Jump to content

Speedwell67

Klubbmedlem
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Då var termostaten och nytt hus installerat i insuget. Lite lättare att göra det på bänken. Tyvärr är anslutningen till värmen grisful, men jag får försöka hitta något annat. Om någon har någon ide’ får ni gärna hojta till. I år blir det en spacer i trä på nya insuget. PCV-slangen får anslutas till förgasaren. Får klura lite på dragningen av bensinledningen från pump tillförgasare, men den blir AN-kopplingar där. Sen skippar jag original vaccumanslutning till växellådan. Det blir också AN och slang. Och jag kommer att köra svarta flätade slangar i motorrummet i möjligaste mån. Tror det kan bli snyggt
  2. ett inlägg i en tråd postade Speedwell67 i Länkar
    Ska kolla in den.
  3. ett inlägg i en tråd postade Speedwell67 i Länkar
    Ett mycket intressant bygge,
  4. Kuriosa: 22L betyder ju 22:a november på Fordlingo, vilket är datumet när min bil tillverkades. Det är på dagen två år efter JFK mördades i Dallas.
  5. Så blev det söndag och det långa röret är på plats i rätt position med rätt clips och skruv. Enklast tror jag är att ta det från passagerarsidan, det är trångt, men det går. Och även här fick jag massera röret lite för att passa. Så nu är det bara lite luftning kvar. Det känns ändå lite skönt att återställa sådant som varit fel så att det blir rätt, även om detta inte kommer att vara en Trailer Queen, eller en helrenoverad bil i concoursskick. Det ger en inre frid och kommer att underlätta för en eventuell nästa ägare. Och bökar man i motorrummet kan det vara klokt att kolla om jordkabeln mellan motor och brandvägg finns. Jag fick sätta dit en för några år sedan, någon hade glömt den. Och idag gjorde jag den sista jobbet avseende el i motorrummet, ny kabel från relä till startmotor. Den gamla hade sett sina bästa och sämsta dagar. Innag jag åkte hem, fick jag flytta lite lappar på min Kanbantavla. Och det har blivit dags för insug och toppar.
  6. Så det här lär väl vara en korrekt dragning, även om det är en 65:a. Blir spännande i morgon.
  7. Så blev det då lördag och en tur till garaget för att byta ut bromsrör och slang framtill. Det gick relativt lätt att ta bort gamla bromsrör och slang. Fick klippa en slang, kapa ett rör och ta bort fördelningsblocket då det inte gick att lossa rören till det. Nåja det skulle ändå poleras lite. Och ett litet tips använd inte armerad trädgårdsslang som genomföring för bromsrören. Det finns färdiga genomföringar i gummi😉. Oken fick nya rör och nya slangar. Och montera oken är ju enkelt likaså att fästa slangen i karossfästet. Sen blev det bökigare. Fick hålla på en bra stund för att massera röret till bromsslangen. Det är ju inte så bra om övre länkarmen inte går fri. Bytte även ett rör mellan huvudbromscylinder och fördelningsblocket. Sen kan man fundera på passformen på bromsrören, som lämnar en del att önska. Men förarsidan är klar. Ska leta på lite bilder på hur det långa röret ska sitta. Bävar lite för det, men det måste göras. Den tidigare dragningen var helt fel.
  8. Tack🙏
  9. Sådär då var den nya uppgraderade framvagnen på plats. Camberplattorna får bli senare tillsammans med sub frame connectors. Återstår bara att fästa krängningshämmaren, men det gör jag när bromsrör och slang är utbytta och skivorna rengjorda. Och den lilla ”spindeln” fick återigen krypa in i fettkoppen. Ska bli spännande attse hur bilen kommer att bete sig. Så det var dags att duka upp nästa batch med arbete, dvs nya bromsledningar fram, byte till aluminiuminsug, och lyfta på topplocken och förbereda för HiPo-grenrören. Lack av tak, när lackeraren får tid och ny gummilist till vindrutan ska också på plats snart. Sen blir det hjulinställning. Måste också klura lite på ett par Ansa slutrör. Och det är väl dags att få tid att göra klar den andra bilen inför våren.
  10. Hade tänkt det, men jag skippar det denna gång. Alla gamla prylar läggs i bra-ha-högen.
  11. Passade på att gå igenom de gamla länkarmarna och de undre kanske går att fixa med nya kulleder och bussningar, men de övre såg var i gott skick, förutom kulleder. Så de kommer at renoveras. Imorgon blir det garaget och montering.
  12. Ibland tänker man inte till när man beställer prylar. Lade beställning till VP för en tid sedan och det gick lite fort, beställde bara en, när man behöver två. Och när jag plockade av undre länkarmarna så saknades en 1/2-tums bricka. Men det fanns hos Persåker och de hade topplockspackning, samma som hos VP, men en hundring billigare. Och idag kom paketet. Så då saknas inga delar, skönt.
  13. Speedwell67 replied to MrTurbo_1645's post in a topic in Övrigt
    För oss som också åker luftkyld VW, har vi ett forum, Boxerville.se, som trots en uppsjö av grupper på FB, lever väl och uppdateras mycket frekvent. Det finns också en FB-grupp som heter Boxerville. Och det ärett forum för bara luftkyld så har vi inte innehåll med vattenskadade bilar där. Det lever pga av att det är rätt många som håller på och mekar med sina gamla bilar, och medlemmarna är i varierande ålder. Boxerville.se är en ovärderlig källa till kunskap, även om det blir en del uppdateringar i FB. Så vi som åker Mustang, oavsett årsmodell, kanske bara behöver dela med oss av vad vi gör med bilarna, komma med tips, ställa frågor, svara på frågor, lägga upp köp/sälj, osv. Dessutom finns ju en massa bra info att hitta på forumet. Och forumet är ju riktigt befriat från reklam. Och det kanske är så att klubben som sådan och vi medlemmar, borde ha forumet som primär kanal, bara en tanke.
  14. Det tar jag med mig. Shelbysänkningen gjordes för flera år sedan, så det är avbockat. Och det kanske ändå är dags att fästa camberplattorna som ligger bänken.
  15. Ja, tror att det kommer bli bra. Det jag gjort hittills är ju storskillnad jämfört med den bil jag körde hem första gången. Vinglig, okänslig styrning och noll vägkänsla, nästan läskig, jämfört med nuvarande uppsättning, stabil, rolig och med vägkänsla i styrning och uppträdande. Och jag tror som du att Mustangens framvagn inte är dålig, utan att det handlar att minimera motstånd och få harmoni i inställningar, både fram och bak. Nästa pilsner är ju däck och fälgar, som funkar till vardagsåka. För bankörning ska jag leta på några lätta 17-tummare. Så nu ska allt monteras och när jag bytt bromsledningarna fram och satt på aluminiuminsuget, är så blir det hjulinställning och provkörning. Kommer att utgå från dagen inställning av camber, caster och toe-in. Vet inte om, eller hur 11 kilos viktminskning på motorn har någon reell betydelse, men jag gör det bytet först. Det stora testet blir bankörningen i Tierp, vilket jag ser fram emot.