Jump to content

nisse

Klubbmedlem
  • Inlägg

    27
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

About nisse

  • Födelsedag 1956-06-25

Medlemsinformation

  • CMC
    1255
  • Region
    Syd
  • Stad
    Vellinge
  • Yrke
    pensionerad bilplåtslagare
  • Intressen
    Veteranbilar, i synnerhet Mustang

nisse's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • Week One Done
  • One Month Later
  • One Year In

Recent Badges

0

Omdömespoäng

  1. nisse

    Nils-Erik Nilsson

    1968 fastback GT en av 33 tillverkade med Wimbledon white exteriör och röd inredning. Tiltaway, folddown och automat numera ersat av en T5 låda.
  2. Den där sensorn är väl = luftmängdmätarn? Sent from my iPad using Tapatalk
  3. Man ska aldrig vara nöjd med en svår startad mustang. Har själv en 68 med 302 motor ( nyrenoverad ), som, utan Choke och utan att röra gasen, bara drar igång och går som en dröm. Kanske har du svaret i en renovering av förgasare och brytarlös tändning, om inte det redan är gjort? Eller varför inte kolla bränsle pumpen om den pumpar som den ska?
  4. Haha lol. Det var tydligen inte helt ovanligt att dessa slangar monteras fel. Nu gör ingen detta misstag igen! Eller...?
  5. Hittade en bra bild på nätet, här ser man till vänster på blocket att det står "289"
  6. Kanske inaktuellt nu, men ändå. Om man lyfter på insuget, om man nu har sådana planer, så är motorstorleken ingjuten i motorblocket typ 289 eller 302 som man väl kan anta är dom aktuella storlekarna i din bil. Om man vill veta om det är original motorn som sitter i så är det numret som här nämns, det som sitter på blockets bakkant, och det ska då vara samma som dom fem sista i vin numret. Sen är det ju som det är med Ford, det finns alltid undantag. Hörde från en kunnig källa i USA att även om dessa nummer inte överensstämmer så kan det ändå vara originalmotor. Men hur man då utreder detta kan vara en riktig utmaning att ta reda på.
  7. Det var slangarna mellan ventilhuset och kolven, skönt att det bara var jag som sov när jag satte ihop det. Hade varit katastrof om jag hade behövt lägga ut mer pengar på reservdelar. ;-)
  8. Det hittar du inte. Jag har just lackat om min 68 fastback i original wimbledone white och jag vet att pyrmo produkter i Malmö, dom gjorde färgen till min, blandar till i spray flaska för ca 200 spänn tror jag att det var. Bor du i andra ändan av Sverige? Säg till så hjälper jag dig. Eller så finns det kanske någon i din närhet som har samma service. Färg kod: 1619-A
  9. Ooooh no!!! Shit oxå, det var slangarna. Funkar som en dröm nu. Tack för hjälpen!
  10. Hmmm, tanken att slangarna sitter fel har slagit mig. Men, jag märkte dem ju när jag tog av dem?? Jag kan ju för all del stått och drömt om kommande sommarträffar och gjort någon tabbe, ska dubbel kolla det i morgon. Justeringen har jag gjort enligt verkstadshandboken, drog till den med ca 10 Nm och lossade den sedan 1/4 varv. Hur skulle du föreslå att den bör justeras Thomas?
  11. Har renoverat styrservon på min 68 fastback. Har bytt ut ventilhuset och renoverat slav cylindern. Justerat in ventilen på ventilhusets ända och allt verkade fungera som det skulle, men när jag vrider på ratten så börjar den slå våldsamt fram och tillbaks. Om jag däremot tar tag i hjulet och vrider styrningen från sida till sida så inträffar inte detta, då slår inte ratten. Någon som haft detta problem som kan bistå med lite nyttig information? Bilen har hela tiden hängt på lyften med hjulen i luften. Kan det vara så att, trots att jag tror mig ha fått ut all luft, trots allt inte har det , eller är det kanske så att cylindern kanske är kass?
  12. Bilen kom till Sverige från USA 15/7 2012. Renoveringen har nu kommit en bit på väg. Plåtarbetet är i princip färdigt. Motor och växellåda plockade jag ut idag. Nästa jobb blir att rengöra motorrumet för lack, plocka isär motorn för att se efter hur den mår, fixa det som eventuellt behövs för att sedan lacka den. Den fyrväxlade lådan ska inte i igen, utan den ersätts av en T5 låda. Sedan ska den få sin orginallack, wimbledone white, samt maroon inredning. Stolklädsen i comfort weave. Om jag hittar en bra rattstång för tilt away stearing wheel sätter jag dit det också, eftersom bilen hade det i orginal. Det lite unika med den här bilen är att den med kombinationen wimbledone white/maroon, allt enligt Marti reporten, bara är tillverkat 33st. räknar med att den ska vara klar till kommande sommar. vin: 8T02J****** såhär är det tänkt att den ska se ut när den är färdig:
  13. Hej Johan! Har oxå köpt en fastback 1968 GT i USA som är på väg hem. Kommer till Göteborg 15/7. Att köpa bil i USA kan Mycket riktigt vara riktigt kusligt, jag vet. Men har genom åren skaffat mig några riktigt fina kontakter, som jag känt i över 30 år. När jag skriver detta sitter väl du redan bakom ratten i din nya "älskling"? Det finns som sagt många fällor i bildjungeln i USA, men du tycks ha gått nogrant tillväga, så det gick nog bra? En personlig kontakt i USA som man vet att man kan lita 110% på är dock oslagbart. Många oseriösa "nissar" finns det men en nisse som man kan lita på finns det dock ;-)! Kan jag vara till någon hjälp fram över så hör av dig. Jag har importerat ( för eget bruk ) och renoverat en 68 fastback innan. Ser med spänning fram emot att få veta mera hur det gick med din bil.
×
×
  • Create New...