Jump to content

ThomasFB

Medlemmar
  • Inlägg

    2 377
  • Blev forummedlem

  • Senaste besök

  • Days Won

    1

ThomasFB last won the day on 11 november 2016

ThomasFB had the most liked content!

Senaste Profilbesöken

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

ThomasFB's Achievements

Nybörjare

Nybörjare (1/14)

  • First Post Rare
  • Collaborator Rare
  • Posting Machine Rare
  • Conversation Starter Rare
  • One Month Later

Recent Badges

2

Omdömespoäng

  1. Den mera högljudda är 3.55 (p/n 49-0101-1) Verkar vara en egenskap hos Richmond. Har av samma märke i Pontiac, inte helt ljudlösa dom heller. Både Ford 3.55 o Pontiac (3.23 och 3.08) installerade med ny crush sleeve och nya komponenter, men likväl svåra att få tysta. Dags att uppdatera sina gamla föreställningar, på 80 o 90-talet var Richmond da shit, så kanske aktuellt med Yukon Gear istället.
  2. Richmond Street Gear, så den när skuren lite annorlunda än OEM. Har aldrig kommit underfund med hur kontaktytan för en Richmond- utväxling skall se ut. Brukar var lite lotteri med just detta märke. Ska lägga pinjongen lite närmare centrumlinjen på den här så får vi se om det blir tystare.
  3. Alla lager är nya. Crush sleeve är dragen, allt annat är eliminerat. Satsar fortfarande en kula på injusteringen av utväxlingen.
  4. Införskaffade en busbil så 65:an får vara ifred. Det sitter en ny Richmond utväxling i bilen, shimmad som bilderna visar. Denna setup viner mellan 60 och 85 km/h både vid pådrag och motorbroms. Såvitt jag kan se är det "ungefär" rätt ingrepp och det uppmätta spelet (backlash) är okej. Vad anser expertisen, skall pinjongen in eller ut för att minska på vinandet?
  5. Kallades "provbrickor" i dagligt tal.
  6. Jo, märkte samma sak. Enda sättet att få tillräcklig positiv caster och lite "bättre" camber är att göra nya hål för övre bärarm.
  7. Amsoil har en motsvarande tub, lite som Red Line: Dominator Racing Grease.
  8. Nån som har djupare insikt i vaseliner för hjullager? Nlgi-2 har ofta temperaturområde som slutar vid ca 120°C beroende av sammansättning. Finns vissa som går till +160°C (enl. tillverkaren) Har nån haft problem med "vanligt" EP-vaselin p.g.a heta bromsskivor?
  9. Tack! Saknar 0-20 Nm och har en lucka mellan 30 och 40 Nm i mina momentnycklar, borde komplettera. Har använt fjädervåg, men det är lite klumpigt ibland.
  10. Var hittade du den lilla momentnyckeln?
  11. Aha, lyckas bra med standard C-nycklar på 65-66, nyare är väl annorlunda då...
  12. Funkar väl lika bra med sk. startmotornyckel?
  13. Sant. Borde finnas rum för helelektrisk. Om du tänker köra med sprut också, så behöver du en kraftig generator därtill.
  14. Elektrisk-hydraulisk kuggstång ger ett flexibelt system. T.ex. VW POLO 9n_. Electro-hydraulik ger ofta bättre vägkänsa än en helelektrisk dito.
  15. Om vänster rambalk får en liten smäll kan hela snäckan förskjutas mot föraren och flytta brösthåren till ryggsidan...Inte kul. Om man vill ha kvar originalsnäckan kan man kapa järnspettet och köra upp splines för en koppling. Inte stort jobb. Då går det att passa in en tiltstång t.ex. från någon GM-produkt. Många av dom har har styrsnäckan långt framme, så det finns material att kapa. Malibu, Camaro/ Firebird 2 gen, t.ex. När du tänker köra på bana, kan det vara fördel att kunna justera ratten närmare bröstet också, då får du kanske bättre körställning. Jag föredrar att ha ratten nära (armarna böjda) vid inspirerad körning. Pedalerna på en 65:a gör att man sitter konstigt med benen böjda om man är över 180 cm lång, då vill man skjuta bänken långt bak. Detta medför att ratten ofta blir för långt ifrån och man blir tvungen att ha mindre optimal körställning. Smartast vore att montera in en modern rattstång från en euro- eller japanbil med både tilt och teleskopfunktion.
×
×
  • Create New...