Jump to content

Recommended Posts

Nu har jag letat igenom forumet men hittar inte riktigt vad jag letar efter.

Har ju en FMX på bilen idag, vilket vad jag fått höra förut är en stor best som ska klara av det mesta.

Men den väger ju som sagt massa också.

Har en lite preppad 302 i bilen idag men det uppskattas inte vara mer än 300hk i den iaf.

Som sagt i annan tråd så kan man faktiskt öka draget i bilen genom att minska vikten.

Därför undrar jag lite över viktskillnad på FMX och C4 samt om jag skulle kunna köpa en standard C4 och kränga på

utan att vara orolig för att någonting ska gå sönder? En standard måste väl klara ca; 300hk?

Vad är skillnaden mellan dom? Växlar en C4 snabbare än tjockis FMX ?

Vet att du är riktigt duktig på detta Per B, du kanske orkar skriva en visa? :)

Link to comment
Share on other sites

hoho! Jo dom är mig båda kära!!

FMX är klart underskattad!

Visst den väger 75kg mot C4 50kg så det är en nackdel

C4 är däremot mycket klen och 300Hk håller den inte för så länge utan åtgärd.

De tunga 71-73 Mustangerna är tuff för C4 att hantera men lådan är väldigt enkelt att gradera upp.

Trots det är det fortfarande en liten låda med små dimensioner.

Ett vanligt shiftkit och andra lameller hjälper förvisso till men man behöver egentligen göra mer för att den ska vara trygg

När det gäller växlingarna skiljer det inte mycket.

C4 är snabb och effektiv men FMX är nästintill lika snabb och ytterst effektiv den med.

Den stora skillnaden är invärtes konstruktion

FMX är enormt stabil och det är väldigt sällan mekaniska fel.

Dess konstruktion levde vidare i många andra lådor efter så som AOD, AOD-E, 4R70W

Ford gjorde en fullträff i dess invändiga konstruktion.

Missen dom gjorde om man ska nu kalla det för det var 3 saker

1) Gjutgods såklart istället för aluminium i huset

2) Servon som håller växlarna hamnade lite illa så det är svårt att trimma.

3) Ventil paketet blev onödigt komplicerat. (blev ioförsig fixat till efterföljarna)

En FMX håller för 300Hk utan speciella ingrepp. Ett shifkit är alltid nyttigt.

Ett par små saker till och den är god för 500Hk

Total investering ca 3-5000kr

En C4 däremot sväljer mycket mer pengar för att hålla ihop.

För att klara 500Hk ligger man lätt mellan 10-15.000kr och vill man

vara riktigt säker så är det tyvärr 30.000kr

C4 har väldigt underdimensionerade detaljer som kräver utbyte.

För race byter man ut i princip hela linan invändigt med planetväxlar och allt.

Visst man får en väldigt kvick, lätt och effektiv låda med C4.

C4 finns dessvärre en massa olika modeller av så det är lätt att man köper fel.

De bästa lådorna är dessa

1969 som heter C9

1970 som heter C10 Gjutnummer D0

1971-79 C10

1982+ som heter C5

Förutom dessa modeller är det även olika transmissionskåpor så det gäller att man vet vilken man ska ha.

På FMX har man ingen problematik på årsmodeller eller kåpor!

Det finns bara 1 typ av FMX låda i Mustangerna.....Lite Cheva känsla!

Om man bara ska ta ett litet exempel på dimensioner tex lamellerna som är det mest kritiska för C4 så ser du skillnaderna här nedan mellan FMX och C4

Inte så jättestor skillnad på diametern men friktions arean är det stor skillnad på.

Jag har räknat ut det och det är exakt 34,3% skillnad!!

Då kan ju vem som helst räkna ut att FMX minst klarar teoretisk 34% mer effekt även om det är en del annat som spelar in också.

Jag gillar båda lådorna skarpt och har just nu C4 själv som opererats om säkert 4ggr innan jag var nöjd.

Tidigare har jag haft FMX med 400Hk och den tveka aldrig.

Så som alround låda tycker jag FMX är bäst

För race så är det C4

Valet är ditt!

Link to comment
Share on other sites

Tack Per !

Det summerade väl ihop allt jag behövde veta faktiskt.

Fick för mig att det skulle skilja mer i vikt mellan monster FMX och lilla C4an.

25 kilo kan man ju plocka av magarna på passagerarna om det skulle vara så. :--

Stod i val och kval om jag skulle byta låda med en gång då min nuvarande "susar" lite på ettans växel.

Ingen som åkt med har någon aning om vad det kan vara.. får väl skicka in den till någon duktig lirare.

Har inte haft några problem än, men det kanske händer framöver.

Ha det gott !

Mvh / Tobias

Link to comment
Share on other sites

Finns så många olika satser och det är nivån på det man måste bestämma sig för.

Principiellt så tar de flesta kit bort de mjuka övergångarna i växlarna.

Detta hjälper lamellerna och band att hålla längre.

Istället för att slira i växlarna så låser det snabbt.

Nackdelen är egentligen bara komforten eftersom det hugger mer i varje växel.

För FMX har jag flera gånger använt "Trans GO" kit som är mycket bra.

De finns i 2 nivåer

1) Man byter ett gäng ventiler och fjädrar. Kostar typ 500 spänn

Lådan blir snärtig och bestämd i växlarna och man kan växla manuellt i alla hastigheter

2) Samma som punkt 1 men man byter samtidigt servon som ökar trycket mot bandet och även tar bort ytterliggare mjuka övergångar.

Ca 2000 spänn har jag för mig

Jag brukar svetsförstärka bandet med detta kit för att det inte ska gå sönder. Helst ska man slänga orginalband och använda plåtband till detta kit.

Detta kit kan även byggas så man växlar 100% manuellt men det är kass tycker jag.

Annars är detta ett fint kitt och 400Hk är inga problem och då har man fortfarande inte gjort några andra jobb så som lameller.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.
Note: Your post will require moderator approval before it will be visible.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...