
-
Regnvatten
Nej det sitter ingen tätning där som det är 1965. Torkararmen tätas med en sådan här, https://www.npdlink.com/product/windshield-wiper-pivot-shaft-seal/102918/200453
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Häromdagen tog jag första provturen och kände inga konstigheter. Ger upp hjulinställningen, det är svårt att få det exakt med bubblor och skalor och den står okej för att köra till Vianor och få det fixat. Tid är bokad 4/8. Och Arlanda testtrack.körs den 7:e. Så då kan man göra lite annat, som att snygga till bakplåten vid ändrören och städa undan en massa skräp. Ska efterdra insuget också.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Sänkte ner bilen på hjul och backade ut ur garaget. Bilen är skitig och dammig, men verkar gå bra och startar mycket lätt. En liten detalj är ändrören som jag får fundera på. Byte av gummilist till framrutan och färg på taket får vänta till augusti Och nu var det framdukat för hjulinställning med verktyg, shims och bläckfisk. Skulle ha haft en sådan där toe-platta men det får duga med dubbelvikta sopsäckar. Så först mäta hur det ser ut på respektive sida, sen justera. 20250717_111930.mp4
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Ibland blir det så, och det här tog mer tid än förväntat och borde kanske startat i november. Men nu är det nära.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Avgassystemet på plats. Det sitter bra. Behöver bara några slutrör. Imorgon börjar hjulinställning.
-
Virginia Classic Mustang är uppköpta av Kentucky Mustang Automotive
Då är en epok över och en ny tar vid. Har handlat en hel del hos VCM och varit mycket nöjd, men nu är det över. Hoppas att Kentucky Mustang blir lika bra. Och har man ett konto hos Virginia så får man själv lägga upp ett hos Kentucky, inget flyttas över. https://www.kentuckymustang.com
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Tror jag har löst det hela. Ska bara ordna med ett bakre fäste för rören över bakaxeln, sen ska allt riktas in lite bättre, dras fast ordentligt från front till akter och hitta lämpliga slutrör. Kunde dock inte låta bli att starta bilen. Nöjd med ljudet. Kan nog ändå inte släppa tanken på ett enkelt system pga utrymme och vikt, ca 10 kilo lättare, men det får bli senare. Hoppas kunna bli klar under helgen. Ett litet omdöme på systemet: inköp och leverans får bra betyg. Liten fraktkostnad, snabb leverans och bra packat. Med själva systemet blev det blev lite merjobb att anpassa rören så att de inte nöp direkt i skarvarna. Jag kanske skulle åkt till någon avgasfirma eller inhandlat lämpligt verktyg för att anpassa rören. Eller kanske bett någon firma att montera det. Kanske jag skulle valt ett tvåtumssystem istället. Men nu är det gjort. Känns ändå prisvärt. Så nästa övning blir en framvagnsinställning, med camber, caster och toe-in. Kör på mitt vanliga recept, camber -1°, caster +2° och toe-in på 1/8. Har fått förslag på toe-out för bankörning, men jag tar samma inställning som innan framvagnsuppgraderingen. Har lagt nätta högar med shims på bänken i storlekar 1/8, 1/16, 1/32 och 1/64. Så nu blir det lite matematik i garaget och omvandla dessa shims till grader. Men först blir det en mätning av utgångsvärde. Och jag börjar därefter med camberinställningen. Går det helt käpprätt åt skogen så åker jag till Vianor. Men man måste prova först. När jag får hem alla prylar från USA för att bygga justerbara casterstag så kommer det att bli lite lättare att ställa caster. 20250708_132800.mp4
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Då blev det ett steg bakåt! Rören fram till ljuddämparna sitter bra och ljuddämparna verkar lira, men herrejösses vad trångt det är på förarsidan! Får fundera hur jag ska göra. Fästena för avgasupphängningen som sitter i hålen för transportfästena är naturligtvis för GT med utblås i bakre plåten. Det stod det ingenting om på VP:s butik, trist. Hängarna till ljuddämparna såg däremot rätt ut. Ska lyfta baksätet imorgon för att se hur jag fäster hängarna med plåten. Är ändå inte riktigt övertygad om att köra dubbelt system. Ett rör på passagerarsidan är bättre och spar vikt. Får tänka igenom det här.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Det går sakta framåt och det verkar som systemet lirar, men de gamla fästena för avgassystemet var nog hemsnickrat, tyvärr. Order lagd till VP som hade det mesta hemma, förutom bakre fästen likt original. De hade dock en variant där man nyttjar transportöglorna baktill, då slipper man borra nya hål. Tyvärr sitter de som berget, men hag fick bort en. Nu är målet helgen, om prylatna
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Det var lite välj tajt i passningen så jag fick slipa lite på mellanrören och anslutningarna till ljuddämparna, så nu känns det bättre och blir lite enklare att montera. Börjar med det knepigaste, förarsidan. Passade också på att sätta dit mitt Heuer tidtagarur så man kan hålla koll på slotarna man får tilldelat.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Då var det gamla systemet avmonterat. Det var bara att såga av, det ska ju ändå till återvinningen. Är vara lite orolig för hur trångt det är vid tanken på förarsidan men det får lösa sig.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Tack, ja man får ta små steg och se till att den går bra på kurviga vägar och att den är lite som Schweiz, neutral.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Ja, jag ser verkligen fram emot att få köra den.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Achtung baby! Idag hämtade jag avgassystemet från Tyskland. Snabb leverans, men Postnord schabblade i fredags och kunde inte åka ut med paketet. Nåja nu är det i garaget och det ser bra ut så långt. Åker nog ut och kapar bort det gamla i mogon och sätter dit det nya.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Ja det känns nästan som det aldrig tar slut. Det som skulle vara en uppgradering av framvagnen och byte av insug blev mycket mer och tog som vanligt mer tid än förväntat. Så det visar sig om en vecka drygt om det varit värt det, men det tror jag. Mest spänd på hur den kommer att gå på vägen. Så det blir några uppdateringar till av min tråd.