Allt skrivet av AJ
-
Loggning av värden med Diablosports Predator
Min Musse vill inte gå riktigt bra, den har en något ojämn tomgång, verkar som om någon cylinder inte tänder ibland samt att den dör en halvsekund under acceleration vid ca 5000 varv, ungefär som om varvstoppet hoppar in. Eftersom jag har en Predator som kan logga en massa värden tänkte jag höra om någon har kolla på vilka parametrar som är intressanta, antar att tändning och bränsle relaterat är det man ska kolla efter. Men som sagt, någon som har några ideér ? Kan väl nämna att jag har satt på en kompressor och i samband med det så har jag även satt dit en extra soppapump, nya spridare och en grad kallare tändstift. Har även pratat med Vortech som tyckte jag skulle kolla avstånden på stiften !
-
Behöver lite råd...
Blev "anklagad" för att det är mycket lättare å köra bana med automat, på Pony Car meet. Bara för att man vann
-
Koppla ur kick-down ?
Någon som har koll på hur man temporärt kopplar ur kick-downen ?(2005+) Kan vara bra att göra det om man ska mäta hp på rullande landsväg !
-
nu har man kul att göra :)
Man kan köpa Vortech V3 som har intern smörjning precis som ProCharger. Det gjorde jag :-)
-
Vägen hem
Skulle gärna se filmen men TA BORT MUSIKEN eller vad det nu va förnåt !! Sorry
-
Problem med gasen
Hmmm, nu blev jag lite nyfiken. Antar att Minus0325 menar den lite sega responsen när man trycker lite lagom på gaspedalen, lite ketchupeffekt fastän i liten skala. Trodde det var något man fick leva med !
-
spring lock coupling tool
Tackar. Har beställt från bbtools.se.
-
godkända lysen
Ta en liten skruvmejsel och bänd försiktigt bort glaset. Gjort på 5 sekunder ! Dessutom så godkänns numera röda sidoljus, så du behöver inte göra nånting :-)
-
spring lock coupling tool
Någon som vet var man hittar ett sk. spring lock coupling tool ? Skulle behöva ett sådant i 5/8". Vet inte vad det svenska namnet skuille kunna vara. Tacksam för hjälp
-
Köpråd Saleen vs Roush
puuh, tur att man bara har 18" kromade fälgar då Det som är intressant är ju det där med besiktning och Saleen/Roush med kompresssor; går det överhuvudtaget att besikta(by the book) ? Vi har ju SaleenS281 här på forumet som åker Saleen med kompressor; frågan är vad det står för hästkraftsantal i reg.pappret ? Försäkring ? Jag har själv en GT som jag förnärvarande försöker stoppa ner en Vortech V3 kompressor i, hoppas vara klar om ett par veckor. Fördelen med att göra detta själv är ju att jag kan ta bort grejerna vid en besiktning om det skulle behövas. Dessutom är det ett komplett kit med mappning av dator osv, jag kan påverka allting själv. Det ser jag som den största fördelen och i det perspektivet så är Vortech och Procharger dom enda kit där allt följer med(åtminstone vad jag lyckats hitta)
-
Köpråd Saleen vs Roush
Nej tycker heller inte om några 20" bling bling fälgar stilrent ska det va men just fronten/grillen tycker jag är mycket snyggare på saleen men hur är det med utrustning samnt motor delar, vilken är lättast å trimma ? Finns ju lite olika modeller och steg på roushen steg 1-3 samt 427r 428r va är bäst eller vad skiljer dom åt ? mvh: Stråth Är det just 20" som inte är stilrent eller ? Tycker det finns stilrena 20" men däremot kan man tycka att 20" inte passar på just Mussen. Saleen känns mer "genuint" byggd än Roush som känns mer plastig och kitcar lik. Nåja, det som är intressant är ju vad som är under huven. Jag skulle köpa en vanlig GT och anpassa efter eget sinne, det finns ju ungefär 1 miljard plastprylar att välja på :-) och sen på med kompressor eller liknande, finns ju många kit å välja på här också !
-
Shelby Automobiles
Hade förmånen att vara i Las Vegas och besökte då Shelby Automobiles och gick med på en rundvandring i lokalerna. Dels hade dom ett litet museum med blandade Shelby Mustanger och Cobror. Den blåa Shelby Cobran, som var den första Cobran, hade en kul story; När Carrol åkte omkring på olika tävlingar så lackade han om bilen i olika färger så att det skulle framstå som om dom hade flera olika bilar och tävlade med men att det i själva verket var samma bil. Det sägs att dom idag blivit erbjudna 20 miljoner $ för bilen men den står där den står, i brukskick. Att det vimlade av GT500KR och SuperSnake både inne och utanför lokalerna gjorde ju inte upplevelsen större. Vi fick inte fota inne i monteringshallarna men det var kul och se hur dom jobbade med bla en Cobra helt i aluminium, a 130.000 $. Tillkommer motor och drivlina. I och med att man numera bygger SuperSnake och KR på GT500:an så har man på senare år utökat monteringshallen från 4 liftar till 18. Dock, vill man ha sin GT500 ombyggd så får man vänta i knappt ett år. Trodde nog att det skulle va lite större men man inser ju nu att SS och KR är en ganska exklusiv samling bilar. Kul var det iallafall. Bifogar några bilder.
