Jump to content

toyo

Medlemmar
  • Inlägg

    16
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

toyo's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

0

Omdömespoäng

  1. Har en mustang-70 med en 302. Totalrenoverade motorn förra sommaren och efter en stund började bränslepumpen knacka. Vi satte i en ny bränslepump och efter det lät den inget längre och gick bra. Nu har vi haft den still i garaget ett tag när vi bytt bussningar och fixat i framvagnen och för någon dag sedan fick vi ner den och körde ut den och den nya bränslepumpen knackade ännu värra än förra sommaren. Någon mer som haft problem med bränslepumpen? Ska man testa köpa en ny eller sätta i en elektrisk kanske? Vilken sort?
  2. Hej satte ignitor och tändspole på 302 70a med ny 12v kabel dragen från tändningsnyckeln. Provar att starta får ingen gnista men när man vrider av nyckeln tänder den till. Även provat direkt från batteriet till tändspolen och orginal sladden till tändspolen samma sak. Mätt tändninslås verkar ok. Är kopplatt efter ignitors chema. Sätter tillbaka orginal brytare, sladd går bilen.
  3. Hej har en fråga angående C4 automat 68a finns där någon ventil med fjäder som sitter mellan ventilhus och filter isåfall var fanns ingen vid oljebytet.
  4. Hej tack för svaret då är det normalt att oljan står långt upp i oljeröret avstängd motor. På det nya oljeröret satt ny o ring och hårdare i hålet. När motorn är avstängd står oljan långt upp i röret försvinner vid start. Ska ta av röret täta överdelen med industri cilikon och prova.
  5. Hej har fått ett problem med C4 automat tillverkad 68. Bytat filter olja pakbox turbinen ny ford raicing oljesticka den gamla var dålig ej orginal. Ny F olja. Startar kollar varm motor kört en runda nivå ok är lite seg mellan 2an och 3an ibland. Dagen efter fullt med olja på golvet runnit ut vid hålet oljestickan. Tappar ur lite kör kollar oljan ok. Dagen efter samma sak igen olja golv olja står en liten bit upp i oljeröret. Startar motorn oljan försvinner, ingen olja på stickan drar dåligt hälla i lite fungerar igen. Stänger av motorn och oljan stiger på stickan. Finns det någon backventil i lådan som hängt sig eller annat?? Innan vi gjort detta fungerade den bra men läkte lite över allt.
  6. toyo

    Motorn kokar..

    Hej nu går bilen bra utan att koka. Tog av topparna och prov trykte dom men ingen spricka. Alla packningar mm låg som de skulle. Monterade ihop motorn igen med nya packningar och luftade den och se den ter sig normalt utan kokning. Anledning till kokningen ?????? Det ende felet nu är att när man har vakumslangen koplad från fördelaren till förgasaren vill den hakka när man varvar upp den lite. Uradragen slang går den jämt. Provat att smörja upp den utan framgång. Provat vakumklockan är hel. Är en fabriksrenoverad fördelare köptes förra året.
  7. toyo

    Motorn kokar..

    Det gjorde ingen nytta med att lufta den och efter dra. Om jag har fattat det rätt ska vatnet gå från blocket upp i toppen bak på motorn ut i insuget fram på motorn till kylaren. Blir antagligen att riva topparna och se efter.
  8. toyo

    Motorn kokar..

    Var noga när vi satte motorn med att uttagen på topp pakningarna var rätt. topp Har ny vattenpump med bra flöde i kylaren när locket är av. Ska ut och efterdra toppar och insug ,lufta systemet se vad som händer.
  9. toyo

    Motorn kokar..

    Hejhej Har just renoverat motorn (302) helt. Har borrat och slipat mm, nya kolvar, ny edelbrock kam, edelbrock 600 förgasare, edelbrock perfomer insug. Nästan allt i motorn är nytt. Topparna satte vi på 289 4ports toppar istället för våra gamla 302 2portars. 289 topparna renoverades och sattes i nya ventiler och säten. Vi har en helt ny 24" kylare 3radie med fan shroud. Problemet är att motorn blir varm och kokar nästan direkt, man startar den och har den på tomgång och gasar lite smått och bara efter kanske 5 minuter är den så varm att den börjar koka. Har inte kört något med den än, har bara testat den ute på gården. När kylarlocket är av och man kör den varm så sprutar vattnet rakt upp när man stänger av motorn. Motorn går fint än så länge, enda problemet är att den blir varm så fort man startar den nästan.. Någon som har samma problem eller vet något om detta? Vore najs att få igång bilen så man kan köra en sväng snart
  10. Vilka är koderna på 2 ports toppar och 4 ports toppar eller hur ser man skillnad på dem.
  11. Okej tack för de snabba svaren Vi har lämnat in och väntar på svar om hur mycket som behöver göras men det blir nog att fixa i ordning den iallafall Någon som har någon aning om hur den kunnat vara original? Eller som har något tips om vad man ska köpa till den? Vilka toppar, insug, förgasare, kamaxel mm kan ha suttit på den från början? Eller vad borde man köpa för att få ut bra effekt?
  12. Okej tror det blir att renovera blocket och fixa allt Ikväll när jag satt och läste lite om 302 motorer så hittade jag en text på wikipedia där det stod om en speciell 302a som gjordes for 1968 only. Nummret på motorn här hemma är C8AM-6015-B sen står där 8-19 under, någon som vet något om detta? På wikipedia stod där att "Hecho en Mexico" ska finnas i V:et, vilket där är på vår motor. Någon som vet om detta är bra eller dåligt eller vad som helst? Här är sidan jag läste på: http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Windsor_engine#302
  13. Hej. Har en 302 som sitter i en 1970 mustang. Har precis revet ner motorn pga knackningar och den har gått dåligt ett tag. När vi fått ner hela motorn så såg vi att där fanns vändkanter i cylindrarna, spucken kolv, kamaxeln va sleten. Kamaxelkedjan var helt slut. Ramlager och vevlager var mycket sletna. Topparna och vevaxeln måste fixas. Vipporna såg inte så bra ut heller. I stort sätt hela motorn är väldigt sleten. Jag undrar nu om någon kan ge några tips vad man ska göra.. Ska man renovera och slipa, borra m.m eller ska man försöka köpa en ny eller renoverad motor? Var skulle man kunna få tag på en isåfall? Jag skulle också vilja ha en lite vassare motor, har funderat på att sätta på ny edelbrock kamaxel, insug och 600förgasare. Nu har det suttit 2ports insug + förgasare. Antar att det är 2ports toppar också, hur ser man det? Några tips annars på hur man kan trimma lite? Är tacksom för alla sorters svar! Kom med massa tips. Vill ha en skön bil till sommar¨
  14. Tackar det finns många firmor i USA. Kan man lita på att man får de delarna man beställer har hört att det är lite si och så, frakten är rätt så dyr. Har beställt lite till min Fransos men Fransmännen är inte så noga vad de schikar. Färdigrenoverat eller bra begangnat verkar vara svårt att få tag på.
  15. Fins det renoverad utbytes motor att få tag på till Mustang 1970 302a. Eller firma som har bra delar till bra pris.
×
×
  • Create New...