är vinda? fram eller bak?

eller är det något annat som spökar?

Skivorna är risiga. Kan vara så att någon satt på eftermarknadsbelägg som inte håller måttet, eller att någon kört som värsta F1-föraren för att sedan stå still med glödande skivor vid ett rödljus... Vi brukar sälja en rejäl laddning skivor varje vår till nya mussen.

Grufman skriver det som förväntas av en som lever på bildelar :lol: och antagligen så har han rätt i allt utom den del som avser beläggen.

Kolla skivorna genom att demontera framhjulen tag en skruvmejsel och sätt den dikt emot skivan med stöd av okel och rotera sedan skivan för hand då kan du ganka lätt avgöra om du har en eller 2 skeva skivor.

Om så skulle vara fallet så kan det gå att svarva i annat fall så e re bara att rycka fram lädret...

Grufman skriver det som förväntas av en som lever på bildelar :lol: och antagligen så har han rätt i allt utom den del som avser beläggen.

Kolla skivorna genom att demontera framhjulen tag en skruvmejsel och sätt den dikt emot skivan med stöd av okel och rotera sedan skivan för hand då kan du ganka lätt avgöra om du har en eller 2 skeva skivor.

Om så skulle vara fallet så kan det gå att svarva i annat fall så e re bara att rycka fram lädret...

vissa skiv/bromskombos funkar jäkligt dåligt tillsammans. Vi hade en stor bärgningsbil (F550) inne i verkstan som vi slängde på raybestos belägg på fram. Efter ca 20 mil var skivorna helt förstörda. På med nya skivor och originalbelägg, inte ett bekymmer sen. Men somsagt, det beror helt på vilka klossar/skivor vi snackar om. En sanning som gäller på en bil kan vara helt irrelevant på en annan.

Sen det där med att stå still med överhettade bromsar.. det är inte så bra det heller eftersom material från beläggen kan vandra in i bromsskivan och cementera fast på ytan. Man kan se det ibland. Det ser ut som att bromsbeläggen har gjort avtryck i skivan (man ser konturen). Det kan också resultera i vibrationer (skivan är alltså inte alltid krokig, utan felet består i beläggningar).

nu vet ni.

Har sett "allt" vad gällande skivbromsar o dito belägg och det enda jag lärt är att man kan aldrig vara kategorisk men en sak är säker vibbar det så e re ¨minst en krokig skiva eller "rostbeläggning"/ förlust av delar av skivan / separation av skickt mellan ventileradeskivor mm mm

Dock har jag aldrig sett att beläggen "vandrat" in i skivorna, att man understundom kan se avtryck av beläggen i skivorna är helt naturligt,men...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...