Jump to content

byte av styrningsnäcka


Tungdragarn

Recommended Posts

37 minuter sedan, Tungdragarn said:

hej

jag tänker byta ut min styrsnäcka till en Borgesson! har en Mustang Mach1 69. med en 428 SCJ

några tips innan man kör igång med projektet:

Go for it!

När du ändå är där och gräver passa på sätt dit en hydroboost på en gång så du helt slipper vakuum krånglet.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

37 minuter sedan, Tungdragarn said:

hej

ge en närmare förklaring är du snäll!

Det är en bromsuppgradering som blivit populär och lämpligt göra när man ändå river runt i styrservon då det hänger ihop

Istället för en vakuumklocka som ger kraft till bromsarna så kommer kraften från en hydraulisk kolv.
Man kopplar bara in sig i samma oljekrets som styrservon.
I princip 100% av alla bilar idag har sådant numera och ger bättre/stabilare kraft. Men framförallt slipper man använda vakuum och därmed kan man trimma motorn hur som helst utan att tänka på bromssystemet då det istället får kraft från servo oljan

Jag tog en hydroboost servo från en Mustang 2010 tror jag det var

Behövde endast tillverka en fästplatta och modifiera pedal anslutningen så var det klart

Har en Borgesson pump som driver både styr/broms nu.

Har du bra bromsar och inga trimningsfunderingar är det onödigt göra detta! 
Men har du tänkt dig en vass kamaxel är detta suveränt!

20171209_145229.thumb.jpg.23beba4950d6605b2c075a27709733c5.jpg

748571134_Hydroboostplatta.thumb.jpg.09d9226a05caf8aab6d2f383cb0300ba.jpg

 

Link to comment
Share on other sites

19 minuter sedan, Tungdragarn said:

Jag har väldigt bra bromsar på den, det är skivor runt om. & det är även monterat en bromsventil så jag kan styra bromskraften mellan fram & bak

Ja är det redan utbytt och funkar bra så ska man ju inte peta i det!
Originalet är mer för lugna sansade inbromsningar. 🙂

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-07 at 19:24, Per Berglund said:

Ja är det redan utbytt och funkar bra så ska man ju inte peta i det!
Originalet är mer för lugna sansade inbromsningar. 🙂

 

Detta lät ju intressant! Jag har ju själv nyss monterat borgeson och har funderat på om jag skulle byta ut bromsservon då den troligen kommer från en Granada.

Vore ju smutt att slippa vakuum-historien. Något annat att tänka på gällande denna installation?

Ursäkta trådkapningen tungdragarn

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-09 at 08:18, Lusth said:

Detta lät ju intressant! Jag har ju själv nyss monterat borgeson och har funderat på om jag skulle byta ut bromsservon då den troligen kommer från en Granada.

Vore ju smutt att slippa vakuum-historien. Något annat att tänka på gällande denna installation?

Ursäkta trådkapningen tungdragarn

Nej det är inget speciellt och rätt enkelt sätta in Hydroboost.
Istället för vakuum slang så är det hydraulslang och det är väl det som är mest pyssel med att få snyggt och rätt

Finns många firmor som gör färdigt system ifall man inte har verktyg/kunskap själv.

 

Link to comment
Share on other sites

On 2021-01-10 at 14:04, Per Berglund said:

Nej det är inget speciellt och rätt enkelt sätta in Hydroboost.
Istället för vakuum slang så är det hydraulslang och det är väl det som är mest pyssel med att få snyggt och rätt

Finns många firmor som gör färdigt system ifall man inte har verktyg/kunskap själv.

 

Det finns ju olika varianter av dessa. Om man vill göra en "custom" installation kan man ta vilken som helst och modifiera?

Finns som du skrev färdiga system men modifiera själv är ju oftast mer givande och lärande. 1 steg framåt, 2 steg bakåt är ju det bästa man kan få uppleva när det ska skruvas 😆

Link to comment
Share on other sites

1 timme sedan, Lusth said:

Det finns ju olika varianter av dessa. Om man vill göra en "custom" installation kan man ta vilken som helst och modifiera?

Finns som du skrev färdiga system men modifiera själv är ju oftast mer givande och lärande. 1 steg framåt, 2 steg bakåt är ju det bästa man kan få uppleva när det ska skruvas 😆

Jag köpte en hydroboost aggregat på Osby skroten från en Mustang 2010 tror jag det var
Huvudcylinder tog jag från en Fox body......Finns 2 varianter det som skilljer är på vilken sida nipplarna kommer ut

337809981_Hydroboostplatta.thumb.jpg.a94d37f9c863c45c36bfebef300a60ff.jpg

 

Behövde bara tillverka en stålplatta mot torpeden.
Som tur är har jag rätt maskin för det!    Så en sån maskin måste du skaffa först! 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=ZhYZDtUk2ic&feature=youtu.be

 

Ändrade %s av %s (%s)
Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, Per Berglund said:

Jag köpte en hydroboost aggregat på Osby skroten från en Mustang 2010 tror jag det var
Huvudcylinder tog jag från en Fox body......Finns 2 varianter det som skilljer är på vilken sida nipplarna kommer ut

337809981_Hydroboostplatta.thumb.jpg.a94d37f9c863c45c36bfebef300a60ff.jpg

 

Behövde bara tillverka en stålplatta mot torpeden.
Som tur är har jag rätt maskin för det!    Så en sån maskin måste du skaffa först! 🙂

https://www.youtube.com/watch?v=ZhYZDtUk2ic&feature=youtu.be 

Haha sån maskin har väl alla seriösa hobbymeckare 😁

Man kan då alltså ta hydroboosten från vilken bil som helst och modifiera?

Link to comment
Share on other sites

4 timmar sedan, Lusth said:

 

Man kan då alltså ta hydroboosten från vilken bil som helst och modifiera?

I princip ja!

Men eftersom det är superviktigt med rätt diameter på huvudcylinderns kolv på 1" så faller det sig naturligt att använda Ford prylar
Huvudcylindrarnas bultinfästning på Ford är ju samma från 60-talet och fram till 2004 eller ännu längre

Jag har filosofin att det ska vara enkelt och lätt hitta reparationsdelar

1235638604_ScreenShot01-13-21003.JPG.d7835beed3f6174871247d6cbb91ef9f.JPG

353189787_ScreenShot01-13-21002.JPG.b18fdce89d28a9b510f034d567e12128.JPG

Link to comment
Share on other sites

11 timmar sedan, Lars Alfredsson said:

Håller också på med att sätta en sådan på min 65a. Köpte också från Osbyskroten. 

Om man inte vill meka själv så finns det att köpa i USA också t.ex. här https://www.powerbrakeservice.net/new-1990-2000-ford-mustang-hydroboost-brake-booster.html

yhst-133549433942608_2271_17013841.jpg

Jo jag har kikat på sådana men tänkte först och främst se om det går att få tag på någon från en annan bil. Lite svordomsmekande samtidigt som man kanske sparar några kronor till andra delar är ju aldrig fel.

Hittar inget på Osbyskroten via laga.se. Det finns något de kallar Broms.tryckackumulator. Är det samma som hydroboost?

 

Sorry igen Tungdragarn för trådkapningen. Nu handlar den mer bromsar än styrning 😄

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Gäst
Svara i denna tråd...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...