Jump to content
View in the app

A better way to browse. Learn more.

Forum - Classic Mustang Club Sweden

A full-screen app on your home screen with push notifications, badges and more.

To install this app on iOS and iPadOS
  1. Tap the Share icon in Safari
  2. Scroll the menu and tap Add to Home Screen.
  3. Tap Add in the top-right corner.
To install this app on Android
  1. Tap the 3-dot menu (⋮) in the top-right corner of the browser.
  2. Tap Add to Home screen or Install app.
  3. Confirm by tapping Install.

Speedwell67

Klubbmedlem
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Okej då var varvräknarens funktio kontrollerad. Rimliga värden jämfört med kontroll instrumentet. Det som är kvar nu är placering och att snida till en skarvkabel mellan 16 och 16A, dvs den rödgröna kabeln från tändningslåset som kopplas ihop med den rosa resistorkabeln. Från den gör jag en förgrening till varvräknaren. Måste bara försöka hitta två hankontakter (Ford), honkontakter har jag, samt grovlek på kabeln som kopplar ihop 16 och 16A. Kanske är det 1,5 mm², men jag får kolla.
  2. Då var varvräknaren hemma. Fick justera mitt gamla fäste som egentligen är till en Shelby varvräknare. Får ta mig en rejäl funderare på placeringen innan jag kopplar in den. Det är bara lite synd att moderna mätare inte kan kopplas in på samma sätt som ett orginal Rally pac eller en gammal Shelby varvräknare via den rosa kabeln. Det finns visserligen en liten mojäng som man köpa som löser det problemet.
  3. Har bara varit ute och åkt och väntar med skruvandet ett tag. Kollade vikten på mina 6x14 Torq Thrust jämfört med en original stålfälg och den kändes blytung. Nu hade jag ingen våg, men det måste nog röra sig uppskattningsvis om minst 2,5 kilos skillnad. Tyvärr inga napp på fälgar än. Likaså verkar det trögt att hitta en Edelbrock 1404, men i värsta fall får jag väl handla en ny. Och manuella lådor verkar vara slut, fast det borde ligga en hel del lådor i garagen som bara väntar på att bli använda. Desto roligare är det att jakten på varvräknare är över. Det blev en Sun Super Tach. Visserligen är den inte från 66, utan av senare årsmodell, men det får duga, den ser ju ändå lite old-school. Så nu ska jag bara avgöra om den ska sitta på rattstången eller pryda sin plats ovanpå instrumentbrädan och lite vinklad mot förarplatsen. Det lutar åt det senare alternativet.
  4. Så ligger det en på tradera. Det står att det är 67-68, men jag har för mig att 68 har ett annat rattcentrum. https://www.tradera.com/item/692191877 /Christer Hedlund
  5. Och då blev det nya justerbara från Opentracker. Så nu kan jag kanske öka på castern en grad till.
  6. En spännande grej om än lite kostsam. Men som Ettore Bugatti en gång myntade ”Weight is your enemy” och en viktbesparing på 270 kilo låter inte så mycket. Borde gå att plocka bort mycket vikt med lösa komponenter.
  7. Okej, det öppnar ju möjligheter att kunna köra med Carteruppsättningen. Då ska jag leta efter en extra fördelare C5GF-12127-A eller C5OF-12127-E, fast det är ju en hipo, så den är ju ”färdig”.
  8. Tisdag: Det är ju nästan en och halv månad kvar av säsongen. Tyvärr missar jag en Trackday i Tierp i början av oktober, men det kommer flera. Istället får man roa sig på småvägar. Hittade några nya i söndags som var riktigt krokiga. Men nu kommer mitt Edelbrock F28 2x4V att förberedas för montering i vinter och i år ska jag inte vänta till våren med att börja med uppgraderingarna. Jag hade tänkt använda mina Carter AFB 500 Competition, men de saknar vaccumanslutning till fördelaren, så jag letar just nu efter en Edelbrock Performer 500 med manuell choke, modellnummer 1404. Ett alternativ är ju att hitta en mekanisk fördelare, men det verkar inte vara så lätt. Så två Edelbrock blir nog bra, så får Carterförgasarna vila lite. Troligtvis blir det ett progressivt länkage till förgasarna, men det får jag klura lite på, likaså luftrenar arrangemang, men det lutar åt två små som på bilden med Carter AFB 500, som ger större luftflöde än min ovala Cobraluftrenare. För övrigt så är det fortfarande gamla Torq Thrust, manuell låda och lämplig varvräknare som eftersöks.
  9. Ja, det behöver jag till vinterns uppgradering. Christer Hedlund Uppsala
  10. Tack Janne. Testade med lite mer förtändning idag, 8°, 10° och 12° och där satt den nog. Ingen feltändning vid kickdown. Jämn och fin tomgång och temperaturen springer inte iväg. Testade rätt rejält och den snurrar på bra. Nästa pilsner kanske blir nog ändå att se över nålar och munstycken. Sen vad gäller bromsar, så funkar fyrkolvsoken perfekt. Idag bromsade jag senare än någonsin från 140 och visst, men får använda högerbenet, men jösses vad det stannar. Kommer att beställa Porterfield belägg och band, men de kommer på i vår
  11. Ja, hur många hjulbultar har du idag? Lägg upp en bild på din bil som den ser ut nu.
  12. Tack, jag misstänkte det, testar i morgon.
  13. Det är väl en hygglig indikation på vad som passar, https://www.stang-aholics.com/files/downloads/tire-fitment-guide-65-66.pdf
  14. Har känt att bäbisen tvekar och hostar lite när man försöker gå över till warp speed vid kickdown. Ingen tvekan annars. Ändrade läge på acc-pumpen. Tändningen står okej enligt spec, 6° BTDC. Borde jag ev ge den lite mer grader på tändningen?

Configure browser push notifications

Chrome (Android)
  1. Tap the lock icon next to the address bar.
  2. Tap Permissions → Notifications.
  3. Adjust your preference.
Chrome (Desktop)
  1. Click the padlock icon in the address bar.
  2. Select Site settings.
  3. Find Notifications and adjust your preference.