-
Avgassystem
Jag har Ford racing M-5230-5GT(Borla Stingers) och dom låter grymt bra utanför bilen och har en smått bedövande resonans vid 2000 rpm inne i bilen. Har börjat isolera med asfaltsmattor, hittils med klent resultat. Kör du långt och mycket skulle jag inte rekommendera dessa. Däremot har jag läst att Corsas system var dom enda som inte gav någon resonans, så skulle jag köpa nya idag så skulle jag lägga dom extra pengarna på Corsan.
-
Köra sin bil
Kör endast på sommaren, bara när vädret är ok, ibland till jobbet, dvs oftast ren nöjeskörning. Kan sätta mig i bilen en kväll och bara köra en 20 mil utan problem. Vet inte, nått knas är det nog på mig ! Får således ihop ca 1000 mil/sommar, har hittills hunnit med 3000 mil. Och nu är det nog dags för en liten kvällstur !!!
-
Bästa stället att sälja en -05
Rasar ? Hittade 3 "riktiga" bilar under 200'. Men det börjar bli billigt......Tänk om man inte köpt nytt 2005 utan väntat tills nu.........fan va tråkigt man hade haft det i 3 år.
-
Turbo vs Kompressor
Som folk varit inne på här ovan: Svensk Bilprovning. Detta är anledningen till att, åtminstone jag, vill ha något som är enkelt att ta bort och sätta på ! Och då ser det ut som centrifugalkompressorn vinner, finns idagsläget två leverantörer som har kit som är enkla, allt från egen smörjning till medföljande tuner för motorstyning, Vortech V3 och Procharger. Vortech med eller utan IC, Procharger har IC. Sen är det ju där med karaktär, jag behöver knappast mer kraft på låga varv, det spinner bra redan nu, och där är väl centrifugalkompressorn mer lik Turbo än vad skruvkompressorn är dvs mer kraft med högre varvtal eller ? Verkningsgraden är bättre med Turbo men man får nog va rörmokare när man ska installera dessa system :-)
-
La på en Steeda Firm shift tune idag
Hmmm, menar du att det är olika hårdvaror eller är det en spärr i koden ?
-
La på en Steeda Firm shift tune idag
Haha, kanske dags för mig att tänka på pension
-
La på en Steeda Firm shift tune idag
Aha, men om det är strul med dom nya tunes:en så kanske gammal är äldst Nåja, spännande och se om bamachips gör skillnad.
-
La på en Steeda Firm shift tune idag
Satt å kollade lite och såg att den senaste Steeda varianten av predatorn är 8r26. Det är den som till produktnummer ST7149. Är inte den som du kör en generic diablosport u7140 ? Pröva 8r26, den funkar iallafall bra för mig och vi har ungefär samma moddar
-
NÅN SOM BESIKTAT NÅN -05 MED KOMPRESSOR?
Eller varför inte en Corvette ? Eller kanske en Porsche ? Nä, jag vill ha min 05:a som ser ut som en vanlig GT men går som en ......GT500 Det är INTE samma pengar att köpa en ny 05 år 2005, sälja den nu, köpa en beggad GT500 (ca 45000 $), som att "trimma" en GT. Sen är det ju lite kul också !! BTW, Grufman, är ni bra på att bocka till fästen på ett Magnaflow x-pipa som ligger tight mot en bult till bakre fästet på automatlådan ? Hmmm, en nackdel med att meka själv, det knasar lite ibland och blir lite dyrare....
- :O:O:O:O är allt man får fram!
-
La på en Steeda Firm shift tune idag
Har inga bra lösningar. Dock har jag varit med om något liknande. Jag hade lagt på "auto trans performance" som min firm shift tune heter, tagit bort fartspärren, tankat V-power, låg och laddade för en högfartstest då bilen plötsligt dör i ca 3 sek ! Slog av på tempot, körde vanligt och återigen dog den i ca 3 sek. Detta återupprepade sig kanske 3-4 gånger, dock utan att någon failsafe mode dök upp. Jag upplevde det som en snabb soppatorsk ungefär ! Detta skedde för 2 år sedan, har aldrig hänt igen sen dess(ta i trä). Kör med 8r26, gammal kanske, men den har hittils funkat bra bortsätt från ovanstående incident. BTW, när du har firm shift tunen så är det bättre att det spinner lite mellan 1:an å 2:an annars bryter antispinnen in ganska brutalt å det är ju inte skoj
-
Ytterliggare en mustang anhängare
Grattis !! Längtan är ju halva nöjet. Kommer ihåg när jag köpte min bil, dagarna innan bilen skulle levereras slutade man fungera som människa och bara gickomkring med ett nervöst leende på läpparna
-
Cold air intake!
Finns ju andra handlare som accepterar internationella kort. Bankerna brukar deesutom ha ett nummer dit handlarna kan ringa för att verifiera kortet så dom är säkra på å få betalt.