Jump to content

Batterispänning


Bosse N

Recommended Posts

När jag mätte upp spänningen på batteriet i min GT -15 häromdagen så låg den på knappt 12 V. Laddade upp batteriet med Ctec laddare som dagen efter uppladdningen visade 12,58 V. När jag efter tre, fyra dagar gör en ny uppmätning visar instrumentet 11,98 Volt. Kan man säga att detta är normalt eller är det dags att införskaffa ett nytt batteri? Kan tillägga att bilen är avställd och har inte rörts efter laddningen.

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Robban1 said:

Du kan koppla ifrån batteriet. Inget händer med bilen när den är strömlös. 

Tappar den inte en del info om man kopplar bort batteriet? (Det var lite enklare med den gamla -65:an)

Link to comment
Share on other sites

26 minuter sedan, Bosse N said:

Tappar den inte en del info om man kopplar bort batteriet? (Det var lite enklare med den gamla -65:an)

Den tappar radiokanalerna

Om du har automat måste lådan lära om sig hur du kör men inget du märker nått av

Link to comment
Share on other sites

Okej! Tack för svar och synpunkter/tips.

Bilen kommer ju att bli oanvänd hela (långa) vintern och när solen och vårvärmen återkommer får vi se om och hur allt fungerar.

/Bosse N

Link to comment
Share on other sites

On 2020-11-17 at 10:35, corvette said:

Den tappar radiokanalerna

Om du har automat måste lådan lära om sig hur du kör men inget du märker nått av

Min Mustang tappar inte radiokanaler. Bara klocka och ljudinställning raderas vid strömavbrott.

Link to comment
Share on other sites

19 timmar sedan, Bosse N said:

Okej! Tack för svar och synpunkter/tips.

Bilen kommer ju att bli oanvänd hela (långa) vintern och när solen och vårvärmen återkommer får vi se om och hur allt fungerar.

/Bosse N

Det räcker med laddning en gång per månad på batteriet om du kopplar ifrån strömmen. Då är det ingen risk att batteriet är dött till våren när du startar bilen första gången. 

Link to comment
Share on other sites

39 minuter sedan, Robban1 said:

Min Mustang tappar inte radiokanaler. Bara klocka och ljudinställning raderas vid strömavbrott.

Då får jag återkomma till våren hur vår 19 funkade efter uppstart från vinterdvalan om vad som försvann och inte 😉

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...