Jump to content

Olov

Medlemmar
  • Inlägg

    91
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

Olov's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. yepp.. det finns däck med både rotation och out/inside... däremot finns det ingen lag om hur dom ska ligga och om DOT ska var innåt eller utåt på däcken..det är helt fel.. den lag som finns kallas för "helbilsgodkännande" och det innebär att i registreringsbeviset finns det angivet vilka dimmensioner som är godkända för varje bil... och dom måste uppfyllas.. nu är det så att varken besiktning eller polis I DAGSLÄGET bryr sig om helbilsgodkännandet..även om det finns en lag om det.. men däremot så kan dom när dom vill bestämma att kolla att bilens helbilsgodkännande uppfylls... jag har hafft mycket diskutioner ang. detta med både bilprovningens tekniker och med polis för att få veta vad som gäller eller inte när man säljer däck och fälg till kunder... jag har av polisen fått kopia på lagen och vad som gäller Därför talar vi alltid om för kunden om däcken/fälgarna inte uppfyller bilens helbilsgodkännande och kunden får skriva en signatur på fakturan/kvittot där det står "däcken uppfyller inte bilens helbilsgodkännande enl. kundens önskemål"... eftersom däck/fälg när som helst kan bli olagliga......
  2. jag skulle nog gissa på vevaxelgivaren..den kan vara värmekänslig.. TPS (Trottle possision censor, spjäll läges givaren)sensorn kan strula men då borde den vara lite knäpp även när den är kall... det brukar kunna bli skitigt runt spjället och TPS:en.. prova rengöra det med typ bromsrengöring eller nått liknande.. men jag gissar på vevaxelgivaren..
  3. yepp..skitfränt.. jag kan ju rekomendera vår sida då, MTFA MiniTopFuelAssociation... där vi bygger och kör 1/8 skala topfuel dragsters.. byggda i cromemoley rör med 3.5cc glödstiftare som ger ung 4 hk vid 38000 varv... så klarar vi av 1/8 strip (50,23 meter) på ca 2 sek och runt 140 blås... jag har även en kompressor på min glödstiftare... och fick ut 4,7 hk vid ca 42000 varv i bromsbänken.. kolla in www.mtfa.se ... sidan är under uppbyggnad så den ska utvecklas /olov
  4. jag hade samma problem med min 351cl.. tills jag bytte plåten mellan blocket och vattenpumpen.... det visade sig att det blivit som en fördjupning där bakom vattenpumpen där vattnet cirkulerar vilket gjorde att pumpens vingar inte låg tätt mot plåten vilket medförde att den bara "piskade" vattnet.. efter att ha bytt den plåten kan jag stå hur länge som helst på tomgång utan problem... ett tips..
  5. eller så kontaktar du Tony Domnerus www.dompans.se om du är i sthlm trakten ..han värderar till handelskammaren...
  6. Enklast är ju att kolla i en tabell... hur höga är originalhjulen och sen hitta en dim. som är någolunda lika höga.. då visar ju hastighetsmätaren rätt och så...
  7. Olov

    Rusande Mazda

    Toppackning... eller ev. tjuvsuger den luft nånstans... men om tempmätaren går upp och ner som du säger så tippar jag på en toppackning... testa att spruta lite startgas runt insug och runt slangar od.. om varven ökar markant nånstans så drar den in gas där och alltså tjuvsuger luft...
  8. Olov

    Musiktråden

    METAL..... alla de sorter.. men föredrar sk. NU-Metal.. bla. InFlames Disturbed Saliva Korn Bullet for my vallentine Coheed & Cambria m.m slinker även ner nån gammal goding iform av Pantera Metalica o.sv.. radiokanal finns bara en att lyssna på och det är bandit, tyvärr så bor man i norrland så man får finna sig i att lyssna via webben Rock n roll Over and out.!!
  9. på Monica Öbergs trailer hade vi skrivit "Alcohol is for drinking, gasolin for cleaning parts Nitro for racing".... hihi..
  10. slå bara in en skruvmejsel i dom... och bryt lös dom , sen är det bara att rengöra ordentligt.. ta lite slipduk och "gnussa"... sen brukar jag ta en hylsa som passar i den nya och använda den när man knackar dit den nya... passa dig bara för att slå in den för långt så den ramlar in...då brukar dom vara svåra att få ut hela...
  11. vilket spån... hålla på och sälja andras bilar utan att dom vet om det... dessutom ligger bilarna under "billager" på deras hemsida..
  12. jobbigt när man måste regga sig för att läsa..... kan du inte "klipp och klistra"???
  13. yepp lite kul faktiskt.. dessutom en saab som ägs av auto europe sportbilsagenten.. Regnr: RLS185 Färg: MBLÅ Fabrikat: SAAB 9-3 SE 5D 2.0T Årsmodell: Fordonsslag: PB Fordonsår: 2000 Chassinummer: YS3DE58T5Y2035141 Senaste EU-regbevis del 2: 2006-07-24 Upplysningar: Kredit Ägare/Brukare Namn: AUTO EUROPE SPORTBILSAGENTEN AB Adress: KLOCKARV 112 Postnr: 151 61 Förvärvsdatum: 2007-08-24 Ort: SÖDERTÄLJE
  14. 25mm spacers är rätt så mycket.. tänk bara på att du får en otrolig belastning på lager och nav.... kan krävas att man tar en extra titt på dom emellanåt..
  15. om lampan fortfarande lyser så finns det en (eller flera) felkoder lagrade i datorn... så då kan nog gruffman läsa av det och få svaret vad som är fel (och sen nolla koderna så klart ) ;
×
×
  • Create New...