Jump to content

Speedwell67

Klubbmedlem
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  1. Gick igenom proceduren igen. Tack @THOMAS, fingret i tändstifthålet och säkrade att det denna gång var kompressionsfasen. Stannade vid markeringen 10° på dämparen. Måttade in cylinder 1 på fördelaren. Sen satte jag tillbaka fördelaren och fästet. På med tändstift, fördelarlock och tändhattar. Sen var det dags att koppla in batteriet. Startar och den går lite knackigt. Vred fördelaren i linje med vevaxeln och där står den bra. Låter motorn gå en stund och den verkar gå bra. Känns som lite rappare gasrespons. Ska köra med stroboskop senare för att finjustera och lite på luftskruvarna. Däremot låter det rejält mycket från H-pipan. Ska koppla på ljuddämparna temporärt innan det kommer ett nytt avgassystem. Så nu blir det till att passa in skärmar, byta fönsterhiss och beställa tid för framvagnsinställning 20250529_150115.mp4
  2. Idag fick jag ut fördelaren. Har ställt cylinder 1 i TDC och justerat ventilerna igen enligt verkstadshandboken. Provar i morgon igen.
  3. Inte alls, behöver alla idéer. Det var ju år sedan jag höll på med Fords V8:or. Annars är det bara VW som gäller. De är ju genialiskt enkla att hålla på med. Får börja med att försöka få av fördelaren igen. I morse kunde jag ta ur den och sätta tillbaka den lätt, men inte nu. Sen går jag igenom ventilerna igen. Tur att man har en till bil som fungerar.
  4. Åkte ut till garaget och tänkte att jag börjar från början med justering av ventiler och tar bort fördelaren igen. Den sitter som fastgjuten får upp den en knapp centimeter, inte mer. Tappade sugen mycket idag.
  5. Ettan står på TDC. Rotorn pekar på tändkabel 1. Tändkabkarna sitter enligt tändföljd.Sen var ju tändföljden densamma tidigare, med den skillnaden att kabel nr 5 satt där nr 1 ska sitta. Det testade jag ned samma resultat, baktändning. Möjligen om några ventiler kan stå fel, men jag kollade två gånger innan jag lade på insuget. Börjar få slut på ide'er.
  6. Den syns, men nu misständer den och vill inte starta. Har följt verkstafshandboken. Kanske var dum som försökte rätta till att tänkabkarna i fördelaren var flyttade en position medsols.
  7. Nästan två timmars vickande, men nu är den loss. Nu ska den dit igen.
  8. Tack. Ska ut och vicka i morgon. Startade cabben och den gick igång direkt.
  9. H-pipan plats och det var dags för uppstart. Det gick inte alls bra. Den vill inte gå igång. Tidigare innan insugsbytet stod fördelaren heltokigt och tändkablarna en liten annan position. Där ettan ska sitta satt tändkabel fem. Men den gick bra. Har under våren följt verkstadshandboken för att justera ventiler och ställa in fördelaren rätt utifrån TDC och cylinder 1 och idag skulle jag ta ur fördelaren på eftermiddagen, så sitter den fast. Den lyfter knappt en centimeter och det känns som fördelaren fastnar på något sätt i kammen när jag försöker lyfta fördelaren. Och när man släpper den så lägger sig den rätt. Luften gick ur mig lite grann, så ikväll sparkar jag igång bubblan istället. Tips mottages tacksamt. I värsta fall blir det inget åkande med någon Mustang i år.
  10. Idag blev det dags att sätta dit hiporören. Trångt är det och man måste sätta dit de långa bultarna innan man sänker ner grenrören. Sen var det bara att dra fast dem. Lite pulligt men det går. Sen i mwd tändstift och tändkablar och luftrenare. H-pipan monteras nog i slutet på veckan. Sen blir det provstart.
  11. WD40, slägga och värme är bra att ha i garaget, lite av universalverktyg. Efter fyra timmar är H-pipan borta och kommer aldrig att hitta tillbaka till bilen. Höll på att ge upp halvvägs, men efter ha sänkt ner resten av avgassystemet så gick det till slut. Så nu kan jag nog påbörja montering av den nya H-pipan och grenrören. Det blir en temporär lösning så jag kan starta bilen och tills jag får tag i ett 2 1/4 tums system, om H-pipan passar till det gamla sunkiga systemet Och som ett litet tips, ANVÄND INTE SVETSEN TILL KLAMMER! Någon har i forntiden svetsat fast muttrarna på avgasklämmorna, framtill och vid ljuddämparfästet. Den fråga man ställer sig är varför? Om ingen har ett 2 1/4 system så blir det en order till RSB eller Branda, det går nog på ett ut.
  12. Hej, behöver inte vara nytt, bara helt. Kan även vara lösa rördelar utan ljuddämpare. Christer Hedlund Uppsala
  13. Andrej CMC 1896 started following Speedwell67
  14. Dagen insats blev nya värmeslangar och oljebyte. Passade på att montera ett Rotunda fejkfilter, ja original finns ju inte längre. Plockade fram byxorna också så de blir nog åtgärdade i mogon. Allt tar längre tid än planerat, men så är det ibland. Tittade till mina AR, och det är ju favoritfälgen. Och någonstans måste det väl finnas två 6x14 som kan säljas till mig.
  15. ett inlägg i en tråd postade Speedwell67 i Generella Mustangfrågor
    Ja den ska sitta i fästet som du hade på bilden.
  16. Äntligen är insuget på plats och tack för alla tips. Det som kvarstår innan provstart är: 1. Värmeslangar. 2. Gasstaget ska monteras. 3. PCV-anslutning till karburatorn. Den behöver ju sitta på framsidan nu. 4. Påfyllning av kylarvätska. 5. Oljebyte med filter. 6. Nya tändstift och montera tändkablar. 7. På med Hipo-grenrören och H-pipa. Så det är lite kvar, men under veckan som kommer blir det nog uppstart. Och då får man hålla några tummar för att det är tätt. Sen blir det inpassning av skärmar, byte av en fönsterhiss och hjulinställning.