
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Idag kom det lite prylar från Hansen, så nu kan jag fixa till vattenpumpen med ny packning, lite AN6 anslutningar, indianpinnar och slippasta till ventilerna. Men det är ju bra om man plocka tillbaka det man tagit av, så kartongen kom till användning. Stötstängerna har ett liknande arrangemang. Ventilsätena såg riktigt bra ut så det räcker med inslipning med pinne och slipmedel. Och jag kostar på nya ventiltätningar. Men nu behöver jag tvätta toppen innan ventilslipningen. Tips på medel mottages tacksamt. Så nu börjar jag kunna se ljuset i tunneln. Jag ser fram emot att kunna köra bilen snart igen. Glad påsk på er🐣🐣🐣
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Låter klokt. Efter fyra kanaler är rundraspen från Milwaukee i gott skick. Den håller nog en topp till. Så det blir nog en vända till Swedol för att köpa lite mer rasp och fil av det märket. Inte billiga, men prisvärda, så det räcker nog till nästa toppar också. Sen är det riktigt bra med de långa skaften, det blir så mycket lättare att komma åt. Och jag blev precis klar med toppen på avgassidan och knölarna är borta och det är bara en mjuk böj utåt. Kollar på insugssidan i eftermiddag. Skippar poleringen. Kvar är inslipning av ventiler, tvätt och sist lite färg. Satsar på att göra den här klar innan nästa. Och det tog ungefär lika lång tid som igår för att göra finliret med avgasportarna, så med mitt långsamma tempo så tror jag att jag hamnar på ca fem timmar per topp från start till mål.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Igår tog jag bort vattenpumpen. Tänkte att när jag ändå bökar där framme så är det lika bra att checka av misstänkta orsaker till läckage. Så det blir nya packningar mellan plåt och pump och mellan plåt och kamkåpa. Idag fick det bli lite sidenmatt svart på fästena för generatorn. Visserligen liten detalj, men det ser lite prydligt ut. Påbörjade portningen med att göra en grov portning på en topp. Tog bort näsan som sitter nära utgången på avgasporten. Det är en rejäl knöl att ta bort och som troligtvis inte bidrar till något positivt. Man känner sig lite som en tandläkare som gör fyra rotfyllningar i sekvens. Och det blir duktigt med spån som dammsugaren får ta. Rasparna från Biltema gör sitt jobb, men den lilla raspen från Milwaukee är enastående. Den har ett långt skaft och skär som smör i gjutjärnet. Den var inte billig, men den är värd det. Hade man haft aluminiumtoppar hade nog en Dremel funkat. Nåväl, fortsätter nog imorgon med finliret och lite polering. Det tog ungefär 90 minuter att grovporta och ta bort näsorna på den ena toppen. Även om det låter mycket så är det rätt skönt och karva bort onödig metall. Och tack till @Janne J för lite pepp att göra det här när topparna ändå var avlyfta.
-
Original Torq Thrust 6x14 eller 7x14
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Summerar lördagens insats lite. Hiporören och packningen matchar perfekt. Så med lite portmatchning på topparna och hiporör borde bilen andas lite bättre och ge någon till hästkraft. Visserligen ett litet steg, men ibland känner man en inre frid, t ex när man gjort rent låsningen till fördelaren. Och det blir lite snyggt när det är dags att sätta tillbaka fördelaren. Men stora vinsten idag var att jag sparat några tusenlappar på att inte behöva köpa en ny kamkåpa och en massa jobb då jag trott att det varit gängpaj på kamkåpan. Jag fick hem nya bultar till vattenpumpen i veckan. Har funderat på varför man sätter en tunn skruv och mutter i en av bulthålen på vattenpumpen, men nu testade jag. Det var inte gängpaj! Den som i historien gjort så här tappade väl bort bulten och tyckte att den lilla skruven med mutter löser problemet. Så när ni skruvar vattenpump, ta en kartong, gör hål för bultarna och sätt dem i rätt sekvens, för de är olika. Kanske den konstruktören hade en dålig dag när han tänkte ut detta. Hoppas hinna med portningen av topparna i veckan. Dammsugaren är i alla fall framtagen tillsammans med raspar och slipstift. En helt annan grej är att jag måste ner till smidesverkstaden i veckan för att se om de kan hjälpa mig att tillverka ett par sub frame connectors. Tror det är en bra uppgradering.
