-
holly 600 på 302/289 går fett som bara den!
El-pump och regulator. Har packat om hela förgasaren. Har nu förstått att jag måste välja powervalve med ett tal som ligger en bit under det lägsta värdet mitt låga fladdrande insugsvacum för att det inte ska drättla in extra soppa förr än man börjar öppna spjällen. Ska även kontrollera flottörnålarna en gång till, sänka nivåerna (till straxt under skruvhålen) och ev. sänka bränsletrycket något.
-
Vinterprojekt - 351C 4V
I Söderhamn verkar man ha en förkärlek till den här: http://www.compcams.com/Company/CC/cam-specs/Details.aspx?csid=849&sb=0
-
Vinterprojekt - 351C 4V
Kam: http://www.cranecams.com/product/cart.php?m=product_detail&p=24087 Tändning: bromsbänk, då kan man få allt inställt så nära gränsen som möjligt. Annars nån slags knacksensor-system. Med tanke på hur rapp dessa kombos upplevs så finns det ka ske utrymme för en 750dp, särskillt om vi pratar om >6000rpm. Många klipp på nätet visar på bänksiffror på 400+hk, kommer man dit får man nog vara nöjd ;-)
-
Vinterprojekt - 351C 4V
Köpte nyligen en Crane H-238 för 800bagis ( billigare än lyftarna :-) En bra koppling,RUG-AD låda (tät) & 4.11 bak och trafik är väl inga problem. Din uppsättning är ju som sagt hyfsad f.n. en senareläggning av kammen kanske kan provas. Tändning är väl annars nyckeln, dvs att ligga så nära spikning som möjlig utan att riskera härdsmälta ! Med min nuvarande blöta uppsättning ligger min f.n. på 18/48 grader. Beakta dock att det övervakas av en J&S safeguard. Vad jag vill ha fram är att några få graders närmande spikning ger mycket effekt/karaktär per peng. Har man råd att köra lite fett så brukar man kunna ta nån grad till ;-)
-
holly 600 på 302/289 går fett som bara den!
Hur har det gått? Jag har liknande bekymmer på min 650dp (4777-c "4150") och 351c. Soppa kommer anda ner i oljetråget - dyra oljebyten. Tändning, tdc, tändning nytt. Förg. ompackad och justerad. Utan framgång. Ska kanske prova med ännu lägre flottörnivåer och en andra test av flottörnålar. Kanske även sänka bränsletryck. Skulle också behöva proffshjälp i Östra götaland !
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Nya kammen monterad och inkörd ! Men Murphy ville att förgasaren skulle hälla i så mycket soppa så att oljenivån steg och oljetrycket började sjunka = 700kr olja åt skogen :-( Så... - nå´n som har en pålitlig förgasare till övers ? Har nu tröttnat lite på min Holley 4150dp (4777-C) som har ganska stora munstycken monterade. Eller... - nå´n i Östra Götaland som har rutin på dessa och skulle kunna tänka sig lite handpåläggning ?
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Jooo, jag hittade den för en spotstyver ! (Hansen/American...) http://www.hansenkatalogen.se/#/car/freetext/cra520641 Tänk att de är så snälla på andra sidan sjön så att de fortfarande (/ånyo) tillverkar dessa gamla reliker (numera: Crane Cams 520641) som var så poppis på åttiotalet (då: Crane Cams H-238/3347-10 ). Som sagt, med ny kam så kan det bli annan symptombild att jobba med. Återkommer...
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Tack för input ! Nu när det visat sig att den inte bara går väldigt fett (återkommer med storlek på munstycken senare) utan också har lite slitna nockar på kamaxeln så kanske det blir en annan symptombild när kamaxeln blir bytt.
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Ehhh, vänta lite nu... - fjädrar - grader... fjädrars olika styrka avgör väl primärt vid vilket varv fullt utslag inträffar - slungvikternas utslagsstopp (i visa fall justerbra) avgör väl graden förtändning
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Svängningsdämparens skala kollad nu (med kolvstopp i tändstiftshål): visar 2 grader för lite. M.a.o. så är mina höga siffror alltså ännu högre !(?) Nåväl, då jag började leta missljudskälla så fann jag ett par insugs-lobar på kamaxeln nednötta. Trolig orsak till ett oregelbundet fladdrande (typ 10-15 ) vacum. Kammen är en nog en: http://www.cranecams.com/product/cart.php?m=product_detail&p=24087 - Vart köper man en motsvarande i dag ? Frågan kanske verkar galen om man inte känner till att Crane Cams återuppstått; PowerMax) !!!! Tacksam för snabba tips !!!!
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Tack för förtydligande. Man pratar väl oftast vevaxelgrader och ska man pilla på fjädrarna så är det viktigt att veta skillnaden. Varvtalet var högt. Ford specar brukar väl vara högst högst tre tusen då vikterna når sina stop.
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Låter vettigt. Har nå´n påstått "1200rpm" ?
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Jo Per, det blir nog ett ingrepp avseénde ventilfjädrar/vippor/ventiler om nå´n vecka eller så (jobb/borta;_( Börjar väl med vänstra sidan så får vi se vart det slutar.
-
hög tändförställning / stel-opererade centrifugalvikter
Per: Accelfördelaren... Jo visst går det byta fjädrar men det påverkar nog bara vid vilket varv man når den höga tändförställnigen. För tillfället har jag stoppat slungvikterna vid 14 grader, så vid 20 grader initiellt har jag nu 34 vid ca 2500 varv/min. Åtta olika gradtal att välja på, se "FIGURE B":http://www.partsgeek.com/assets/perf/full/1410885.pdf Detta i väntan på tillfälle att få hjälp med ombestyckning av förgasaren. När man sedan har full koll på vad som är kritiskt resp. safe ang. tändförställning initiellt och belastat fullvarv så kan det ev. bli intressant med hur tidigt/sent man når full förtändning. - Rätta mig gärna om jag resonerar fel ! Biltemas tändspole... Vet ju de som kör fyrcylindriga motorer till 10 000 varv/minut med dem så om jag får problem av något slag över 5000 varv/min så åker det förstås dit nå´t annat. - Nå´n som har annan info/erfarenhet ang. "torrisen" från Biltema ? http://biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Tand--Glodsystem/Tanddelar/Tandspole/Hogeffektstandspole-53403/ Resistorsladd... Jo jag misstänkte att aktiv elektronik kunde få problem med bromsad/lägre spänning så jag har en strömställare i kupén där jag kan välja att körav ia resistorkabeln ellervia en direkt från tändningslås till tändspole (och Accel IR-krets i fördelaren och J&S Safeguard knackreglering och Mallory Hyfire tändbox). Kan inte minnas att jag provat att köra annat än direkt, ännu. Nu blir det nog lite annat jobb innan ÖD/TDC kontrolleras för nu slamrar (hårt) det någonstans kring cyl. 7-8 (hörs även genom förgasaren) när man passerar 2 000 varv/min. :-( - Tips/förslag på detta fenomen ?