Jump to content

EMS

Medlemmar
  • Inlägg

    13
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Medlemsinformation

  • Stad
    Stockholm
  • Yrke
    Diverse
  • Intressen
    Bil, båt

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

EMS's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Conversation Starter Rare
  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. Tänkte byta olja i bakaxeln, men det saknas dräneringsplugg, och att suga genom påfyllningshålet i det gjutna diffsupporthuset borde inte gå eftersom kronhjulet sitter alldeles bakom hålet. Jag lurar på att borra ett hål i banjons underkant och gänga i en 1/8 NPT plugg. Min tes är att med axeln fylld med olja när man borrar borde spån fångas upp och direkt rinna med oljan ut när borren går igenom. Bilen är en 1968 med original 9" bakaxel. Någon som gjort detta tidigare? /Martin
  2. Tack Per för klargörande.
  3. Jag har en -68 m 302 motor som var lite uppiffad när jag köpte den, dock följde alla originaldelar med och den är nu helt återställd.. På bilen satt ett dual plane high rise insug i aluminium, märkt COBRA i framkant och med C9OX 9424B i bakkant. Har googlat en del men "sanningarna" på alla forum spretar. Nån som vet (på riktigt) om detta är en Ford performance produkt eller after market? Martin
  4. EMS

    Relä?

    Glöm ovan, efter närmare titt så stod det Made in France på sakerna, nån som monterat nåt eget special en gång i tiden...
  5. EMS

    Relä?

    Vänner På min -68 sitter det en rund grej med elanslutningar nertill i utrymmet mellan kylare och grill, en rund sak med en bygel över. Vet någon vad detta är? Undrar Martin
  6. Tack Thomas för illustrativ bild. Jag har gått igenom alla justeringsmöjligheter, men möjligen ska man justera rutan via de tre skruvar/clips den sitter i, snarare än att flytta den bakre banan... Får skruva isär o kolla. Tack!
  7. Bilen är en 68 cab vars hö framdörr pressar fram vindruteramen några mm via ventilationsrutan när man stänger dörren. Ventilationsrutan har jag justerat så att det funkar fint, men med dörrglaset uppvevat pressar glaset mot ventilationsrutan som i sin tur pressar mot vindruteramen. Det jag vill göra är att justera så att dörrglaset flyttas bakåt ca 5 mm, men kan inte lista ut om/hur man justerar bakre sliden så den flyttas bakåt i slidens överkant. Nån som vet? Undrar Martin
  8. Jag har haft en hel del strul med resonans i mitt avgassystem på min -68 cab m 302, men detta är nu löst, vilket kanske kan vara till nytta för nån annan lomhörd stackare. Systemet är ett dubbelt 2' med H rör och Walker #17602 turbodämpare som Hansen Racing tillverkat men det blev kraftig resonans i bakre rören runt 2-3000 varv. Lösningen var 2 st Cherry Bomb's, kortaste och minsta modellen som jag monterat efter bakaxelkrökarna bredvid tanken och nu uppstår ingen resonans längre på något varvtal. Rekommenderas! När jobbet var klart kom jag ihåg att jag faktiskt gjorde en liknande lyckad lösning på en gammal Chevrolet pickup för trettio år sedan som jag originalrenoverade, men då med 2 st Trushdämpare. /Martin
  9. Hej Martin här, och ny medlem på detta forum. Efter ett 25 årigt uppehåll vad gäller gammelbilar, står sedan en tid en mustang -68 i garaget, en ikonisk modell om du frågar mig, och som jag tror alla har någon form av relation till. Mustangen är som sagt en -68a, närmare bestämt en Wimbledon white GT Convertible med 302/4V (kodJ), och 4vxl manuell, -såklart. Det roliga med denna bil är att det är en i stora drag orörd originalbil sånär som en omlackering för länge sedan och några kromade småsaker i motorrummet som nån tyckte var fränt för 40 årsedan, men som ska bort till förmån för original. De 2 ägarna sedan början av 70 talet har alltså vårdat vagnen mycket ömt och verkar inte utsatt den för en enda regndroppe trots alla år. Men efter 52 år är det såklart saker som gjort sitt och just nu går jag igenom det mesta för att känna att jag kan lita på den till 100%, och här kan det vara så att jag behöver nåt råd. Jag kan säkert även bidra då jag tidigare hållit på mycket med gamla bilar. Allt för ögonblicket Martin
  10. Kan det vara brytare för release av cruise controll?
  11. Bilen är en nyinköpt -68 mustang med amperemeter. Amperemätaren är stendöd, och dessutom flimrar strålkastarna något vilket fick mig att ana att laddningen går på och av, glapp alltså... När jag började rota i detta hittade jag en uppbränd röd/grön kabel som går från laddningsregulatorn(terminal S) till tändningslåset. Kabeln är nu bytt och laddningen fungerar som den ska. Men, varför har den gamla kabeln brunnit? Hittar ingen orsak så kan det ske igen? Ska det ligga nån ballastresistans emellan som förbrukar ström när motorn står stilla med tändningen på? Jag skulle gärna ha en laddningslampa, hur kopplas den i så fall in? Har testat att sätta en 10w lampa i serie mot 12V med såväl S terminalen, som I terminalen, som för övrigt inte är inkopplad? Nån? :) /Martin
×
×
  • Create New...