- 65 HT Janne J
-
65 HT Janne J
Kan man bli medlem i sportvagnsklubben och i så fall hur? Kollade hemsidan, men blev inte klokare
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Igår kom kabelhärvan till generatorn och nya bultar till vattenpumpen. Hypersnabb leverans som vanligt från VP, fast utan det sedvanliga godiset. Bultarna till vattenpumpen hade en föredömlig karta över placeringen av bultarna och nu kommer det att sitta rätt bultar. Kabelhärvan från Carpenter är korrekt, men gummitutorna kändes riktigt billiga. Ska se om de gamla är i skick att användas i så fall ska jag försöka återanvända dem. Plockade hem topparna idag från Mustanggaraget till VW-garaget hemma. Påbörjade uppfräschningen av de löjligt tunga gjutjärnstopparna. Kommer att ta lite tid att göra rent på alla packningsytor. Sen blir det att ta upp avgaskanaler och ta bort den hemska puckeln i kanalen och lite till, ett repetetivt arbete som ska göras åtta gånger, för att inte tala om ventilslipning, det blir x16. Fast man får se det som en terapeutisk och meditativ insats. Och jag har kollat att topparna inte är bananformade, känns bra. Idag hann jag dock bara med att behandla anläggningsytorna för insug, utblås och mot cylindrarna på en topp. Tar den andra imorgon. Sen får jag göra ett litet stöd som topparna kan vila på när jag börjar bearbeta avgaskanalerna och jag tror att jag kommer att följa den svarta linjen på bilden. J-topparna som ligger på bänken kommer att en lite större behandling till nästa säsong. Kanske hittar jag en Toploader, T10 eller T5 till nästa vinter. Så körning på Arlanda den 15/4 utgår och siktet är fortfarande inställt på 6/6 och Tierp.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Bilen nersänk på hjul vilket är skönt. Och nu är insug och toppar demonterade. Gjutjärn är hyggligt tungt. En möjlig källa till läckaget av kylarvätska var termostathuset där packningen gjort sitt. Och det andra läckaget torde vara någonstans baktill på topparna. Topplocksbultarna hade inte någon tätning och när jag tittar på packningarna så tror jag sammantaget att läckorna blir blir tätade nu med nya packningar. Fanns inte heller någon tillstymmelse till permatex eller någon annan tätning vid vattenkanalerna mellan insug och toppar och det satt korkpackningar mot motorblocket. Cylinderloppen ser dock fina ut, så då kan jag bocka av det från listan. Men jag kommer rensa topparna och göra iordning dem när de ändå ligger på bänken. Så det blir rengöring, lite behandling av avgaskanaler, inslipning av ventiler, nya ventiltätningar och lite ny färg också. Det blir nog silverfärg tror jag. Hittade också en kabelstump vid generatorn som jag missade när jag bytte ut alla de andra kablarna i motorutrymmet. Jordanslutningen höll på att ge upp, och den var dessutom skarvad. Blir en ny från VP. Plockade också hem generatorn så den ska få lite ompyssling och rengöring. Så nu är körningen på bana den 15/4 struket och jag satsar på den 6/6 istället
-
Försäkring
Det bästa är att kolla runt hos försäkringsbolagen, då försäkringar kan skilja rejält. En del har ju rabatter om man har fler försäkringar.
-
Skärmbreddare
Om man vill ha skärmbreddare på sin Mustang så finns det här, riktiga dyrgripar men vackra. Är man händig med plåt,ja då fixar man det säkert själv. Ulterior Motives
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Små steg är det man ska göra. Stora kliv blir sällan av. Idag gick luften ur bromssystemet. Alla nya anslutningar håller tätt och jag glömde inte gummihattarna på luftningsventilen. Så nu är framvagnen uppgraderad och bromsledmingarna uppgraderade med nya komponenter. Och det gör att jag fick flytta lite lappar på Kanbantavlan. Så i veckan kan jag sätta på fälgarna, sänka ner bilen och ta bort insug och toppar. Tänkte shoppa lite AN-anslutningar också. Men är det någon som vet gängstorleken på bränsleröret från bensinpumpen? Har letat, men hittar inget och 3/8 NPT är för stort.
-
Svensksåld 66 Silver Frost Coupe'
Då var termostaten och nytt hus installerat i insuget. Lite lättare att göra det på bänken. Tyvärr är anslutningen till värmen grisful, men jag får försöka hitta något annat. Om någon har någon ide’ får ni gärna hojta till. I år blir det en spacer i trä på nya insuget. PCV-slangen får anslutas till förgasaren. Får klura lite på dragningen av bensinledningen från pump tillförgasare, men den blir AN-kopplingar där. Sen skippar jag original vaccumanslutning till växellådan. Det blir också AN och slang. Och jag kommer att köra svarta flätade slangar i motorrummet i möjligaste mån. Tror det kan bli snyggt
- Ruffian 67 Mustang
-
Ruffian 67 Mustang
Ett mycket intressant bygge,