-
Motorguru sökes i Skåne
Hej! Jag undrar om det finns någon vänlig motorkunnig medlem som skulle kunna tänka sig att komma förbi mitt garage i Malmö och slänga ett öga på min motor, en 302 från -68? Jag har precis bytt insug och förgasare, och när jag startar väser det och smäller oroväckande ur förgasaren. Ryker lite grann och har också kommit lite flammor. Misstänker att det är tändningen eftersom jag haft ur fördelaren. Eller något tjuvsug någonstans. Nu har jag dubbelkollat att fördelaren står som den ska i förhållande till kolv 1 i TDC. Men eftersom det ändå väser och ryker lite vågar jag inte starta om hela skiten exploderar. Det kan ju också vara helt normalt efter en sådan operation. Har ingen erfarenhet och inget att jämföra med. Tackar på förhand! Per
-
C4 - ventil på statorn
Hej! Är det någon som kan säga om ventilen på kanten på statorn (se bild) ska gå att trycka in för hand? Har tryckt och slagit lätt med en plastklubba, men den sitter helt fast. Mvh Per
-
C4 bussningar/lager
Stort tack för snabbt svar! Bakre bussning till kardan - förmodar att det är bussningen i "extension housing" du menar? Lilla bussningen i huset - är det den främre bussningen i statorn?
-
C4 bussningar/lager
Hej! Ska byta bussningar (lager?, bushings på engelska) i C4-lådan, och har några frågor. Har köpt denna bussningssats: http://www.tciauto.com/tc/c4-bushing-kithtml/ 1. Till statorn (heter det så på svenska?) innehåller satsen bara den främre bussningen, vad jag kan se. Ska man byta den ena bara? Eller är det bättre att inte byta någon om man inte kan byta båda? 2. I pumphuset är den befintliga bussningen 13 mm bred. Den i satsen är 19 mm. Såg ett inlägg i ett amerikanskt forum att detta inte är något probulem. Ok? 3. Några tips om hur man installerar bussningen (120 mm diam.) i low reverse drum? Har inget verktyg med den dimensionen... 4. En av bussningarna i satsen (se bifogad bild) verkar inte passa någonstans. (Glömde kolla dimension...) Vad har jag missat? Stort tack på förhand! Per
-
Oidentifierad bult på C4
Kan man ha en givare permanent i signalporten, eller är den bara för provning?
-
Oidentifierad bult på C4
Ok. Om den ena givaren i ditt tråg är för temp, vad är den andra till för?
-
Oidentifierad bult på C4
Detta? http://www.tciauto.com/tc/c4-cast-aluminum-deep-pan-holds-1-extra-quarthtml/ Sätter man givaren i avtappningshålet, eller?
-
Oidentifierad bult på C4
Tackar för snabbt svar! Kan man använda den för att sätta en givare för temp också? Per
-
Oidentifierad bult på C4
Hej! Är det någon som vet vad bulten längst ner i vänstra hörnet på bilden är till för? Hittar det inte någonstans. Per
-
Hjälpstyrarm
Nu är det fixat, och jag tänkte jag skulle berätta hur det gick, ifall någon annan söker svar på samma fråga. Jag bytte hela hjälpstyrarmen, till en för PS med smörjnipplar. Efter hjulinställning är nu bilen riktigt rolig att köra. Saknar inte servostyrningen, förutom möjligen när man ska fickparkera, men det gör man ju inte så ofta.
-
Anslutning vakuumslang bromsförstärkare
Hej! Har monterat skivbromsar och bromsförstärkare, och det enda som återstår är att koppla in vakuumet till bromsförstärkaren. Förmodar att man kan ansluta på samma ställe som för automatlådan, alltså baktill på insuget? Hur är bäst - finns det någon nippel med två utgångar som man kan sätta istället för den som sitter där? Eller kan man kapa slangen till automatlådan och sätta en T-koppling? Såg ett exempel på det på nätet, men det var inte någon bra lösning om jag förstod saken rätt. Problemet är väl i så fall också att det är olika diameter på slangarna till bromsförstärkaren och automatlådan. Tacksam för tips och råd!
-
Hjälpstyrarm
Hej! Har rivit ur styrservot och monterat en adapter P/S -> M/S. Hjälpstyrarmen ser ut att vara i bra skick men tänkte ändå uppgradera lite. Undrar nu vad som är bäst: 1. Nöja sig med bussningsbyte, och i så fall byta båda eller bara den nedre? Den övre verkar inte lika lätt att få tag i. 2. Byta hela hjälpstyrarmen. I så fall - ska man köpa en för PS eller MS? Länkaget i övrigt är ju för PS. Tackar på förhand för synpunkter! Per
-
Nya kinatillverkade lager eller beg. USA?
Tackar för svar. Då använder jag kinalagren. Per
-
Nya kinatillverkade lager eller beg. USA?
Hej! Håller på att montera ett skivbromskit från SSBC. Kitet innehåller lager utan beteckning om fabrikat, tillverkade i Kina. De gamla är USA-tillverkade Bower i gott skick. Frågan är: behålla de gamla eller montera de nya, vad tycker ni? Mvh Per
-
Märkbild kronhjul
Har bytt utväxling på min 8-tummare till 3.25:1. Kuggflankspelet (backlash) har jag nu fått till 0,16-0,21 mm (på kronhjulet står 0,15-0,20 mm), så det antar jag att jag kan vara nöjd med. Frågan är nu om märkbilden är bra (se bilderna). Själv tycker jag att åtminstone drivsidan verkar ok. Frågan är om coast-sidan är det? Vore intressant att höra från er som har mer erfarenhet. Per