Jump to content

Någon som provat Hot Rod Cam i 5.0 motor??


micke1967

Recommended Posts

Hejsan 

Jag är sugen på en nyare Mustang men skulle ju önska att motorn lät mer som 60tals v8orna...

Och så såg jag nån video om att man kan byta till "hot rod cam" och då få ett rätt likartat ljud på motorn samt nån hästkraft mer...

Har nån testat göra detta?? och om så blev det bra??

Går det att besikta med tro??

Och kan det göra motorn nån skada på sikt??

Om man skulle vilja göra sådant ingrepp och vill lämna bort jobbet i väst sverige vem skulle kunna göra liknande jobb?

Kolla videos nedan...soundet ger mig gåshud...

https://www.youtube.com/watch?v=_oUYOIkN98M

https://www.youtube.com/watch?v=8Pz6t84BTig

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

Jag har kört Ford Racing Hotrod kammarna, helt underbart ljud 🙂  Gillar man det gamla soundet blir man lycklig varje gång man startar upp maskin. Folk vänder sig om och man får spontana kommentarer när man tankar och så vilket härligt ljud. 

På en original maskin är nog effektvinningen försumbar, du tappar lite i botten men det är det värt. Man får välja om man ska åka muskelbil eller symaskin helt enkelt.  

Bäst sång i kombination med långa headders och racekattar  såklart men då duger inga tomma plåtburkar (FR FR500, Magnaflow, m.fl. resonans avstämda plåtburkar) längre och det blir väl mycket av det goda vid körning men massa rumble i 80-120.  Det går jätterbra  och mysigt ljud tills du trycker på då blir det Nascarkänsla, hela kupen dånar 🤣. Jag satte på riktiga stoppade fullflödes dämpare så blir det perfekt, mulligt dovt muskellbilsljud  som är lagom högt. 

Man kan få lite issues med utsläppsvärden på besiktningen om inte kattar och tune är i ordning. Men mindre risk med original kattarna antar jag.

Smartast är nog att köra  original- eller korta-headders med racekattar och byta till originalkattar vid besiktning. 

 

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

34 minutes ago, Mustangmike said:

Jag har kört Ford Racing Hotrod kammarna, helt underbart ljud 🙂  Gillar man det gamla soundet blir man lycklig varje gång man startar upp maskin. Folk vänder sig om och man får spontana kommentarer när man tankar och så vilket härligt ljud. 

På en original maskin är nog effektvinningen försumbar, du tappar lite i botten men det är det värt. Man får välja om man ska åka muskelbil eller symaskin helt enkelt.  

Bäst sång i kombination med långa headders och racekattar  såklart men då duger inga tomma plåtburkar (FR FR500, Magnaflow, m.fl. resonans avstämda plåtburkar) längre och det blir väl mycket av det goda vid körning men massa rumble i 80-120.  Det går jätterbra  och mysigt ljud tills du trycker på då blir det Nascarkänsla, hela kupen dånar 🤣. Jag satte på riktiga stoppade fullflödes dämpare så blir det perfekt, mulligt dovt muskellbilsljud  som är lagom högt. 

Man kan få lite issues med utsläppsvärden på besiktningen om inte kattar och tune är i ordning. Men mindre risk med original kattarna antar jag.

Smartast är nog att köra  original- eller korta-headders med racekattar och byta till originalkattar vid besiktning. 

 

 

 

Så orginal setup med avgasstystemet för att inte få för högt ljud mao??

Men man får den där riktigt goa v8 soundet som man hör på 60 tals bilar med lite krut i...låter lockande..är väl just det med besiktning som är lurigt...

Plus att det ska gå att åka i bilen..dvs utan att bli döv då...

och jag tror dig då du säger att det är ren lycka...den typen av ljud är..beorende framkallande

Link to comment
Share on other sites

Jag trodde vi snackade 3V men det där var fräckt, låter riktigt nice. Har undrat länge varför man inte kunnat få överlappen och soundet när det är dubbla kammar men antagit att det varit någon begränsning i justermånen. Då undrar man istället varför det tagit 9år att fixa det 😂.

Link to comment
Share on other sites

13 timmar sedan, Mustangmike said:

Jag trodde vi snackade 3V men det där var fräckt, låter riktigt nice. Har undrat länge varför man inte kunnat få överlappen och soundet när det är dubbla kammar men antagit att det varit någon begränsning i justermånen. Då undrar man istället varför det tagit 9år att fixa det 😂.

Boss 302 med aktiv track key har från fabrik

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...